Overtro

Noen mener at tusser og drauger og over-og underjordiske fikk dårligere kår da elektrisiteten lyste opp Nord-Norge gjennom 50-tallet.  Men fremdeles så banker vi i bordet, vi er litt forsiktigere på fredag den 13., vi går ikke under stiger osv.  Nå i jula fikk jeg høre om en ny sak som jeg ikke kjente til fra før:  Vi må aldri gi bort en kniv i presang.  Gjør vi det, kan vi risikere at mottakeren vil vende seg mot giveren.  Dette er en gammel samisk «regel».  Dersom du likevel ønsker å gi noen en kniv, så kan du unngå denne ulykken gjennom å kreve en symbolsk betaling – f.eks. 1 krone.

Engler og healere og gamle kjerringråd og folkemedisiner er mer i vinden enn noensinne.  Og jeg er på bølgen jeg også.  F.eks. så er jeg helt overbevist om at min spikermatte som nå har vært i daglig bruk et halvt års tid, den gjør godt for både stressnivå og søvn og helse.  Noen vil sikkert hevde at dette er innbildning og overtro.

Her tester gammelnissen om han blir kvitt suget etter piperøyk gjennom et opphold på spikermatta.  Gammel tid møter ny tid.

Egentlig tror jeg at overtro er bare sunt.  Det trigger fantasien våres.  Tenk på alle de herlige grøssende skumle spøkelseshistoriene vi fikk fortalt som barn!  Og nordlyset, som vi vinket til i skrekkblandet fryd.  Vi hadde nemlig hørt at dersom vi vinket, ville vi få nordlyset til å blafre ekstra mye, kanskje så mye så det kom  helt ned og hentet oss…

Bildet har jeg hentet på http://nordnorsk.vitensenter.no, hvor de som ønsker det, kan lese mer om, og se flere vakre bilder av nordlyset.

I min oppvekst var denne tida vi nå er inne i – romjulen – ekstra hektisk mht. spådommer for det kommende år.  Og det var mange måter å finne ut av det på, f.eks. gjennom å legge kort eller spå i kaffegrugg.

Spågrugg  krever kokekaffe.  Og når kaffen er drukket, så skal koppen behandles etter et bestemt rituale:  Dreies to ganger, og hvelves på tefatet (skåla).  Så skal den tørke en stund, før det er klart for spåing.  De mønstrene som kaffegruggen lager, forteller om fremtiden.  Hva kan du lese av denne koppen?

På nyttårskvelden så så kunne man sette fra seg skoene i en bestemt formasjon, slik at de dannet en T:

Og så måtte man si:

«Jeg setter mine sko i T, så jeg skal se, hvem jeg skal dele livet med. »

Gjorde vi det, så kunne vi være sikre på å drømme om vår tilkommende på nyttårsnatta.

Flere O-historier finnes hos petuniablogg.blogspot.com hvor ABC-leken nå er halvveis i sin andre omgang.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

24 svar til Overtro

  1. mia sier:

    Overtro eller skrock är inte att leka med. Jag går aldrig under en stege, eller lägger nycklarna på bordet, spottar 3 gånger över vänster axel varje gång en svart katt passerar min väg och så vidare.. Troll, vättar och skogsvrå höll mig i nacken som liten.. Nog finns det mer mellan himmel och jord alltid. Flott inlägg !! I morgon ska jag sätta mina skor i T formation ( och hoppas jag drömmer om gamlefar..) Gott nytt år 🙂

  2. Petunia sier:

    Overtro kan være en fin ting, men også en ting som hemmer en. Jeg er litt overtoisk på enkelte ting, men må ikke gjøre bestemte ting eller ha på meg spesielle tin i forskjellige situasjoner.
    En jeg kjenner måtte ha på seg lykketrusene når han skulle spille kamp. Var ikke de rene, så var han helt i fra seg. Hehe! Vi har alle vårt!
    Overtro er et fint valg på O. Jeg har ikke spikermatte enda, men har vurdert å skaffe meg en!
    Ønsker deg en fin nyttårsfeiring og et et riktig godt nytt år:)

  3. Henny sier:

    Overtro kan være ganske hæmmende. Men det er nok mest underholdende!

  4. Malys Krok sier:

    Overtro var et bra valg! Artig å lese det du skriver. Noe var kjent for meg, men det med skoene hadde jeg ikke hørt.
    takk for kommentaren og for kontakten dette året. Godt nyttår til deg. Fra Margit.

  5. Annfrid sier:

    Artig innlegg. Vi smiler nok av mangeav de gamle tingene nå, men for noen betyr det mye. Spikermatta tror jeg kan ha sin funksjon med stimulering av kroppen. Har fått en i julegave, men prøvd den bare en gang hittil. Kan jo ikke legge seg ned i sin nakenhet midt på stuegolvet sånn midt på dagen, og på soverummet er det for kaldt. (unnskyldning!)

  6. Marita sier:

    Mye kjent i det du skriver om overtro. Også i Japan skal man aldri gi en kniv i gave av samme grunn som på samisk, pussig.

  7. Björg Nina sier:

    Heisann!

    Litt humor, litt overtro, litt horoskop og litt fleip gjør livet verdt å leve!
    Hva skulle vi gjort uten små skrønehistorier, litt tro på lykken, litt flukt fra den trivielle hverdagen osv.
    Ha et riktig herlig 2010!

  8. stubbetufsa sier:

    Synd jeg ikke får se de to øverste bildene, de lar seg ikke fremkalle…
    Det med kniven har ikke jeg hørt! Artig at det er det samme i Japan!
    I koppen kan jeg se at hunden, d.v.s. din gode venn, plages av noe som forfølger ham eller henne. Du ser på det i stillhet en stund, men så tar du affære og forteller ham/henne hva som må gjøres. Eller også gjør du det sjøl!
    Forøvrig ønsker jeg deg alt godt i det nye året!
    Jeg kunne godt tenkt meg et bloggtreff i Tromsø, men hvem vet når?
    Klem fra mæ i nordfylket…

  9. f. sier:

    ja vi har vel alle litt overtro på ting vi banker i bordet osv .
    Godt nytt år F

  10. Rimkogeren sier:

    Spændende.
    Nytårsnat inden midnatstimen starter skal du hænge en fintmasket si over nøglehulle i hoveddøren. Spøgelser, som har ondt i sinde, skal tælle alle hulllerne inden midnatstimen er omme.
    I denne time må du så bruge et vindue eller en anden dør.

    Farvel år 2009
    Goddag år 2010
    Må dine bedste drømme
    blive opfyldt
    inden du siger:
    ”Farvel år 2010!”

  11. Strikkebesta sier:

    Det er tydeleg at overtrua florerer mellom folk enno, det viser sjåartala til slike program på tv. Ønskjer deg eit godt nytt år.

  12. viola sier:

    Mange kjente og ukjente overtrohistorier her. Ja, overtro er sunt, eller rett og slett tro.. 🙂 Nordlyset husker også jeg da jeg vokste opp, vi brukte å plystre til det. Og da skulle det svare oss ved å vokse seg større, gjorde det det, så hadde det hørt oss. Og det var både spennende og skummelt, men så nydelig vakkert! Spikermatte kan jeg skrive under på virker på helsa! Har en slik selv og kan ikke unnvære den. Jeg vil nå ønske deg ET RIKTIG GODT NYTT ÅR! 🙂

  13. Sommertid sier:

    Overtro ja, det tror jeg finns i hele verden..i en eller annen grad. Selv er jeg ikke så overtroisk, men jeg tenker litt etter når det er fredag 13, blir 13 rundt bordet osv.
    Et riktig godt nyttår ! 😀

  14. Grethe sier:

    Kjære følger!
    Jeg synes det er veldig hyggelig at du følger bloggen min. Tusen takk for alle hyggelige kommentarer og jeg ønkser deg et Godt Nytt År.
    Ønkser deg også en fin kveld:0)
    Klem fra Grethe

  15. Maria sier:

    Jag är allt lite vidskeplig, går aldrig under en stege och spottar 3 gånger då jag ser en svart katt mm.
    Bra och spännande inlägg!
    Gott Nytt År!

  16. Linsky sier:

    For en flott løsning! Og takk for linken til mere om nordlyset! 🙂

  17. Randi sier:

    Fin O du hadde da:-))Dette med kniven visste jeg ikke.. Engler og dyr snakker jeg med til daglig..,men synes vel ikke jeg er spesielt overtroisk for det:-)
    Spikermatte er en super sak..Mannen her i huset sover såååå godt når han har ligget på den ..
    Fiiin dag & Knallbra nyttår til deg …fra Randi

  18. qehenne sier:

    Artig å lese om skikker og overtro. Det er noe i ordtaket at «tro flytter fjell»
    Ha en riktig god dag!

  19. Melusine sier:

    Her var det mye spennende og interessant å lese om overtro. Artig at naturen og livet forstått gjennom overtroen før i tiden, men forståelig også.

    Godt Nytt År 🙂

  20. BirtH sier:

    Jeg er ikke særlig overtruisk av meg. Kan godt gå under en stige (men tenker likevel: obs). Jeg banker i bordet, men kan godt bruke saks på søndager.

    Som barn var jeg litt redd nordlyset; nå synes jeg det bare er vakkert. Spåing i kaffegrut var spennende før i tida; nå er det bare traktekaffe eller disse «nymotens greiene» *hehe* – jeg drikker ikke kaffe 🙂

    Å sette skoene i T har jeg aldri prøvd, og nå er det vel for seint siden jeg er allerede er godt gift ….

    Overtrua er vel sterkere i enkelte deler av landet enn i andre deler?

    Ha ei god helg!

  21. Lappedamen sier:

    Jeg påstår selv at jeg ikke er overtroisk, men jeg banker i bordet og spytter over skuldra når jeg ser en svart katt over veien. Det betyr vel at jeg allikevel er litt overtroisk. Ha et riktig godt nytt år.

  22. Ellen sier:

    Hm.. Overtro ja. Så fint valg av bokstaven O. Og så jeg da.. som har gitt en kniv i gave. Ikke til jul nå i år men til en Gudsønn som var blitt stor gutt og konfirmant… får håpe det ikke gir meg noe retur…

    Godt nytt år til deg Mormonsen!

  23. regnbuesting sier:

    Jeg vil vel si at jeg ikke er særlig overtroisk, men tror ikke alle er enig med meg.

  24. BirtH sier:

    På bussen med hårruller i luggen en mørk morgen, fører i verste (eller beste) fall til å noen få trekker på smilebåndet, antar jeg. 🙂
    Hvitløksbåter i nesen har jeg visst ikke prøvd, men har hørt Wenche Foss si at det er effektivt!
    Jeg synes absolutt du skulle unne deg en orkide eller to nå når du er litt pusken. Riktig god bedring!

Legg igjen en kommentar

