La Quenta, por favor

Det sier vi her, når vi gode og mette ber om regningen.  Spanjolene er svært høflige, og flinkere (tror jeg) til å bruke sånne små høflighetsfraser, enn det vi er i Norge.

Det kan dreie seg om en iskaffe i båthavna

Eller etter en tapas, med masse spennende å smake på.  Som vanlig husker ikke Mormonsen å ta bilder før alt er halvspist og halvdrukket og bordet ser heller kaotisk ut.  Men egentlig er det kanskje det som er halve moroa med tapas – plukke litt, og spise litt, og prate mye.

Og de fatene som ikke får plass utover bordet, de blir stablet i høyden-

Når mormonsen kan roe seg ned på solsenga i frisk fjelluft,

eller sitte i fjæra en januarkveld i en lun kveldsbris, med en slik utsikt, ja da kjenner ho litt på at ho lever det gode liv!  Og enda har ho en hel uke til gode!

La quenta, por favor!

Flere quikke Q-historier finner dere hos quinden Petunia, dersom dere klikker her: http://www.abctema.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

22 svar til La Quenta, por favor

  1. Spiderdama sier:

    Herlig Q! Kos deg:-)

  2. BirtH sier:

    Åhhh! Nyter du sola og varmen igjen? Eller er det bare en drøm?

    Jeg liker det spanske språket. Jeg liker også andre språk.

    God helg!

  3. regnbuesting sier:

    Herlig! Sikkert verdt ei solid regning.

  4. drengen sier:

    Blir nesten misunnelig – tenk å kunne slappe av i varmen! Her er det pledd og stol foran peisen.
    Herlig, varm løsning på Q’en

  5. Sommertid sier:

    que sera sera : som Doris Day synger om
    kan man trygt si om livet, det blir som det blir, man vet ikke hva som skjer.
    Og det er kanskje best slik også.
    Ønsker deg en god helg 🙂

  6. qehenne sier:

    hmmmm… adopterer utrykket!
    Det er utrolig smittsomt for andre når en f.eksempel takker for maten.
    Ha en god kveld

  7. f. sier:

    sulten ble en som vanlig her , og veldig opptatt av varmt vær- Morsomt løst F

  8. Ruth sier:

    Jeg er ikke misunnelig. Jeg er IKKE misunnelig. Jeg ER ikke misunnelig. (Det funker ikke) Jeg er veldig misunnelig.

  9. Mona sier:

    På soldäcket med den fantastiska utsikten skulle jag inte ha något emot att vara!!!

  10. stubbetufsa sier:

    Samle krefter til den sene vinteren i nord! Varm deg, du blir tidsnok kald…
    Spis og drikk godt, det er ingen heftelser med det!
    Klem fra meg!

  11. Madame sier:

    Det er et dejligt bud på ord med Q 😉 Og dine smukke billeder får mig til at længes efter lys og varme!

    Rigtig god weekend 😉

  12. Ellen sier:

    Qul løsning på Q! Jeg lærte meg faktisk også å si La quenta por favor i sommer da jeg var 2 ganger på Mallorca!! Har igrunnen syslet med tanken på å lære meg spansk men det blir vel med det tenker jeg…

    Gog helg til deg!

  13. Björg Nina sier:

    Heisann!
    Det er sant, vi nordmenn er ikke særlig høflige når vi spør om regninga. Mannen min viser opp lommeboka, noe jeg ikke er særlig begeistra for.
    Han kan godt være litt mer diskre´!
    Ser at Ellen kunne tenke seg å lære spansk. Blir det kurs- henger jeg meg på….

  14. Petunia sier:

    Å legge til et vær så snill eller tusen takk, skader ikke uansett hvilket språk det er:)
    Flott løsning på Q!

  15. Turid sier:

    Morsomt å se igjen det ordet, husker at jeg har lært det en gang. Kos deg masse.

  16. Strikkebesta sier:

    Ja, det er greit at du må betale rekninga for å ha det så varmt og fint medan vi har gammaldags vinter i gamlelandet:)

  17. besta sier:

    Ååhh, enda ei uke igjen? Nesten like før jeg hiver meg på flyet og kommer nedover! Men må nok nøye meg med januarsola her i Bodø. Den har vist seg 3.4 dager på rad nå, og den er veldig fin.
    Kos deg i varm sol!

  18. Eli Kristin sier:

    Spansk er et nydelig språk. Selv går det kun i turistspansk for min del, men min eldste håpefulle lærer spansk i skolen så jeg satser på personlig tolk på neste spania-tur, hi-hi 😀

    De er mye høfligere enn oss nordmenn.
    Gracias! 😀

    God helg!

  19. Henny sier:

    Uh ja, jeg kunne også godt tænke mig at sidde under sydens sol og bede om «la quenta», por favor! Faktisk går jeg ind for, at vi lukker hele Norden i december, januar og februar og drager sydpå. Det ville være rigtig godt for os!

  20. Randi sier:

    De fleste (bortsett fra nordmenn) har vel flere høflighetsfraser i dagligspråket. Spanjolene er jo veldig flinke!

    En vennegjeng og tapas på bordet. Hm, kan livet bli bedre? Jeg elsker ALT som har med Spania å gjøre!!! Språket, folket, maten, vinen, musikken – i det hele tatt; spansk kultur!

    Ser at du soler deg høyt over Agua de la Perra, «nydalen» i Puerto Rico. Bodde du på Jacaranda??? Hadde nemlig samme utsikten selv for 3 år siden 😉

    Nå er jeg endelig tilbake i bloggverden. Etter 3 uker frivillig ferie og 1 uke ufrivillig fravær (virus på maskinen) er det godt å ta en besøksrunde igjen.

    Med ca 800 feriebilder, blir det en del blogging i tiden fremover. I dag er det omvisning på hotellet mitt.

    Takk for besøk og ha en fin uke!

  21. Melusine sier:

    Det må sannelig sies å være det gode liv, ja – varme og måltider utendørs. Høres fantastisk ut nå som det er så kaldt her.

  22. viola sier:

    Se der ja!! Du verden for en fristende matorgie! 😀

Legg igjen en kommentar

