Sandala og støvla. Sol og styggevær.

Kontrastene er store for tida.

Den ene dagen vandrer man rundt med bare tær.

Det nærmeste man kommer det som kan kalles for styggevær, er en og annen brenning rundt moloen i Arquinnequin.  Det ses dårlig på bildet, men innefor ligger det folk og plasker rundt i smult vann som holder badekartemperatur.

Neste dag er det påan igjen med ullfora skinnstøvletta og brodder.  Her i byen er det broddeføre omtrent hele vinteren. Broddene mine er store og tunge, og plundrete å få på seg, slik at de sitter skikkelig.  Men er de først kommet på, så kan jeg nesten gå rett oppover veggen, som flua.  Jeg ser postivt på at de er tunge.  De fungerer som vekter, og det gir bare ekstra trening.

Innomdørs er de dårlig egnet, så dette bildet er bare for å vise hvordan de ser ut på undersida.    Når jeg bakser med å få på mine, så tenker jeg ofte på Andreas, et av mine mange gammeltantebarn.  Da han var to – tre år, så fikk han sine første ski i julegave.  Med kalosjebindinger.  Og de bare måtte prøves ut på julaften, på noe som i høyeste grad må beskrives som luggeføre.  2 cm snø på singel!  Gutten tryna selvfølgelig, og begynte å gråte.  Foreldrene sprang forskrekket til for å hjelpe, for de trodde han hadde slått seg skikkelig.  Men gjett hva!  «Jeg har fått sandaler», gråt han.  Kalosjebindingene hadde løsnet fra skiene.

Og som om ikke holke og broddeføre var tilstrekkelig, så ble vi lovet besøk av ekstremværet ASK.  Så på mandag kveld ble alle løse gjenstander hentet innomhus, lokkene på putekassa og postkassa ble bundet fast og alle luker ble skalket.  Litt blåste det rundt hushjørnene i løpet av tirsdagskvelden, men ikke mer enn at vi satt her og føltte oss nesten litt snytt for den forventede stormens herjinger.   Men det var nå egentlig bare greit,  for nå er hele borettslaget ryddet utendørs.

Det lar seg bare ikke gjøre å skrive om bokstaven S på denne årstiden, uten å ha med noe om skreimølja.  Ørbeinet er mitt favorittstykke.  Det får jeg ha i fred, for jeg har overbevist manageren om at det er sporstykket som er best, fordi det kommer sist over båtripa, og derfor er ferskest.  (I motsetning til meg, så har ikke manageren en oppvekst i møljefatet).

Derfor ble jeg en smule lang i maska da han her om dagen kom strålende fornøyd med en stor ladning med skrei, lever og rogn, og forkynte:   «Har gjort et scoop.  Her er det bare spor og midtstykker!»

Skreibildet har jeg ikke tatt selv, det har jeg hentet her:  http://www.godfisk.no/page?id=2626&key=

Flere sannferdige, syndige, skremmende og salvesesfulle S-historier vil dere finne dersom dere besøker ABC-bloggen til stå-på-dama

petunia http://abctema.blogspot.com/5702

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

33 svar til Sandala og støvla. Sol og styggevær.

  1. sologbolig sier:

    Ja, tenk å få gå i sandaler nå. Eg for min del er lei heile vinteren, det var all right ei stund, men nå er det klinkis overalt, må visst kjøpe meg brodder eg og, for i dag var det med livet som innsats å bevege seg nedover ….og her er vi ikkje bortskjemt med flater for å si det sonn. Ha ein flott kveld.

  2. Hei, her kommer det inn en kommentar fra deg i det jeg åpner bloggen din! Spooky…

    Kunne godt tenkt meg å gå i sandaler hele året jeg! Det er nesten som om jeg er allergisk mot støvletter. Bruker ikke brodder, men passer på at det er godt mønster under støvlettene jeg kjøper.

    I dag har det snødd hele dagen, så nå er det støvletter igjen etter noen dager med tykke vintersko.

    Denne FB gruppen du nevner er en kjempegod ide og jeg blir med! Om jeg kommer bruke så mye tid der er en annen sak. Jobber 50% på kontor og armene må hvile dagene i mellom jobb. Skriv meg på «listen» om dette blir satt ut i livet. Du finner mailadresse på bloggen min, så kan vi «snakkes» der.

  3. bjorgnin sier:

    Heisann!
    Nå ligger vi å vaker på S´en her flere av oss!
    Jeg legger ABC ut på onsdag siden det er ABC- Wednesday. Du har slike artige innlegg der! Tenkte jeg kunne holde meg til kultur siden responsen var så enorm på jernalderinnlegget mitt! Der har jeg jo noe å bidra med også!
    Ellers så er jeg veldig opptatt å ta vare på hva jeg har utretta opp gjennom åra. Før samla jeg alt i permer og album. Nå blir det blogg, og flere kan ha glede av det. Slektspresentasjonen var en julegave til alle barnebarn av foreldrene mine for to år siden. Ga alle en dvd, men plusteselig hadde jeg skrevet feil, og ny informasjon dukka opp, og det ble nødvenig med en redigering. Blogg , tenkte jeg da. Det måtte passe bra! Nå er det lett å rette opp feil og å oppdatere. Håper jo noen i Amerika plustselig ramler over den også!
    Har snakka med noen om spanskkurset vårt. Dere må jo snakke sammen, fikk jeg til svar, går jo ikke an å lære språk uten å snakke!
    Det finnes vel en løsning på det også, svarte jeg!
    Seks stykker høres ut som et bra antall. Ta den tida du trenger til å finne ut av det. Skal ikke til Spania med det første- bare til et naboland der det ikke snakkes verken portogisisk eller fransk!
    Ha en fin weekend!

  4. qehenne sier:

    Sandaler, lette klær lengter vel de fleste etter. Men her har det vært beinkaldt og støveletter og varme klær er det eneste som duger. Hørte at det var blitt ganske kaldt nordover også.
    Jeg er litt stolt, for jeg har akkurat lært hjernen min at fisk er godt. Gleder meg til vi skal nordpå igjen . Da skal det spises fersk fisk, morgen, middag og kveld.

  5. heidi sier:

    Mange S er her : )

  6. Petunia sier:

    Det har ikke vært mye sandalvær her de siste 7 ukene. Det har vært emr broddevær og i alle fall i dag da vi fikk litt regn i går og så kuldegrader igjen i dag..
    Mange flotte S’er hos deg i dag:)

  7. Ellen sier:

    Barbent i sandaler.. DA er det sommer!! Det er det beste som finnes, å kunne lufte vintertærne i åpne sko! Nydelig.

    En annen ting som er nydelig er skreimølja! Har ikke spist det enda i år men det kommer.. bare passe på at man har ettermiddagen fri til å kunne synke ned i sofaen etterpå!
    Jeg er fortsatt med på spanskkurs!

  8. Spiderdama sier:

    Flotte S`er og bilder! Fikk meg til å lengte etter sommer de sandalene..
    Ha en fin kveld:-)

  9. Malys Krok sier:

    Skreimølja er godt, men bare om jeg får de stykkene som kom sist opp av havet. Er heldigvis andre som tar seg av ørbeinene. Flotte S her!
    -Margit-

  10. Quiltefia sier:

    Hei og takk for hyggelig kommentar i bloggen min!! Fine bilder!! Hvem lengter ikke etter bare føtter i sandaler….. Men vi som bor i Oslo, har fått litt lysere morgener og litt lysere ettermiddager, men jeg skulle gjerne kjent litt på stormen Ask også…. Hilsen AnneK:-)

  11. f sier:

    Flotte v\bilder , og hvem ville ikke hatt sandaler nå , og det er ikke pent lure noen;O) . MEn Mølje syntes ikke jeg så mye om:
    MEn en må vist være oppvokt med det. HA en flott helg F

  12. sissels sier:

    Nå fikk jeg kjempelyst på ett skikkelig snavlete skreimåltid sånn at du vet det, men jeg må vel heller finne fram broddene å ta turen på jobb.

  13. Maria sier:

    Ska bli underbart den dagen då sandalerna kan plockas fram. Fint och bra inlägg med fina bilder!
    Trevlig helg!

  14. Randi sier:

    Sitter her og småhumrer av dine skriverier – dette er en ordentlig fornøyelig S! Fin helg!

  15. Turid sier:

    Hei, ja kontrastene er store fra sandaler til brodder :-). Skreien så kjempegod ut, minner meg på at jeg har Smøla-torsk i frysen. Ønsker deg en god uke.

  16. BirtH sier:

    Koser meg med å lese innlegget ditt! Veldig gjenkjennelige ting alt sammen!
    Har dere virkelig mer hålkeføre der nord enn vi har her ….? Rett nok er det glatt her også, men ikke hele tida … Men det er vel etter som man ser det.

    Det høres ikke godt ut å ha en kropp som er giktisk. Stakkers deg! Det blir vel en tur til varmere strøk igjen snart da –

    Ha en bedre dag! 🙂

  17. Sommertid sier:

    Så fine S’er du kom med her. og en fin historie attpåtil. Ja det er flere som lengter etter sandalvær, sommer og alt det der.
    Jeg lette etter broddene mine i går, uten hell…så jeg får letet videre. Enn så er det ikke altfor glatt…men snart…
    God helg 🙂

  18. Madame sier:

    Det var særlig spændende at læse om jeres brodder – sådan nogle kender vi slet ikke i Danmark, men det er jo genialt!
    Jeg håber, du nu har vænnet dig til kulden 😉
    Ha’ en dejlig weekend!

  19. mia sier:

    Gissa att det ser frestande ut med värme och sandaler, det är det bästa när det är så varmt, och man kan vifta på tårna 🙂

  20. Tino sier:

    Drømmer om å kunne gå ute i bare sandaler igjen. Vinteren begynner å bli vel lang.
    Fine bilder til S-
    God helg!

  21. BirtH sier:

    Jeg må bare «humre» når jeg leser kommentarene fra deg 🙂 Så mye du husker fra din grønne ungdom! Gleder meg til å se bilder fra den tida!

    Jeg har registrert dette spanskkurset deres … En gang lærte jeg noen ord spansk jeg også, pugget gloser og grammatikk, lærebøker har jegi bokhylla *hehe* Et kurs kunne kanskje være på sin plass, men jeg vet ikke, kommer an på opplegget, hvor mye tid det tar. Jeg har bevisst valgt å ikke være på Facebook, for jeg vet at da vil jeg bl.a. bli sittende enda mer foran pc’n og det blir mindre tid til alt det andre jeg ønsker å bruke tida på. Men alt kan revurderes for å få oppleve sosiale og artige ting. Jeg kjenner forresten flere lærere i spansk i videregående skole. Jeg kan forhøre meg om det du spør om.

    Det høres ut som du skal ha en rolig og god fredagskveld. Det skal jeg også, – etter at jeg har vært på trening, – puh 😉

  22. Maria sier:

    Det ser härligt ut. Jätte bra inlägg och fina bilder.

    Ha en trevlig helg!

  23. Henny sier:

    Jeg vil bestemt hellere gå med sandaler end med støvler. Sådan nogle brod-indretninger, du har, har jeg aldrig før set. Sådan nogle kunne jeg virkelig godt bruge lige nu!

  24. Strikkebesta sier:

    Hei, flott s-innlegg, ser unekteleg herlegare ut med sandalar enn broddar, men alt til sitt bruk:)
    Skreimølja får meg til å lengte mot torskeinnsiget! Du veit, vi har bra med ferdafisk, eller skrei, her på Sunnmøre også, men ikkje før ut i februar, mars, april, så eg må nok vente litt.
    Eg har ikkje fått laga mitt s-innlegg enno, har planen klar, men måtte berre prøve om eg har nok innsikt i korleis facebook fungerer til å opprette ei gruppe.
    Og no ser det ut som eg faktisk har ei lukka gruppe der eg kan invitere inn deltakarar, så er det berre å samle e-postadresser og bli facebookvenner:)
    Mi adresse er: krisunot@hotmail.com vi kan gjerne fortsette å utveksle det vi treng av info via mail.

  25. stubbetufsa sier:

    Enig med deg! Ørebeinstykket er det beste, traust fisk med dobbel smak! Nam! (Gubben fra Vestlandet foretrekker sporstykket, kan det være at det er lettere å renske?)

  26. Lappedamen sier:

    Jeg fikk en god latter av skihistoren, den var nå søt. Tenk sandaler på skiene! Skulle gjerne smakt litt av skreimølja. Tusen takk for rosende kommentar på mitt R innlegg, jeg måtte rødme. Ikke er jeg kokk og langt fra fotograf, men veldig glad i å lage mat. Siden du har presentert «varme» bilder her på bloggen, har jeg også sikret meg litt sol og varme. Turen går til Sharm El Sheikh i mars.

  27. Jeg har skrevet om det spanske språket her (klikk og lim om ikke linken kommer opp):
    http://sollerlover.blogspot.com/2009/01/det-spanske-spraket-el-idioma-espanol.html

  28. HildeS sier:

    Ja, kontrastene er store.
    Og lengselen til sommeren blir så vanvittig stor når jeg ser fine sommerbilder..
    Akk!

  29. Melusine sier:

    Snakk om kontraster! Men godt er det at det går mot vår nå, selv om det ikke akkurat virker slik når en ser ut vinduet.
    Artig historie om han som fikk sandaler 🙂

  30. bjorgnin sier:

    Heisann!
    Synes ikke epostadressa mi hos deg i tilknytning til denne kommentaren? Jeg skriver til deg på e-poste også!
    Har hatt kontakt med Strikkebesta, og jeg har lagt inn en venneforespørsel på facebook. Der er jeg egentlig like lite aktiv som deg. Liker ikke den strukturen så godt. Nå venter jeg bare på utspill fra «spansklærer´n» og en invitasjon til kurset.
    Skal bli spennende å se hva dette kan føre med seg!!! ;:OD)
    Ha fortsatt flotte eventyrdager!

  31. Ellen sier:

    Hei. Mailadressen min er: Ellen.Munkvold@gmail.com

    Vi var ute å gikk tur i dag og fikk med oss det fantastiske lyset. Men det var skrekkelig kaldt synes jeg, selv med ull mot kroppen. Brrrr….

  32. bjorgnin sier:

    PS får feilmelding på eæpostadressa di!
    Sender du en til meg?DS

  33. Linsky sier:

    Sandaler ja, det er lenge siden det nå gitt..

Legg igjen en kommentar

