Turer, trim og tidsbruk

Blogging har for meg blitt en trivelig hobby, som har mange positive sider.  Jeg lærer mye.  Som å ta bilder, og å publisere.   Jeg har fått masse inspirasjon til hyggelige hobbysysler gjennom besøk hos andre bloggere.  Og ikke minst – jeg har fått kontakt med mange flotte og spennende mennesker.

Jeg finner egentlig bare to minusfaktorer med blogging:  Den tar en del tid, og gir lite mulighet for trim og fysisk trening.  Det er vanskelig å få rørt på seg når man sitter bak skjermen.

Jeg har tenkt gjennom hvordan jeg best mulig kan motvirke «sitte-foran-skjermen»-sjuka.  Et par ting gjør jeg allerede:

Jeg går til jobben.  30 minutter hver vei – hver dag.  Ikke akkurat power-walking, men jeg går da.

Jeg er flink til å bruke sykkelen om sommeren, både innenlands og utenlands.

Jeg forsøker å komme meg ut på lengre turer i helgene og i feriene.  Hva, hvordan og hvorhen  avhenger av årstid og vær.

Jeg ser mindre på TV ett ar jeg begynte å blogge.   Dvs. jeg blogger mens jeg ser på TVen!  Vi kvinner tror jo at vi har all verdens simultan-kapasitet, og så blir det nå litt sånn halvveis med begge deler…

Apropos simultan.  For noen dager siden så jeg en oppfinnelse for PC-brukere – en liten tredemølle!  En slik hadde kanskje vært noe, både foran PC og TV.  Jeg er bare redd det ville gå likedan med den som med trimsykkelen som jeg i sin tid plasserte foran TVen.  Den forsvant etter kort tid, fordi den fylte opp i stua.   Trimsykkelen laget i tillegg en sånn summelyd, så skulle jeg få med meg Daagsrevyen, så måtte jeg lese på munnen.

Men kanskje en slik?  En sånn halv trimball.  Det er nå de forunderligste dingsene som  havner i mitt hus.  Sannsynligvis fordi jeg ikke er glad i gå på ski, og synes jeg bør kompensere fordi jeg er mye mer innemenneseke om vinteren enn om sommeren.   Jeg er meget tvilende til om jeg mestrer å trakke og blogge samtidig.  Men kanskje kan jeg trakke gjennom en Dagsrevy eller to i uka?

Mens jeg lager dette innlegget, så «ser» jeg samtidig på TVen, hvor de snakker om blogging.   Vet dere at det er omkring en halv million norske blogger?  Så dette er en hobby som jeg deler med mange.  Det som slår meg, er at hver gang blogging er oppe i media, så kan det høres ut som om det er bare tenåringer og unge mennesker som driver med dette.  De skulle bare visst hvor mange  pensjonister, eller personer som nærmer seg pensjonsalder, som blogger.

Tromsø i går, blå kveld like etter at sola forsvant bak fjellene.  Verden er vakker.

Flere  T-innlegg finner dere hos tur-dama Petunia,  petuniablogg.blogspot.com , som  triller ABC-leken  videre fra uke til uke.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

29 svar til Turer, trim og tidsbruk

  1. heidi sier:

    Heia. Titter inn på T ene dine jeg : )

  2. Petunia sier:

    Liker ikke dette med bloggtillegget, nei… Men likte innlegget ditt.
    Men det positive med bloggingen er jo at ma må ut og ta bilder da!!

  3. Mia Folkmann sier:

    Jeg har det på samme måde. Ser TV, mens jeg blogger – fint med to ting på samme tid… 🙂

  4. Maria sier:

    Ett härligt inlägg till dagens tema!
    Det är kul att blogga 🙂
    Fina bilder!
    Trevlig helg!

  5. TurboLotte sier:

    Ja kjenner til det.. magen kjenner til det. Men det med å gå ut for å ta bilder er jo en god grunn til å bevege seg.
    Og det med å gå til jobb er kjempebra!

  6. Malys Krok sier:

    Ser ut til at du likevel får litt tid til Tur og Trim , selv om blogging Tar Tid. Fint innlegg! -Margit-

  7. Turid sier:

    Likte veldig godt dette innlegget ditt om balanse i livet og hverdagen. Jeg syns du er sprek jeg, som både går til jobb og turer. Tenker at du ikke må ha dårlig samvittighet for at du sitter litt med blogging. Det gir jo så mye på mange plan.

    Det siste du skrev om blogging. Mulig vi så på det samme på tv, for jeg tenkte akkurat det samme. Et innslag med ungdommer som skriver om dagen dems, moter og slike ting. Jeg tenkte at hvorfor har de ikke fokus på alle temabloggerne, hage, interiør, håndarbeid og fotografering som eksempel. Fokus på hva det kan gi på mange plan. Men det er vel litt sånn at de som ikke holder på med dette, ikke skjønner helt hva det er. Ønsker deg en super kveld med tv og pc. Slik er det hos meg også 🙂

  8. qehenne sier:

    Jeg liker å blogge, men har hund. Og det krever at en er ute hver dag, uansett vær. Men når en blogger så er det kjekt å komme seg ut å få litt inspirasjon og ta litt bilder. Og da må det ene benet settes foran det andre, det er jo litt trim det også! Ha en god helg!

  9. strömma sier:

    Du bor så otroligt vackert till. Är det utsikten du har fotat ifrån ditt hem?

    Att blogga är jättekul och som du skriver så träffar
    man på så många trevliga bloggare.

    kram

    strömma

  10. TorAa sier:

    Du sier noe – de tradisjonelle media er virkelig på villspor hva gjelder blogging.
    De aller fleste av mine blog-venner i utlandet har forlengst passert tenåringsstadiet, de fleste har barn og endog barnebarn (som jeg).
    De unge er på FaceBook. De «SMS»er via denne sosiale kanalen.

    ja ja, jeg ser også mye mindre på TV etter jeg startet å blogge. TV er en en-veis kanal.
    Men hvordan trimme?
    Det går ganske enkelt å trene opp de små musklene, som er en forutsetning for å styrke de store musklene.
    Noe så enkelt som følgende.
    Du har føttene på gulvet.
    Strekk ut bena.
    Så bøyer du en og en fot forover og bakover.
    200 ganger den ene, så over til neste, emns den første hviler.
    Gjenta til i alt 1000 ganger per fot.
    Så fort du er ferdig skal du knakke på anklene med håndknokene, for å bli kvitt «slammet» som samler seg under øvelsen.
    Lærte det av en kinesolog.

    ha en fin helgeTUR.

  11. BirtH sier:

    Du er inne på noe vesentlig her i innlegget ditt. Å se tv mens jeg blogger, synes jeg blir et pes. Jeg går inn for å gjøre en ting av gangen (slik som mannfolkene!), og da får jeg mer ro – og balanse – i kropp og sjel. 🙂

    Jeg er imponert over at du går til og fra jobben! En halv time hver vei. Det er jo det jevne og regelmessige som er bra.
    For meg passer det best å trene på Friskhuset + gå i marka. Men man må jo holde på ei stund før det blir et «must».

  12. Annfrid sier:

    Syns du er ganske flink til å bevege deg utendørs. Har mer sansfor det enn alle disse helsestudioene, men det blir nok en vane det også. Tror nok det også kan være litt sosialt.
    Flott bilde av utsikten din.
    Unge på Facebook, vet ikke riktig, det er nok mye Twitter der, men har inntrykk at godt voksne, bestemødre og pensjonister er flittige brukere av Facebook, f.eks. meg sjøl. Er du inne der? Det blir en sosialkanal der du kan komme i kontakt med folk du ikke har sett på år og dag. Utvekslingen av kommentarer er jo ikke så dypsindige akkurat, men alt må vel ikke være så seriøst heller.
    Nå får jeg si god natt, skal tidlig opp for å dra til gardermoen på et par dagers seminar.

  13. Mona Sweden sier:

    Intressant och genomtänkt bidrag på T. Jag tycker det är härligt att folk i alla åldrar bloggar. Och att vi även möts över generationsgränserna som t ex i ABC.

  14. f sier:

    trim ja , hvorfor tenkte jeg ikke på det. Nå ja jeg tenker jo alltid at jeg skal begynne også , og jeg hørte også om disse rosa bloggerene. som snakker sminke og bytte av klær i dag etter dag om de ikkes nakker shit om hverandre. JA takke meg til oss over , kremt , som nærmer oss godt voksen . morsomt skrevet for vi har alle innhold i skap som får støve ned . HA en fin helg F,

  15. Linsky sier:

    Å, jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver!!
    Nå står TV’n på her også, men jeg får ikke med meg hva programmet dreier seg om.
    Turen min i dag utgikk, fordi jeg sovnet på sofaen..

  16. Ruth sier:

    Det høres da ut som du er flink til å trimme syns jeg. Faktiskt såer nordmenn helt spesielle egentlige, når det gjelder turgåeing og frisk luft. Hr ser folk nesten litt rart på meg når jeg begynner å mase om å gå tur og «være ute i frisk luft».

  17. Sommertid sier:

    Ja, det er mange ting man kan si om blogging, turer og trim..sågar mangel av slikt…men..nå går vi mot lysere tider og da merker man at man vil ut i friluften og bevege seg mer
    Syns også programmet på tv’n om Blogging ble en feil vinkling..for det er mange over 30 som blogger om mye annet enn det de nevnte.
    Ha ei fin fredag og go helg 🙂

  18. Maria sier:

    Vilket härligt inlägg för dagens tema. Fina bilder har du också fått med(:
    Ha en fin fredag

  19. Henny sier:

    Av, der pirkede du til min dårlige samvittighed. Det at skrive på computer regnes vist ikke for motion, ej heller hvis man skriver meget hurtigt. Jeg er også begyndt at blogge samtidig med, at jeg ser TV. TV-programmernes kvalitet gør, at man ikke behøver at have hele sin opmærksomhed henvendt på tv’et.

  20. Lappedamen sier:

    Ja, det er sikkert at blogging tar tid. Nå har jeg brukt flere timer foran PC’n i kveld, laget T-innlegg og lest andres blogger og nå din blogg. Selvfølgelig burde jeg ha tatt en tur ut i steden. Flotte bilder og innlegg.

  21. Strikkebesta sier:

    Men trim og spansk kan du kombinere, det er berre å skaffe seg spansk musikk på øyret (mp3_spelar) den er rask i takta, og så kan du prøve å oppfatte kva dei syng om:)
    Flott innlegg, forresten!

  22. Naturglede sier:

    Flott levert for T. Dette likte jeg. God helg!

  23. Ellen sier:

    Buenos Dias!

    Ja det er sant at blogging tar tid. Jeg er ikke en så ivrig blogger selv men bruker endel tid på å lese andre blogger. Det er trivelig synes jeg. Iallefall når man kan lese så mye hyggelig som hos alle Petunia-bloggerne!

    Kosetillegget har jeg tatt fatt i nå etter jul.. og jeg har kjøpt rockering! Den kan jeg bruke samtidig som jeg ser på TV.. men ikke samtidig som jeg blogger… den kosen vil jeg ha ifred for trimming!

  24. strömma sier:

    Då bor du jättefint med en så härlig utsikt. Men du har kanske blivit så van vid den och tänker inte alltid på det. Hemmablind som man säger *ler*.
    Vilka fyndpriser på Polarn o Pyret som du har gjort. Dom har mycket fina kläder och som du säger, så är det nu egentligen man borde köpa julklappar när det är så mycket rea.

    Ja, man behöver både lugn och ro och det sociala livet.

    Bloggen är lite som en dagbok för mig och kanske jag skriver ut den sedan som en liten minnesbok sen.

    Önskar dig en fin helg

    strömma

  25. Du fikk det godt sagt,samtidig som du løyste uka`s ABC.
    Helt enig i det du sier at det tar tid på bloggen,men du verden så hyggelig det er å være her:D
    Fin uke!

  26. strömma sier:

    Ja dom kan verkligen vara olika ens barn. Jag har också en son som är lite handfallen i köket och inte har intresse heller för matlagning. Men dom överlever nog ändå.
    Det är nog så att dom flesta gillar att få komma hem och bli serverade mammas mat :-).

    Felet med mig är att jag inte har velat ha dom i köket när jag lagat mat. Men nu har jag släppt på det och låter dom mer och mer få fixa maten…om dom vill förståss..:-).

    Önskar dig en fin vecka

    strömma

  27. BirtH sier:

    Honning med bivoks? Du er nu ei tøffa! Jeg tar teen bar. Ei venninne prøver stadig å fortelle meg at jeg må lage meg ei blanding av løk og honning som skal hvile over natta, og så inntas. Dette skal visstnok være veldig bra hvis en er forkjølt. Jeg har prøvd det, men sikkert ikke vært utholdende nok, så det hjalp ikke 🙂
    Interessant med den nypeteen som ga hodepine. Det vil nok ikke jeg oppleve, for jeg drikker aldri nypete. Det blir for surt for meg.

    Enig med deg at te må drikkes av krus (eller store te-kopper). Plast eller papp går heller ikke an. Så te i termos med plastkopp…- nei!

    Har dere kommet i gang med spanskkurs?

  28. HildeS sier:

    Du er da rimelig flink til å komme deg ut. Mange som ikke gjør noe som helst.
    Men det hender det frister mer å blogge enn å trene. Det beste med trening er dog etterpå…
    Selv om jeg har funnet en perfekt treningsmåte. Zumba. Noen har sikkert sett det på reklame på tv. Her hvor jeg bor har de starter med saltimer med dette, og det er steike artig.

  29. BirtH sier:

    ¡Muy bien!

    Skjønner at det går litt tregere å pugge og lære enn det gjorde da du var 25 😉 Trøst deg med at vi er mange i samme båt. Du kan godt gi meg lenkene til spanskleksjonene på nettet. Betaler du noe for å være med?

    Høres ut som at svigermora di har vært ei god bestemor. Sånn vil jeg også være! Diskuterte det med heimsnekra snøploger med mannen i går kveld. Han har erfaring med det fra sin barndom. Husker vi hadde sånne snøploger heime, men det var nok brødrene min som hadde laget dem.

    Den vårslappheten eller bloggtørken du beskriver har visst spredt seg sørover hit (eller omvendt). Men sånn må det være for jeg har da lyst å gjøre andre ting også 🙂

    Ha en fin kveld! Skal motivere meg for spinning om en times tid. Godt at mannen også trener, for da blir det lettere for oss begge å komme oss ut.

Legg igjen en kommentar

