Utstyrsmagasinet

Er det flere enn meg som husker eller har hørt om Utstyrsmagasinet?  Det er det første, og det eneste, postordremagasinet jeg kan huske fra småskolealderen, dvs. femtitallet.  På butikken på bygda  fant vi det nødtørftigste av varer, men ikke det aller største utvalget.  Vi hadde  Coopen, eller Koprativet, som vi sa den gangen,  12 km sykkel- eller sparkevei unna.  Eller den private landhandelen, 12 km unna den andre veien.  Vi lå altså midt i mellom, så jeg pleier å å si at jeg vokste opp meget sentralt!

Men til saken – Utstyrsmagasinet.  Jeg mener å huske at det kom ut hver høst, og at det ble kjøpt en del julegaver derfra.    Det var ikke fotografier av varene, bare tegninger.  Det var likevel ikke til hinder for at det ble studert nøye, og ønskelistene var lange.  Og prioriteringene var tilsvarende harde.  Men jeg husker at det alltid var fest og spenning når det kom en pakke i posten fra Utstyrsmagasinet.  Jeg husker spesielt ei lita, rød, lakkveske som jeg fikk derfra en gang.  Den veska hadde jeg lenge, mest til å oppbevare små «verdisaker» i.

Det jeg kan huske av innhold, var stoff og sysaker, klær, sko, vesker, leker, undertøy og strømper.  Altså det meste et hjerte kunne begjære.  Dette bildet er fra et Utstyrsmagasin fra 1931, men det er ganske likt sånn som jeg husker det.  Jeg tror heller ikke at prisstigningen hadde vært voldsom på på de 20 – 25 årene.  Jeg blir ganske nostalgisk når jeg ser på disse bildene.  Dukker med hoder av celluloid og hjemmesydde kropper var vanlige også på 50-tallet.  Her ser jeg forøvrig at de også solgte ferdige kropper.

Her er eksempler på barneklær.  Prisene er kanskje det mest interressante her. Det er jo synd det ikke er bilder av sidene med tegningene av dameundertøy.  De ble av moralens voktere oppfattet som ganske på grensen til det usømmelige.  Og det ble gromlet om at enkelte av gubbene visste litt for stor interresse for nettopp disse sidene.  Så sånn sett, så kan man jo si at Utstyrsmagasinet fylte flere funksjoner!

De små og avsidesliggende bygdene i Nord-Norge var helt sikkert et godt marked for et postordremagasin, så det nok ikke tilfeldig at da jeg søkte på Utstyrsmagasinet, så fant jeg dette fabelaktige nettstedet:   http://arkivinordland.no/artikkel.aspx?AId=13937&MId1=594.  Bildene over er hentet derfra.  Der kan du lese mer om Utstyrsmagasinet, som for lengst er historie.

Et annet fenomen på 50-tallet, var skrepphandlerne, som dro rundt med varene sine på sykkel og spark.  Og var innom hvert hus og solgte.  De hadde nok mest småvarer og possement som undertøy, strømper, strømpestrikk og -stropper, knapper, sysaker og kroklisser.  Det var jo begrenset hva de kunne frakte med seg, men jeg tror bestemt at de var et velkomment  (underholdnings)-innslag i dagliglivet den gangen.

Dette er gammelt kjøkkenutstyr som har fulgt meg, noe fått og noe arvet.  Alle med treskaft, med og uten maling.  Noe er muligens fra femtitallet, noe kanskje fra før krigen.  Kanskje er noen av disse kjøpt fra Utstyrsmagasinet, eller fra en skrepphandler?

Eldstesønnen sier at noe av dette ser ut som om det er henta fra naustet!   Og det sier han, som har gitt meg refs for at jeg i sin tid lot han og broren få lov til å demontere min gamle Kurer reiseradio, slik at de kunne få se hvordan den var inni.

Flere U-historier vil dere finne hos den unike damen  Petunia, petuniablogg.blogspot.com, som snart har geleidet oss gjennom 2 runder av ABC-leken.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

26 svar til Utstyrsmagasinet

  1. heidi sier:

    Artig å se. Ikke hørt om det før.

  2. besta sier:

    Så artig mimring fra gamle dager! Arkiv i Nordland hadde før jul ei artig utstilling på gammel norsk reklame. Der var det bla bilde av sunlightsåpe som lå i en visper slik at det var greit å vispe ut passende mengde såpe til oppvasken. Husker du den? Kanskje du har en slik liggende i kjøkkenskapet også? Min bestemor var en fan av sunlightsåpe, og ville bruke Zalo da den kom på markedet.
    Husker både utstyrsmagasinet og skrepphandleren. Skrepphandleren kom helst på vinteren når gubban var på fiske. De regnet vel med at det da var større mulighet til gode salg. Strømpestrikk, sikkerhetsnåler, knapper og andre nødvendigheter husker jeg min mor kjøpte. Og så fikk kanskje vi jenter ei ny hårsløyfe…. Kofferten hadde skrepphandleren på sykkel om sommeren og på sparken om vinteren. Og kofferten var kjempestor og tung..reine amerikakaofferten, som det måtte være et slit å reise rundt med.

  3. BirtH sier:

    Så flott innlegg du har laget her! Utstyrsmagasinet har jeg hørt om, men kan ikke si at jeg husker det fra min barndom (jeg er vel for ung *hehe*).
    Men skrepphandleren kom på besøk av og til, med stor koffert på sykkelen. Det var spennende å se hva han hadde med, men tror ikke han fikk solgt noe særlig i mitt heim, for jeg hadde ei mor som var flink til å spare. Men hos venninna mi derimot …..

  4. HildeS sier:

    Morsomt med gamle ting. Herlig innlegg.

  5. drengen sier:

    Dette var nytt for meg og utrolig artig!
    Riktig god helg!

  6. f sier:

    ja dette var morsomt , og rimlig . Husker kopen ja…men en kunne jo bestille da og like spent var vi hver fredag om alt var der. F

  7. Maria sier:

    Intressant läsning!
    Trevlig helg!

  8. Mona sier:

    Vilket fint gammalt magasin. Kul att allting var tecknat. Det ser mycket välarbetat ut. Förstår att du blir nostalgisk.

  9. stubbetufsa sier:

    Jeg husker ordet utstyrsmagasinet, men ikke selve bladet. Hadde også ei rød lakkveske med et stykke rødt skotskrutet tøy framme. Var den derfra?
    Jeg husker skreppehandleren!
    Og min bestemor var mindre enn 156, som jeg er, og hun sa også: Ingen er så små at de ikke må bøye seg, ingen er så store at de ikke må tøye seg!
    Bestefar laget skammel til henne, så hun kunne hesje på den øverste strengen!
    Du verden, artig at vi deler de samme minnene!

  10. Sommertid sier:

    Det her visste jeg ingeting om, så artig å få vite litt om det.
    God helg 🙂

  11. Maria sier:

    Hade ingen aning om detta. Mycket fint inlägg:)
    Ha en fin dag!

  12. Madame sier:

    Hvor er det dejligt at se de gamle billeder! I Danmark fik vi et magasin fra Daells Varehus, som minder om jeres Utstyrsmagasinet 🙂

    Ha’ en rigtig god weekend!

  13. Gamleheksa sier:

    Så morsomt innlegg. Jeg kom nok ut i dagslyset bittelitt for sent til å huske Utstyrsmagasinet. Men at det hadde en funksjon den tida det ikke var internettshopping og butikksentre på hver odde, det er sikkert.

    God helg!

  14. Ellen sier:

    Jeg husker nok ikke denne. Men så er jeg fra nesten midt i byen.. med nærbutikk 5 minutter hjemmefra. Dit sparket eller syklet jeg sammen med mamma og så fikk vi levert varene. Men jeg husker første gangen vi skulle bestille varer fra postordre. Jeg var vel 5-6-7-8 år eller noe slikt. Jeg skulle få helt fotsid nattkjole og ventet med lengsel i det som fortonet seg som maaange uker. Da den endelig kom rakk den bare såvidt til knærne!! Skuffelsen satt i lenge…

    Og siden har jeg aldri bestilt klær fra hverken postordre eller internett!

  15. sologbolig sier:

    Artig. Visst husker eg det, men hadde glemt det ut heilt til du skreiv om det. Kjekt å se igjen. Ha ei god helg.

  16. Annfrid sier:

    Visst husker jeg «Utstyrsmagasinet». Innbiller meg at tegningene var større da slik at vi kunne klippe ut noen til papirdukker. Husker at noen skøyet med at det var en kar som hadde bestilt en sånn dame, men at han dessverre ble skuffet. Også var det et uttrykk om at «henne har æ ikke sett før, ikke i Utstyrsmagasinet engang».
    Skrepphandlerne husker jeg også, den siste etter at jeg var blitt voksen også med stort salgstalent og mange småvarer, for eksempel «godluktsåpe».Det var de samme som kom igjen, og de bar ei stor skreppe på ryggen, en tung bør ofte også i veiløse trakter. En som vi kjente litt til fikk overnatte hos oss og betalte med en greikam for mat og losji! Det hendte de hadde med noen trikotplagg og et par meter flanell. Etterspurt siden det var rasjoneringsvarer.
    Artig innslag. Ble reint nostalgisk!

  17. Petunia sier:

    Dette har jeg aldri hørt om, så dette var artig lesning.
    Enig med kommentaren over her at man kan jo bli helt nostalgisk:)

  18. Henny sier:

    Et fint, nostalgisk indlæg. Da jeg var barn modtog vi kataloger fra Daells Varehus i København, og de lignede meget de billeder du bringer. Efterhånden kom der dog fotos i katalogerne. Jeg husker, at min mor købte metervarer, knapper, bændler, sokker og undertøj fra Daells Varehus.

  19. Turid sier:

    Hei på deg og Hurra for Utstyrsmagasinet!
    Er ti år yngre , men utstyrsmagasinet har æ fått me mæ.
    Har en stor opplevelse som æ minnes . Var vel kanskje 7-8 år , mamma og bestemor hadde bestilt fra Utstyrsmagasinet – og tenk inni pakken der fra, var det en stooor pakke og den var til mæ……men til jul!!! Åhhh – det var jo ei hel lita evighet til , men jula kom også det åretog pakken fikk æ – ca 60 cm .lang og ca 25 cm bred- ca 15cm høy . Forundrings pakke fra Utstyrsmagasinet !!Det var såååå mye spennende oppi den , derfor husker æ det fremdeles. En kunne bestile slike pakker i forskjellige prisklasser og str.
    En kan lure på om en får pakkene store nok til dagens barn – trur vi har gjordt «mye galt» for å ødelegge gleden ved gaver…….
    Morsomt at du skrev om Utstyrsmagasinet….en annen ting noen voksne brukte å si var at » babyene» , bestilte en fra utstyrsmagasinet….men det kjøpte ikke æ !!! Vokst opp med sauer og lamming , så det der hadde æ kontroll på…..
    Ha en flott dag!

  20. bjorgnin sier:

    Heisann!
    Det er godt at noen tar vare på de gamle minnene, og at andre formidler historien om dem videre.
    Jeg kan ikke huske dette magasinet, men så har jeg alltid bodd i byen med butikken i nærheten. Men mamma og jeg gikk til sydama og fikk sydd kjoler til meg. Det husker jeg!
    Det finnes ett museum i Østfold som likner på Folkemuseet på Bygdøy – i mindre målestokk.
    Det ligger ved Sarpefossen og heter Borgarsyssel.
    Har en del bygninger og inventar…. jeg lånte en «slyngramme» derfra til filmen min. De flotteste klenodiene som Tune steinen og Tune skipet er reist til Oslo! Skal bli spennende å følge med på hva som skjer på den fronten der. Har sansen for riksantikvarens forslag om underjordisk kulturmuseum som en gravhaug ved vikingskipene.
    Ha en riktig go´hælj. Ennå kan jeg ikke si det på spansk ;:OD)

  21. Bente sier:

    Artig innlegg. Æ huske også godt Utstyrsmagasinet og kan minnes forventningan når pakken skulle hentes på posten.

  22. Lappedamen sier:

    Utstyrsmagasinet har jeg ikke hørt om før, men husker skrepphandlerne. Ha en fortsatt fin helg.

  23. BirtH sier:

    Takk for kommentarer! Begynte å lure på om du var reist til sydlige strøk igjen siden du har vært så stille …
    En ukulele har bare fire strenger og skal dermed være enklere å spille på enn gitar. Det er aldri for seint å starte med spilling; det fins gode instruksjonsbøker også. Det er godt at sønnene – dine og mine – har lært seg kunsten! Det var ingen musikkskole på småstedene den gang du og jeg vokste opp.

    Skjønner at du har hatt det travelt som rørlegger. Kjedelig at dine gode hjelpere ikke var tilgjengelige. Vi skiftet oppvaskmaskin i høst, kjøpte en Siemens nesten lydløs en, 42 dB tror jeg det var.
    En kjøleskapdør som kommer etter deg når du går fra skapet, går jo ikke an! Det er ikke alltid at det nye er det beste.
    Har kjøpt nytt moppesystem i dag (tilbud på Mega), men er slett ikke sikker på at det er bedre enn det vi har fra før (hvor klutene er utslitte og umulig å få tak i nye).

    Her hos oss skinner sola i dag, nydelig vinter/skiføre.

  24. Melusine sier:

    Utrolig fascinerende og morsomt innlegg! Artig med det postordremagasinet som den gangen hadde tegninger og ikke bilder av varene, kanskje det ble billigere på den måten?
    Hehe, jeg kan forestille meg at sidene med dameundertøy ble sett på som noe usømmelig å vise.
    Skrepphandlerne har jo en lang tradisjon med å gå fra gård til gård og by frem varene sine og ja; jeg tror også de var et kjærkomment avbrudd og innslag i dagliglivets rytme 🙂

  25. harald juel iversen sier:

    Fines utstyrsmagasinet i dah

Legg igjen en kommentar

