Grove knekkebrød med frø

2 dl av dette:  havregryn, solsikkekjerner, havrekli, sesamfrø, rugmel

1 dl av dette: kruskakli, linfrø

2 ts salt, 7 dl vann

Alt blandes.  La det stå i 10 min.  Fordel på to godt smurte bakebrett.  Rutes opp med kniv. Stekes på 175 grader i 45 minutter.  Skal være harde, ellers  kan de etterstekes i 20 minutter på rist.

Jeg bruker bakepapir, og pissahjul til å rute med.  Bruker slikkepotten til å smøre deigen utover stekebrettet.  Jeg steker med varmluft, begge brettene samtidig.  Halvveis lar jeg brettene bytte plass.  Jeg har ikke hatt behov for å ettersteke på rist.

Knekkebrødene er lettvinte å lage, er sprø og smaker deilig.   Samtidig gir de litt å tygge på.  Gode til frokost, og med brunost, så erstatter de fint kake til ettermiddagskaffe/te.  Oppskriften har jeg fåttt fra min søster i Fredrikstad.

Måtte ta med min for tiden yndlings-te på bildet.  Man får kjøpt den i mange smaker, chili og anis går igjen.  Mums.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til Grove knekkebrød med frø

  1. Trollkåno sier:

    Mmm…. ser gode ut.
    Har stadig planer om å lage knekkebrød, no trur eg at eg må skride til verket.
    Dvs. må vel fyrst handlast inn…kan aldri tenke meg at eg har alt detta i hus……….
    Men eg SKAL…….
    God onsdag!!

  2. BirtH sier:

    Disse knekkebrødene har jeg også laget. Kjempegode! Faller i smak hos alle. Jeg bruker å steke dem på rist med ovnsdøra åpen de siste minuttene. Husker ei gammel kone som het Petra som alltid ga meg heimlaga kavringer når jeg kom innom som barn. Jeg kan fortsatt se meg sjøl stå ved døra og vente på å få en kavring i handa …

  3. Hei!
    Fint å kikke innom deg igjen.Blitt lite besøk i bloggene de siste ukene.
    Takk for oppskriften din på grove knekkebrød!
    Jeg har skrevet ned oppskrifta,og kaller dem for «Mormonsen`s knekkebrød»:)
    Skal jammen bake dem og få fart på magen.
    Og takk for TE-TIPSET også.Kutter ned på kaffen,og er begynt å drikke mere te,så dette var midt i blinken!!
    Klem fra Wenche!

  4. BirtH sier:

    Gratulerer med ny Møysalen-garderobe! Jeg vil nå si at du har TJENT 4 200 kr!

    Det er mange gode sorter Yogi-te. Anis høres ikke fristende ut, men chili derimot!

  5. besta sier:

    Jeg har nettopp laget knekkebrød jeg også. Ikke akkurat samme oppskrifta, men kjempegode ble de. (Det ligger mange oppskrifter på nettet) Steker de på varmluft, men innimellom lufter jeg litt med åpen steikovnsdør. Nam-nam med ost og te. Masse sunn fiber til magen

  6. viola sier:

    Mmmmm.. disse vil jeg prøve en dag! Takk for oppskriften! Jeg har oppskrift på knekkebrød selv også, men har ennå ikke kommet så langt at jeg har laget dem.. 🙂 Det går med en hel del av Wasa grovt knekkebrød her hos meg kan jeg skrive opp! 🙂

  7. TorAa sier:

    Den gang da jeg var ung, sånn i begynnelsen av tenårene – så gikk det en hel pakke med sådant pålegg – hver dag etter skoletid.
    Min mor ble fortvilet – jeg sprakk jo hele husholdningsbudsjettet,
    i dag gjør kattene våre det sammen;)))

Legg igjen en kommentar

