Zabaione

Zabaione – italiensk vinkrem (2 – 3 personer)

4 eggeplommer, 2 ss farin, 2 ss søt hvithvin, portvin eller søt sherry

Visp eggeplommer og sukker luftig i et lite kokekar.  Tilsett sherryen litt i gangen.   Sett kokekaret i vannbad, og fortsett å vispe til blandingen blir tykk og kremaktig.  OBS.  Hvis varmen blir for høy, stivner eggene, slik at kremen skjærer seg.  Serveres nylaget, eller litt avkjølt.

Server zabaionen over bær og/eller frukt.  Min favoritt er blåbær og bringebær.  I mangel av friske bær, er det her laget en fruktsalat med appelsiner, bananer, druer og kiwi.  Litt vinterbleik, men smaker fortrefffelig.

Kremen omtales også som zabaglione, og stammer fra Italia.  Jeg har sett den i ulike varianter,  og ofte ser man at det anbefales å bruke Marsala vin.  Den oppskriften jeg har brukt her, er hentet fra Cappelens kokebok, ny utgave fra 1991.   Etter hvert har jeg for det meste gått over til å hente oppskrifter fra nettet, men denne kokeboka (og den forrige utgaven) bruker jeg fortsatt.  De har enkle og gode oppskrifter, med ingredienser som for det meste finnes i huset.

Flere historier og bilder med utgangspunkt i bokstaven Z, finner dere hos Petunia, dersom dere klikker her:  http://petuniablogg.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

29 svar til Zabaione

  1. Petunia sier:

    Jeg har smakt dette, men ante ikke at det het dette!! Interessant!!
    Og knallgodt!!

  2. BirtH sier:

    Dette høres deilig ut! Mannen vil gjerne at jeg lager denne desserten til han på hytta i helga …. Jeg finner vel noen frosne blåbær under snøen 😉

  3. Linsky sier:

    Å, nam! Dettte må jeg prøve!

  4. Randi sier:

    Så lekkert ut!!
    Bra løsning på en litt «zær» bokstav…
    Kooos helg fra Randi

  5. Sommertid sier:

    Zmakt og laget..men det er mange herrens år sia..så bra at du minnet meg på det…kanskje jeg skal prøve meg igjen på noe slikt.

  6. Kvasthilda sier:

    Det var ett smart val! Med recept o allt :-)) Gott.

  7. Maria sier:

    Detta har jag aldrig smakat på, men det både ser och låter gott!
    Trevlig helg!

  8. sologbolig sier:

    dette har eg ikkje vert borti. Men det hørtes deilig ut. Flott z-løsning .God helg.

  9. viola sier:

    Jeg har jo så dilla på matoppskrifter, at jeg kommer aldri til å rekke å lage alle, men denne må jeg bare ha, tusen takk 🙂 Det ser veldig godt ut!

  10. TorAa sier:

    Zuverent.
    Den oppskriften har jeg bokmerket;D
    Det har seg slik at vi har bringebær, blåbær, markjordbær, bjørnebær og rips fra egen hage, fersktfryst i fryseren.
    Ut av fryseren 1 time og de er som nyplukkete.
    Til nå har vi servert bærene, til dessert, sammen med ekte vaniljeis (Itt no knussel).
    Men nå har vi lært noe nytt.

    Tusen takk for oppskriften.

    Ha en zuper helg.

  11. ser kjempegodt ut:)))

  12. Mona sier:

    Åh, Zabaione är gott. Vet att jag gjort det själv någon gång, men det var väldigt länge sedan.

  13. f sier:

    god løzning det der…det er mange kreative på z…men din så jo fornydelig ut. Ha en fin helg

  14. Randi sier:

    Nam, takk for herlig oppskrift, skal prøves! God helg!

  15. Maria sier:

    Mmmm, Zabaione är gott och jag brukar ibland göra det som dessert. Min favorit är Amarettozabaione:)
    Härligt inlägg till dagens tema.
    Ha en trevlig helg!

  16. qehenne sier:

    Å dette så bare nydelig ut. Oppskriften er printet og skal brukes til sommeren. Ha en nydelig helg!

  17. Tino sier:

    Dette både hørtes og så deilig ut.!
    God helg 🙂

  18. Ellen sier:

    Uhm 😀 Jeg elsker italiensk mad, så jeg synes dit bud på Z var meget fint…
    God weekend til dig.

  19. Dortheivalo sier:

    Det har jeg aldrig smagt, men det ser godt nok lækkert ud

  20. Mia Folkmann sier:

    Uhm, denne her dessert har jeg smagt nogle gange. Den skal ikke være for stor, for man kan godt få for meget – men i den rette størrelse er den super lækker!!!

  21. besta sier:

    Kjenner nesten smaken på tunga! Må prøves i påska. Så flink du er til å «dandere» og fotografere ingrediensene og tillagingen. Helt proff matfotograf er du!

  22. Henny sier:

    Lækkert! Men ikke helt let at lave, tror jeg. Jeg ville nok få det lavet til spejlæg i stedet.

  23. Lappedamen sier:

    Oi, oi, dette hørtes godt ut. Har ikke smakt Zabaione før, men har hørt om denne deilige kremen. Den skal prøves! Takk for oppskriften og hyggelige kommentarer på bloggen min. Smykkeetuiet mitt kan du få målene på, hvis du har lyst å sy et til deg seg. Var enkelt og greit å sy.

  24. Malys Krok sier:

    Så flott og godt! Så delikat anrettet i en fin skål på en nydelig asjett! Takk for kommentar!
    -Margit-

  25. Strikkebesta sier:

    Mmm, deilig med dessert! Eg kan jo skifteut sukkeret med alternativ søting, så denne kremen kan eg prøve meg på til sommaren:)
    Takk for kommentar hos meg, eg lar Pilegrimsreisen før eg gjekk caminoen – og med det same eg kom heim las eg boka på nytt:) Kan ikkje seie at eg hadde slike åndelege opplevingar som han skildrar, men eg opplevde mykje fint og kjekt, og til og med uforklarlege ting. Beina var som to stokkar og eg var utan særleg følelse i tærne då vi sette oss på bussen 80 km frå pilegrimsmålet.

  26. mia sier:

    vilken dessert! den hade jag aldrig hört om.

  27. bjorgnin sier:

    Heisann!

    Her får jeg vann i munnen…. eller rettere sagt krem!
    Den høres utrolig deilig ut. Det er så mange retter og opprskrifter jeg aldri får prøvd. Kokebøkene bare samler støv, dessverre!
    Ha en fin søndag!

  28. Ellen sier:

    Nammis!!! Dette så supergodt ut. Jeg er såå glad i frukt med råkrem til dessert men dette skal jaggu prøves en gang!

    Ønsker deg en flott uke!

  29. Melusine sier:

    Virker meget fristende – nå er det sjeldent jeg lager denslags, men jeg kikket på innlegget ditt om grove knekkebrød og den har jeg veldig lyst til å lage! Spiser stort sett knekkebrød til lunsj og med denne oppskriften vil jeg ha full kontroll på innholdet 🙂

Legg igjen en kommentar

