Fiskearbeid

På tirsdag fikk jeg kjøpt 4  store, nytrukne torsk fra Tromvika.  Trauste, vakre og kvite i kjøttet.  Så nå har jeg vært fiskearbeider i flere dager.

Tirsdag kokte vi fersk fisk og lever.  Mølja.  Gjestene var så møljesultne, så jeg glemte helt at jeg skulle tatt bilde av fisken, der den lå og krølla seg på fatet!

Omtrent halvparten ble til lettsaltet fisk.  Den øverste delen av fisken delte jeg, og fjernet ryggbeinet, før jeg la de lagvis med grovsalt mellom.  Etter et døgn er de passe salt til bruk.  Her har jeg skyllet av de saltet, og skjærer i mindre stykker for innfrysing.  Jeg skjærer ut noen beinfrie, fine, nakke/ryggstykker, som jeg bruker i gryter og former.  Resten blir kokfisk opg fiskegratenger.  Jeg er ikke veldig glad i å fryse fersk fisk, da jeg synes den taper seg mye fortere ved frysing, enn det lettsaltet og tørket fisk gjør.

Den nedre delen med spor skal bli boknafisk.  Å bokne fisken betyr at man tørker den, men bare så lenge at den blir «halvtørr».  Her har jeg laget min egen lille fiskehjell i et verandahjørne.  Diskret hengt opp, ute av syne og aksjonsradius for både katter og andre forbipasserende.

Og for å holde måsene og andre bevingede unna, så har jeg dandert med en gammel og luftig trådgardin, kjøpt på Fretex til dette formålet.   «Det er jo tida nå for å pynte  til våren», sa Fretex-dama.  » Joda, men denne skal jeg pynte boknafisken med», sa jeg.   Jeg er egentlig ganske fornøyd med patentet.  Det er maks tørkevær for fisk om dagen, så jeg tror fisken skal være tilstrekkelig bokna til jeg reiser på påskeferie.  Da skal boknafisken i fryseren inntil videre.

Boknafisk er virkelig snaddermat.  Jeg lar den ligge og svelle i vann noen timer før jeg koker den (hvor lenge, avhenger av hvor tørr fisken er).  Så koker jeg fisken, og den kan serveres med omtrent samme tilbehør som lutefisk.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

8 svar til Fiskearbeid

  1. Annfrid sier:

    Namnam. Både mølja, saltfisk og boknafisk er kjempegodt. Du får mange gode middager ut av dette.

  2. sologbolig sier:

    Å det såg godt ut. Eg savnar heilt fersk fisk og iallfall mølje som eg blei glad i da eg bodde i Tromsø. Så spennande å dra til Bulgaria i påsken da. Kos deg masse. God helg.

  3. Her lukter det fisk 🙂 Nå fikk jeg lyst på lettsalta torskenakker!

    Takk for besøk og hilsen. Ja, det å være fylt 60 gjør meg ingen ting. Alternativet? Slettes ikke tiltrekkende.

    Var innom lenken du sendte og det er ikke meg. Kunne forresten sagt med en gang, for jeg har aldri vært i Toscana. Har ikke vært i Italia siden jeg var 16 år, så det er noen år siden! Samme hårsveis som jeg har på profilbilde, men mange kilo lettere enn meg… Nå har jeg kun en enkelt sort stripe og det er på tide å gjøre noe nytt.

    Ønsker deg en fin uke!

  4. Ellen sier:

    Boknafisk er himmelsk rågodt og det samme er lettsaltet torsk. Jeg bruker stekt bacon og erterstuing til… supergodt!!

  5. BirtH sier:

    I dag skal vi ha torsk og rogn til middag. Begge deler har vi hentet opp fra fryseren. Fersk torsk som har ligget lenge i fryseren, taper seg, det er sant. Har erfart (for flere år siden) at fisken holder seg bedre om den fryses i vann. Vet ikke helt om det gjelder både torsk og sei, men i år har vi frosset noe i isbokser for å teste ut.
    Vi tok ned boknafisken fredag. Da hadde den hengt en måned. Den var ikke så mye bokna som den pleier å være, men helt fint etter min smak.
    I fjor hang vi fisk to ganger i løpet av vinteren. Den siste ble ikke god; den ble litt sur, så da kastet vi den. Har du opplevd det?
    Ellers var det en genial ide å dekke fisken med gardiner!!! 😀 Vi bruker gamle fiskegarn.

  6. besta sier:

    Boknafisk er snaddermat. Prøv løksmør (surret løk i smør i panna) og gulrotstuing til. Når man henger opp torsk til bokning, bør den helst ikke fryse. Beste temperatur og værforhold er rundt 0 grader og vind fra nord. Lurt å dandere gardin rundt og sørge for luftig plass. Bare inviter meg på middag!

  7. BirtH sier:

    Sur fisk eller ikke; den som ikke ble god på smak i fjor, ble hengt opp etter at det var blitt plussgrader. Dessuten regnet det mye, så det var et mildt og fuktig klima. Hørte andre som også hadde kassert fisken fra den perioden.
    Hva skal jeg si til forslaget til sønnen din om fisken innendørs …. Jeg sier bare hehe 🙂
    God tur på påskeferie! Vi skal også sørover, men slett ikke så langt sør som jeg antar du skal. Du kan vel kaste jakka der du kommer?

  8. viola sier:

    Det må jeg si!! 🙂 Fisk er godt da, og nesten ingen ting slår lettsaltet torsk!! Husker i min barndom jeg spiste en del fersk torsk, lever og rogn – mmmm! Det var bare så delikat!! Nå vil jeg ønske deg en god påske! Ta deg gjerne en tur innom bloggen min, når du får tid.. 🙂

Legg igjen en kommentar

