Økologisk

Skippertak.  Her er det bare å hente inn påskedroppen, både Æ og Ø i dag.

Ordet økologi stammer fra to greske ord; Oikos [οίκος] som betyr hushold og Logos [λόγος] som betyr læren om. (Wikipedia).

Her i byen har alle muligheten til å bidra til en bærekraftig utvikling, gjennom kildesortering.

Her er «systemet» – fra høyre mot venstre:

Matavfall: Grønne poser.  Lettkartong:  Gule poser.  Papir (aviser etc.): Røde poser.  Plast:  Blå poser.  Restavfall:  Vrengte handlposer, hvite.  Ytterst til venstre et eksempel på gjenbrukshandlepose i bommull.  Slike putter jeg i alle vesker og ryggsekker.  Jeg har blitt så flink til å bruke de, så noen ganger har jeg problemer med å finne hvite plastposer til restsøpla.

Alle posene kastes i samme container, og så blir de optisk sortert på gjenvinningssentralen.  Genialt!

Til å begynne med var det litt plunder med å lage et system for alle posene, men det ble fort en rutine.  I tillegg til samlecontaineren, så har vi en egen for glass og metall.  Og alt som kan pantes, det panter vi.  Dette har vi holdt på med noen år, og jeg merker at jeg nå reagerer litt når jeg er i andre byer, og ser at «hummer og kanari» går i samme søppelpose. Og i andre land jeg har besøkt, der panter de bare glassflaskene, men alt av plast går rett i søpla.  Og dette er land hvor alt drikkevann stort sett selges på plastflasker.

Og at det blir flott kompostjord av matavfallet, det erfarer byens innbyggere hver vår, når de kan hente seg et tilhengerlass med matjord fra sentralen.

Har jeg valget, så handler jeg alltid produkter som er ø-merket.  Da tror jeg at jeg bidrar positivt både til miljø og helse.  I tillegg så synes jeg det er morsomt med en te som heteer «Throat comfort».

Flere Ø-historier hos Petunia

http://abctema.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

13 svar til Økologisk

  1. Annfrid sier:

    Flinke dokker er som kildesorterer. Syns vi også er flinke, og det går automatisk. Litt ekstra arbeid blir det jo å skylle drikkekartonger og skitten plast. I tillegg til dine poser har vi ekstraposen for annen tykk kartong, bøker etc.
    Vet om mange som bare sorterer matavfall og resten går i restavfallposen.
    Har du forresten blitt overrasket over hvor mye plastsøppel det er fra husholdningen?

  2. Ellen sier:

    Det er blitt en helt naturlig ting å kildesortere. Har ikke samvittighet til noe annet.

    Flinke er vi!!

  3. bæsta sier:

    jeg blir også litt frustrert når jeg er steder der søppelet ikke sorteres. Har jo fått søppelsortering i ryggmargen. Plast er det utrolig mye av. Leverer en stor sekk hver måned med plastavfall. Men hørte et nyhetsinnslag for ei tid tilbake siden der en forsker hevdet at søppelsortering ikke hadde positiv betydning for miljøet. Bla trekker transport av søppel i motsatt retning. Så da er det kanskje bare vår egen samvittighet som bedres??
    .

  4. bjorgnin sier:

    Heisann!
    Dette var både smart ide og smart påfunn…. du kan velge hva som er hva…
    Ha ei flott uke!

  5. mormonsen sier:

    Ja, plastikken vil liksom ingen ende ta. Vi burde pakke opp inne i butikken og legge igjen mesteparten der. Men ellers, Besta, så er jo ikke god samvittighet å forakte!:)

  6. BirtH sier:

    Dere har enda flere sorteringsposer enn vi har her. Vi har ikke det som tilsvarer deres blå pose; plast går i oransje sammen med f.eks. bleier, cd og aluminiumsfolie. Jeg er veldig pliktoppfyllende når det gjelder kildesortering; kjenner det stikker litt i sjela når jeg er på steder hvor det ikke sorteres særlig mye.
    Synes tilbudet på økologisk mat skulle vært bedre, og gjerne rimeligere. For noen år siden var jeg veldig hekta på å kjøpe usprøyta mat bare gjødsla med naturgjødsel. Men den gang var jeg sjuk; nå er jeg frisk og slapper mer av på det der. Paradoksalt!

  7. Lappedamen sier:

    Optisk sortering høres flott ut. Det ligger en award å venter på deg på min blogg.

  8. Så flott at dere kildesorterer! Som du sier; genialt tiltak av kommunen.

    Dessverre er det ikke slik her jeg bor. Vi har papirinnsamling og restavfall. For 8-9 mnd siden sluttet de med sortering av matavfall. FY til min kommune, dvs politikerne!!!

  9. Petunia sier:

    Skippertak er en ærlig sak så det er nok noe de fleste kjenner til;)
    Kildesortering er en fin ting! Stå på!

  10. f sier:

    her er det ikke sortering så når vi får gul pose er det fordi det er påske , fikk rød til jul;O)
    Vi hiver bare papir for seg,. Fiks løst , men sendt kommentert..

  11. BirtH sier:

    Tusen takk for tips om dikt-side!!
    André Bjerke liker jeg så godt! Og «Gabriellas sång» er fantastisk!! «Den annsame» er klok og tankevekkende.

    Har du forresten lest boka «Amor Fati – om å elske sin skjebne» av Kristin Flood?

  12. stubbetufsa sier:

    Ja! Det hadde vært artig!
    Kossen kommer du til Skjervøy, da? Med båt?
    Og så Skjervøy – Tromsø?
    Altså, jeg hadde tenkt å ta hurtigruta på retur, fra Øksfjord til Tromsø!
    Jeg lager et innlegg…

  13. stubbetufsa sier:

    På innlegget mitt om hurtigruta står feil dag!
    Jeg fikk e-post fra MS Trollfjord om at de anløper Øksfjord, Skjervøy og Tromsa Torsdag 15. april, ikke tirsdag, som jeg hadde regnet meg fram til…
    Har retta på innlegget…

Legg igjen en kommentar

