Ååå – tanna mi!

Hva gjør man når man brekker et stykke av tanna når man er på påskeferie?  Skaden skjedde da jeg kosa seg med kirsebær og yoghurt.  Så var det plutselig en kirsebærstein som kom  litt brått på, for å si det sånn.

Jo, man oppsøker en lokal tannlege.  Med klamme hender og hjertebank.  Medbragt våres hjelpsomme nabo i Ravda, som fungerte som tolk, og som dere  ser  i bakgrunnen.  Manageren er fotograf, så som dere skjønner, så var det folksomt på tannlegekontoret.    Tannlegen var veldig snill og flink, og fiksa tanna så fint som bare det!  Så både manageren og tolken passa og på å få ordna på noe småtteri, når vi først var så godt i gang på tannlegekontoret.

Vel tilbake i Ravda, lett om hjertet og med nyfikset tann, prøvesitter Mormonsen årets nyanskaffelse i landsbyen – en fontene utfor rådhuset.

Åi – den Åen satt langt inne denne gangen!

Flere Å-er finner dere hos Petunia, som nå har loset oss gjennom to runder av ABC-leken.  Da må dere klikke på lenken

http://abctema.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

21 svar til Ååå – tanna mi!

  1. stubbetufsa sier:

    Så fin du er der du sitter i Ravda! Med nyfikset tann og alltingen!
    Nå kjenner jeg deg kanskje igjen hvis du kommer på hurtigruta MS Trollfjord på sørtur tirsdag!

  2. BirtH sier:

    Huff da, det er ekkelt når vi (dvs tennene) begynner å falle fra hverandre. Jeg mista en bit av ei tann en gang jeg var i USA, men kjøpte noe plast-greier som jeg pynte rest-tanna med inntil jeg kom meg til tannlegen. Og den tannlegen tror jeg var en student; hun boret og boret og boret, bygde opp med amalgan og sa at dette måtte jeg få gjort på nytt når jeg kom til Norge. Det er nå sju år siden, og jeg har fremdeles USA-fyllinga!

    Godt for deg at du kunne ta naboen med til tannlegen! Jeg har en nabo som er tannlege, – men det er ikke han jeg bruker 🙂

    Synes forresten det var et smart innlegg på Å du har laget her!

  3. strömma sier:

    Vad härligt det låter med en resa i påsk. Det ser fint ut där du var.
    Otur med din tand. Men tur att du hittade en bra tandläkare. Tandvärk är ju lätt att få när man biter sönder något och ingen höjdare under ens semester.

    kram
    strömma

  4. f sier:

    huff da , så kjipt at tanna ryker på ferie , selv om det gikk bra..fin fontene

  5. Ruth sier:

    De er nå sabla uheldig også da – når du er ute å reiser. Men tenner er viktige. Jeg har den Tannpussevisa til Viggo T spikret fast inne i hodet. Den dukker frem på de rareste tidspunkt.

    Ha en fin dag i morgen.

  6. Helle K. sier:

    Sikke en oplevelse – tandlæger behøver man kun besøge, når det er tid for de årlige undersøgelser – ikke i påsken 🙂

  7. Randi sier:

    Ååå, tannlege i ferien – isj! Men, det ser ut til å ha vært en grei opplevelse, og det er bra. Og så ble det en artig Å av det! Ha ei fin helg!

  8. BirtH sier:

    Du spør om jeg vil anbefale boka Amor Fati. Tja, i farta vil jeg si at den ikke satte noen stor spor hos meg, men vet mange som synes den er bra. Du kan lese mer om den på http://bokelskere.no/bok/amor-fati/47615/

    For tida leser jeg Humlehonning av Torgny Lindgren. Den er makaber, men også morsom, synes jeg. Synes å huske at du har lest Arto Paasilinna. Da liker du kanskje Humlehonning også. Hakkepølsa av T.L. skal visst være bedre. Har du lest den?

  9. Ellen sier:

    Au au au au… jeg er ikke glad i tannleger! Og iallefall ikke borte hjemmefra. Jeg måtte trekke 3 visdomstenner i Paris for over 20 år siden.. og det glemmer jeg aldri! Det var en skrekkelig opplevelse!!

    God helg til deg!

  10. Sommertid sier:

    Uff da, men det blei ei løsning ser jeg på elendigheta..
    God helg 🙂

  11. Ellen sier:

    ÅHHnejda, vi gider ikke tandlæger i ferier…
    Det var godt, historien havde en ‘happy end’ 🙂
    God weekend til dig.

  12. Gamleheksa sier:

    Åhhh huff da. Godt det ble fikset.

    God helg.

  13. BirtH sier:

    Ser at jeg har glemt å svare på spørsmålet om smeden. Det er i Sund på Moskenesøya (noen kilometer nord for Reine). Sist gang jeg var hos smeden kjøpte jeg en av hans populære skarver.

  14. Strikkebesta sier:

    Åååå, godt at du fekk fiksa perlerada:)
    Vart nysgjerrig på kvar i verda du er, så no skal eg google Ravda:) God helg!

  15. qehenne sier:

    Det er ikke bare ergelig at tanna går i stykker, når du er i utlandet blir ekstra tungvint. Tøff jente som tør å gå til tannlege i utlandet! Jeg er livredd tannlegen.

  16. Petunia sier:

    Sånt skjer alltid når det ikke passer – eller det passer jo egentig aldri da. Men jeg har så tannlegeskrekk, så jeg vil ikke at andre enn MIN tannlege skal gjøre noe for hun vet hvordan jeg har det…

    Men må man så må man og ingenting er så vondt som tannverk!
    Takk for følge på ABC’n! Mange fine innlegg fra deg som jeg setter veldig pris på!
    Klem fra meg:)

  17. Henny sier:

    Uf. Jeg knækkede en kindtand for et par måneder siden, og tandlægen er ikke den person, jeg helst besøger. Heller ikke selvom jeg faktisk har en meget dygtig, flink og rar tandlæge.

  18. Lappedamen sier:

    Jeg var like uheldig som deg, men jeg fikk ordnet tannen før jeg dro på ferie. Slik er det å være i reparasjonsfasen. Ha en fortreffelig uke.

  19. viola sier:

    Flotte æ, ø og å!! Huff så uheldig du var, miste tanna slik! Tøff du som legger deg i tannlegestolen, i et land du må ha tolk også! Men har man intet valg, så…. 🙂 Flott du skriver om miljø! Her har vi ikke tatt i bruk slike miljøposer ennå!! Men jeg også panter alt som kan pantes. Ellers sorteres papp og isopor hver for seg, glass, hermetiske bokser.. men matavfallet går med restavfallet, enn så lenge! Ønsker deg en riktig god helg! 🙂

  20. Maria sier:

    Tandläkarbesök det gillar jag inte… Men man måste ju gå dit ändå 🙂
    Fint inägg till veckans bokstav!
    Trevlig helg!

  21. bjorgnin sier:

    Heisann!

    Jeg er visst ikke alene om å google hvor du har vært.
    Er det et reisemål du vil anbefale? Har aldri vært i Bulgaria. Ble kjent med «en kollega» fra Sofia, men kontakten er ikke opprettholdt.
    Godt tanna ble fiksa, kan sikkert få dekka tannlegeregninga på forsikringa!
    Her har du med en gnier å gjøre!!!! ;:OD)

Legg igjen en kommentar

