I dag leser jeg

Knausgård, nr. 2.  Har lest ferdig nr. 1 og 4.  Litt rot i kronologien, men sånn blir det siden det er lange ventelister på biblioteket.  Men erfarer at rekkefølgen er likegyldig, hver bok kan leses uavhengig av hverandre.  Jeg synes han skriver varierende, men mest godt, medrivende, gjenkjennede og ærlig.  Deler av bøkene sluker jeg, andre deler bare skummer jeg.

Som regel har jeg flere bøker under avlesing.  Knausgård er nattbordlitteratur.  I tillegg må jeg ha noe i stua, noe på do og noe når jeg er ute og reiser.

I går hentet jeg to små bøker på biblioteket:  Torgny Lindgren, et nytt bekjentskap for meg.  Etter tips fra BirtH, (tusen takk skal du ha, BirtH)

Jeg fant jeg tak i hans siste, Nordlands Akvavit, og en novellesamling, I Brokiga Blads Vann.  Står på venteliste til de anbefalte Humlehonning og Hakkepølsa.

Har så vidt fått begynt på Nordlands Akvavit, og den virker lovende.  Dette er stuelitteraturen p.t.

I ferien leste jeg  Shantaram, en fabelaktig skrevet historie fra India.  Omtale av boka finnes her:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/10/13/550069.html

En virkelig murstein på nesten 1000 sider, nesten uten dødpunkt.  Jeg rakk ikke helt gjennom i påskeferien, så jeg måtte legge igjen ei halvlest bok, og får ta resten når jeg drar nedover i mai.

Dolitteraturen er nå ikke så mye å skryte av.  Som regel er det bilaget til Nordlys.  En skjelden gang en diktsamling.  Eller Ikeakatalogen.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

11 svar til I dag leser jeg

  1. f sier:

    takk for kommentar og award, løste den men må finne nye blogger i morgen ( hm i dag) .
    Knausgård leser jeg også, i stua og ute .
    Har krim på nattbordet og Tara på wc;O)
    Vet ikke helt hva jeg skal mene om Knausgård , jeg slukte bind 1 , datt av bind 3 og gikk rett på 4 da 3 var utsolgt ..Og jeg må jo kjøpe 3 når jeg har 4 ..men tror den blir liggene til en regnfull dag..Og det er jo så mye å lese, dessverre så hjelper ikke biblioteket så mye ,for er boka god så MÅ jeg kjøpe den. ER helt bokoman.
    Og mannen klager på bokstablene over hele huset og overfylte hyller .
    JEG pleier si at det er bedre med en kone som er bokfeldig enn drikkfeldig .
    HA en fornydelig helg..Frida

  2. BirtH sier:

    Skjønner at du er en ordenlig boksluker 🙂 Jeg vil så gjerne lese masse, men får det ikke til for det er så mange andre ting som jeg også vil. I lesegruppa mi leser vi for det meste noveller, så kanskje novellesamlinga av Torgny Lindgren kan være noe. Får høre hvordan stemninga er når vi skal diskutere Humlehonning på onsdag. Hvis du har tips om andre noveller eller tynne bøker, tar jeg gjerne i mot. Vi liker jo å lese noe som skaper diskusjon. De fleste noveller har mye alvor og tristhet i seg. For noen av oss kan det bli litt for dominerende i lengden …
    Jeg leser nå også Balansekunst av Rohinton Mistry. En god bok med mye tristhet fra India. Du har kanskje lest den?
    Knausgård tror jeg ikke jeg orker å lese.

    I går banka vi fisk. Det må jeg vel blogge … 🙂

  3. Litt om alt sier:

    Er bokoman jeg også, og har som deg stue-, do-, nattbord- og littrundtomkring-lesestoff liggende i de periodene konsentrasjonen ikke er helt borte.
    Akkurat nå går det på engelsk (det tar lenger tid for meg…) faglitteratur; The China Study. Utrolig aha-vekker. Og krim ellers på alle andre «stasjoner» enn stua.
    Bøker er sundt, året rundt 😀

  4. bjorgnin sier:

    Heisann!

    Tusen takk for reisetipsene. Greit å vite! Bulgaria høres fristende ut.
    Vår neste tur går til Port de Soller på Mallorca. Ikke akkurat det billigste stedet å feriere, men det er direkte fly fra Rygge dit, og det betyr en del.
    Vi har vært kun en gang på øya før, og syntes nordvestdelen så fristende ut med fjell og fruktbar natur. Det prøver vi altså etterhvert!
    Skal bo på et gammelt, lite fort med 48 rom. Tror det blir bra!
    Ha fin søndagskveld!

  5. stubbetufsa sier:

    Hei, Mormonsen!Kommer med hurtigruta tirsdag kveld/natt til Tromsø, skal overnatte på et eller annet hotell, skal hjem med bussen som går fra byen kl.16.oo.
    Kan vi treffes onsdag?

  6. Takk for tips om bøker. Bestandig kjekt å få slike tips. Knausgård hopper jeg over, men Lindgren gjorde meg nysgjerrig.

    Har forresten en liten utfordring til deg på bloggen min i dag!

    Klem

  7. Takk for tips om bøker. Bestandig kjekt med tips om nye bøker. Knausgård hopper jeg over, men Lindgren gjorde meg nysgjerrig.

    Har forresten en liten utfordring til deg på bloggen min i dag. Lykke til!

    Ha fortsatt en fin mandag.

  8. BirtH sier:

    Takk for lesetips! De fleste av de du nevner har jeg eller gruppa lest, men Amy Tan er ny for meg.
    Kjenner du til forfatteren Karin Brunk Holmqvist?
    Ei venninne vil låne meg Potensgiverne, og den gleder jeg meg til å lese. Den er utgitt på Silke forlag, forlaget for kvinnelig smak, leser jeg på nettet. 😀

  9. bjorgnin sier:

    Heisann!

    Skjønner vi har mye å glede oss til når vi etterhvert kommer oss avgårde til Mallorca, men det er enda en god stund til, så det blir veldig god tid til å forberede seg godt. Randi hadde også oppdaget pga kommentaren min her at vi skal dit. Kikket på en del av bildene på bloggen hennes.
    Det er visstnok et populært sted.
    Takk for tipsene ☺

  10. Heisann! Takk for kommentar og takk for link til bloggen min. Jeg har en liten bønn; kan du forandre til Randi’s Tanker? Det er navnet på bloggen min.

    Jeg så en kommentar fra Vilt og Vakkert at de skulle til Soller og da tok jeg selvfølgelig kontakt!

    I ettertid har jeg sett at du tidligere var registrert på sitatstafetten, så den er grei. Nå skal jeg ta en titt på ditt sitat.

    Ha en fin kveld!

  11. Annfrid sier:

    Hei!
    Stakk bare innom før æ kryp til sengs. Der er noe til deg på bloggen min om du er interessert.
    Ser at også du liker å lese, ja, hvem gjør ikke det.
    Natta!

Legg igjen en kommentar

