Ryddesjau

I dag har jeg rydda.  Siden golvet skal legges på nytt, så må jeg nytte anledningen, og male tak og vegger.   Det betyr at jeg må rydde stua.  Som igjen  betyr at jeg må rydde boden.  For å få plass til noe fra stua.  Så her må noe kastes!

Rydder ut og pakker bort.  Nå er skapet nesten helt tomt.  Før jeg kom så langt som dette, hadde jeg tømt to to bokhyller på gjesterommet.  For å få plass til tallerkener og store serveringsfat og boller.  Og fylt tre pappesker og en bag.  Kan dere se den lille saken som henger til høyre for skapet?  Den fikk jeg i presang hos en av mine naboer i Ravda, og den skal sørge for beskyttelse av mine barn.  Så det er klart den henger oppe.  Det ses ikke her på bildet, men tingen har tre veldig små krusifiks i nerkanten.

So far, so good.  To poser med bøker og ting og tang skal til loppis og bruktbokhandel.  Dette var gamle bøker fra Den norske Bokklubben.  Etter å ha slepa den blytunge bokveska med meg til byen, fikk jeg høre at det er så svære mengder av denne type bøker i omløp, så de blir man ikke kvitt!  Men kokebøkene og temabøkene mine tok de gjerne mot.  Så posen med bøker måtte avleveres i en container ute på fortauet.  Det verka litt i hjertet, men sånn var det nå bare.  Jeg skulle vel sagt at jeg har en målsetting om å krympe ned 4 bokhyller til 2.  Og de bøkene som overlever skal i bokskap, som er mer astmavennlig en åpne hyller hvor bøkene støver ned.

Etter runden til byen, gikk jeg løs på boden.  Halve boden er nå rydda, og jeg er ganske fornøyd med resultatet:  En svart sekk til loppis, og omtrent like mye er sortert i søpla!  Da jeg skulle gå løs på skapet som er fullt av saker og ting som aldri er i bruk, så stoppa det opp:


Den stabelen med brune fat fra 70-tallet.  Med en fasong som gjorde de brukbar som både flat- og dyp tallerken.  De skal til loppis.  Små, søte salt/peppersett.  Tja, de tar nå ikke mye plass.  Mine første stettglass, (12 stk. X 3), kjøpt i bruktbutikk mens jeg studerte i Bodø.  Et glass som er fullt av skjell som er samla på strender diverse steder i verden.  Et ditto glass med penger fra mange land.  Et innpakket glass fra Hadeland, innkjøpt som presang, før jeg fikk med meg at mottakeren var blitt avholdsmann.  En salatskål med stett og bestikk i sølvplett.  Oppi skimter jeg ulike lysmansjetter med prismer. Og lysestaker og gammeldagse, flate champagneglass.  Sånn går det når man ikke kan kaste noe, og åran går.

Så over til nederste hylle.  De to i midten skal jeg spare dere for, de er fulle av duker og løpere i alle størrelser, og det er slett ikke tellekanter på alt.  Her er det diverse lysestaker, karafler og vaser.  Den med blått i nærmest, fikk jeg i bursdagsgave i Bulgaria for noen år siden.  Karaffelen bak har jeg kjøpt i Russland (til hva bruker man karafler i dag?), den gule telysestaka har min lillesøster malt.  Jeg merker at jeg bestemmer meg mens jeg skriver – den gyselige blå keramikkmugga bakerst, og karaffelen, er overmodne for loppemarkedet!

På bildet over det er det bl.a. ei keramikk-rype til å henge på veggen.  Presang fra et Nordkalottmøte i Finland.  I esker ligger det flere presanger fra lignende anledninger.  Som jeg ikke finner plass til i heimen, og som jeg ikke har fått meg til å kaste.  Egentlig skulle jeg kvittet meg med alt i disse to hyllene.  Og halvparten av dukene.  Men sitter her med en halvryddet bod, og et skap fullt av gamle minner.  Hjelpe meg!

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

9 svar til Ryddesjau

  1. stubbetufsa sier:

    Du er flink til å rydde, men du vet det bare halvt sjøl: Jfr kommentaren om at du merket at du bestemte deg for hva du skulle gjøre med tingene mens du skrev!
    Er det ikke artig å sitte der ovenover og analysere seg sjøl? Men ikke si det til deg… Hehe…

    Og tusen takk for praten med deg, det var så artig!

  2. Gamleheksa sier:

    Så flink du er ! Dette er ikke lett. Her tar vi vare på «alt» og så blir det seende ut deretter også da 😉

  3. Tuppemormor sier:

    Hei du utrolige og arbeidssomme ryddemenneske. Følger deg litt på bloggen, men det har blitt lite svar. Jeg likte også kakestikkene du fikk, mye penere enn de i tre/metall som jeg har kjøpt. Og mye bedre enn tannstikker! Selges de noen steder, eller?

  4. Annfrid sier:

    Så flink du er til å rydde – og kaste/ gi bort. Skulle ønske det var loppis eller brukthandel her slik at jeg kanskje har kvitta meg med noe ting og tang. Tar vare på det meste!
    For ikke å snakke om klær da! Du skulle bare visst hvor fullt det er overalt. Ja, også har garnlageret en tendens til å vokse uansett hvor mye jeg strikker! Forstår ikke hvordan det er mulig.

  5. viola sier:

    Kjenner meg så godt igjen her, jeg har vanskelig for å kaste gamle ting, som bare ligger der, uten å komme frem i dagens lys! Huff.. sier jeg også..! Og et ryddesjau skulle jeg tatt, flinke du!! 🙂 Det er så mye som bærer med seg minner, så ondt å bare kaste liksom…. :/ Lykke til med oppussinga! Klem herfra! 🙂

  6. Ruth sier:

    Å huff. Jeg må snart igjennom det samme. Men en kan jo ikke kaste ting som minner en om andre ting og folk og steder. Og dessuten så kan man få bruk for det. – – det er til å grine av.

    Jeg tror ikkejeg haddew greid å kaste bøker. Finnes det ikke et sykehusbibliotek eller noe som trenger bøker? Fengsel?

    Og gammeldagse champagneglass da. Det har jeg vært på leting etter i flere år. Umulig å finne mere. De blir sikkert verdt en formue om noen år. 😉
    Vel, lykke til. Du kommer deg vel igjenniom det.

    De skifter vinduer her i dag og jeg fryser!! Det er meldt sne til helgen.

  7. BirtH sier:

    Det gjør godt å få unna noe skrot, ikke sant? Jeg er ganske god (tror jeg) til å kvitte meg med ting jeg har fått, som absolutt ikke er min smak og bare gir skapfyll.
    Noe kan være artig for kommende generasjoner (barnebarn) å rote i, så noen skatter tar jeg vare på.
    Vi har også karafler stående. Vinkarafler som aldri brukes, en (nyere utgave) har vi vann i på middagsbordet, og noen bruker vi til blomstervase.
    I går skyndte jeg meg å lese ut Humlehonning; det var noen ekle ting der som jeg bare skummet over. Balansekunst hviler på nattbordet for tida.

    Du skriver så artig om hårslipp og sjølhjelp. Det var sånn heime også; pappa klipte naboen Sæter, og omvendt. Vi hadde damefrisør, så damene var ikke skamklipte. Men det husker jeg at jeg var en gang som barn da pappa klipte meg …

  8. Så godt å få tatt en skikkelig ryddesjau. Kjenner meg igjen; det kan jeg ikke kaste nå… Vente noen år til…

    For et par år siden leverte jeg et stort lass til loppemarked, men jeg har jammen ryddet til ny levering snart. Driver stadig og «smårydder». Det jeg ikke har brukt på mange år, skal bort! Ikke saker med affeksjonsverdi selvfølgelig. Så huset er fortsatt fullt. *Ler*

    Brukes karaffel i dag? Ja, selvfølgelig! Jeg bruker krystallkaraffel til vann. Fint skal det være!!! Den blir i alle fall brukt…

    Lykke til med resten av arbeidet som skal gjøres!

  9. viola sier:

    Hei, glemte å si at i går la jeg ut awarden jeg fikk fra deg, har linket til deg 🙂 Ha en flotters herlg! 🙂

Legg igjen en kommentar

