Fiskegrateng og fiskesuppe

Jeg pleier å si at bare jeg har fisk, løk og gulrøtter i huset, så blir det alltid ei råd med middag.   Og når jeg koker fisk, så tar jeg i såpass at det gjerne blir middag flere dager av det.

Fiskegrateng har alltid vært en favoritt i familien.  Jeg koker fisken, og lager hvit saus av smør, hakket løk, mel, fiskekraft og melk.  Blander inn den renskede fisken, makaroni og et egg.  Smaker til med salt  og pepper.  Litt muskat i er også godt, men da må jeg først vurdere hvem som kommer til middag.  Fiskegratengen vinner seg absolutt på at man spanderer godt smør og gjerne en fløteskvett i sausen.

Til slutt strør jeg kavring over, har på et par klikker med smør på toppen, og steiker på 220 grader, til gratengen har fått pen farge.

Dersom man ikke vil ha bryet med å renske bort fiskebein, så går det helt fint å lage fiskegrateng av fiskefilet.  Man kan da dampe fileen i ovnen et øyblikk, og bruke krafta som den avgir i sausen.  Eller så kan man skjære den rå fileen i små biter og blande i sausen.  Da må man passe på å lage sausen ganske tykk, fordi rå fisk da avgir en del kraft.   Godt blir det, uansett.

Da jeg kokte fisk til gratengen, holdt jeg av tre gode fiskestykker og 7 dl. fiskekraft.  Dette ble til suppe dagen etter.   Dette er en enkel, rask og god fiskesuppe, ypperlig når man kommer sulten hjem fra jobben.  Fisken rensker jeg den dagen jeg koker den, det er enklest da.  Og så passer jeg på å få så hele og pene stykker som mulig.  Jeg har brukt omtrent lik mengde rensket fisk og hakkede grønnsaker, ca. 1 stor dyp tallerken av hver.  Jeg hakker opp grønnsakene først.  Denne gangen har jeg brukt løk, hvitløk, purre, selleri, paprika og fenikkel.  Dette freser jeg i olivenolje sammen med 1 ts. karry, sper med fiskekraften og så mye creme fraiche eller rømme som jeg har samvittighet til.  Smaker til med salt og pepper.  Eller andre krydder etter smak.  Noen ganger bruker jeg persille, andre ganger timian.  Denne gangen freste jeg en hakket rød chili sammen med grønnsakene.  Dersom suppa virker tynn, jevner jeg med litt maisenna.  Lar den koke en liten stund, før jeg til slutt har i fisken, og lar den trekke med til den er gjennomvarm.  Her har jeg laget suppa i en wokpanne, den er kjempegrei å frese grønnsakene i.  Brød eller flatbrød til.

Jeg blir nok aldri noen dreven matfotograf.  Nå skulle jeg selvfølgelig tatt bildet før den lekre, hvite fisken drukna i suppa!

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

7 svar til Fiskegrateng og fiskesuppe

  1. Strikkebesta sier:

    Mmmm, fisk er godt! Fiskegrateng er ein favoritt her i huset også, fiskesuppe er eg ikkje så flink med, skal prøve å følgje oppskrifta di, suppa ser i alle fall lekker ut! Vi har laga fiskekaker av sei i dag, er ikkje så drevne på dette området heller, men dei smakte i alle fall godt når dei var nysteikte:)

  2. BirtH sier:

    Fiskegrateng lager jeg oftere enn fiskesuppe. Hvorfor? En vanesak! Når jeg gjør meg ekstra flid,har jeg eggeplommen først i sausen. Så stivpisker jeg hviten før jeg har den oppi..
    Den suppa di høres fristende ut. Nå har jeg jo deilig fiskekraft i fryseren etter all den hysa vi kjøpte tidligere i måneden. Og en rest renset torsk i kjøleskapet etter middagen i dag. Da er vel menyen i morgen klar da!?

  3. Lappedamen sier:

    Sukk og stønn. Nå ble jeg skikkelig sulten. Helt vakum i tarmene. Fiskegrateng som jeg er så glad i, men ingen andre i huset er det. Jeg kjenner duften sniker seg inn i neseborene mine. Ok, ok, jeg gir meg – nå går jeg og tar meg ei brødskive.

  4. viola sier:

    Mmmmm fisk er godt, også i supper! Takk for tips! Skal prøve ut dette. Faktisk er jeg mer glad i fisk enn i kjøtt. Fiskegrateng har vi ofte, men er litt bortskjemt med den ferdigkjøpte som bare skal varmes opp, men den er jo i så små porsjoner! Ha en flott dag! Klem herfra! 🙂

  5. Bodil sier:

    Det ser i alle fall ut som du er ein dreven kokk. Mmm, kjempegode matrettar 🙂

  6. Naturglede sier:

    Så flink du er da! Det så virkelig godt ut. Kanskje det blir fisk hos meg idag? Ønsker deg en fin dag videre:)

  7. BirtH sier:

    Tusen takk for klemmen 🙂 Og klem tilbake.
    Jeg forstår at du har kjent på livets prøvelser gjennom dine nærmeste. Sårt og ondt, og et varig savn. Så utrulig godt for deg og de barnebarna at dere har hverandre; det gir stor trygghet og glede. Og varige minner.
    Jeg synes det er en berikelse å kunne se de små gleder i hverdagen. Det er ikke alle forunt å kunne det.

    Jeg fikk ikke laget den fiskesuppa, for mannen spiste opp fisken i går. 🙂 Jeg var hos barnebarna mine og spiste middag der. Det var premieutdeling for de ungene som hadde deltatt på onsdagsrennene i vinter. Lenge siden jeg har vært på en sånn tilstelning med så mange barn. Det var trivelig.

    Den boka om Tilda og Elida er morsom, men jeg vil neppe lese to slike bøker på rad. Det blir for platt. Men en avveksling til den mer alvorlige litteraturen er det.

    Nå skal jeg bestemme meg for om jeg skal vaske badet, gå en tur i sola eller sette meg å lese og skrive. Må passe på å lade litt opp, for det blir en ettermiddag til med barnebarn. Jeg er heldig som har ei svigerdatter som vil ha min assistanse når mannen hennes er bortreist på kurs! Og tida med ungene er gull verdt!

    Ha en finfin dag! Med venner og boknafisk! På onsdag kommer min søster og svoger nordover på besøk, og de ELSKER boknafisk!

Legg igjen en kommentar

