Sakte mat

Jeg er veldig glad i å bruke erter, bønner og linser når jeg lager mat.  Og byggryn.  Problemet med alle disse er at de ikke kan  lages  ferdig på et blunk, når jeg kommer sulten hjem etter jobben.  Det krever planlegging, da det må bløtlegging til.  Og de fleste krever ganske lang koketid.

Min løsning på tidsklemma er å lage opp mye på en gang, og fryse ned i passe middagsporsjoner.

I går var bløtedagen.  Når jeg først skal lage for fryseren, så tar  jeg hele pakker med erter og gryn.

I dag var det kokedag.  Oppbløtt byggryn koker ganske raskt.  Ertra behøver lengre tid.  Hjemmelaget erterstuing er superenkelt å lage, smaker bedre, og er ikke tilsatt like mye e-stoffer som den man kjøper på pose.

Byggryn er sunt og godt, og kan brukes til det meste.   Du kan bruke det i de fleste middagsretter i stedet for poteter, ris eller pasta.  Prøv risotto med byggryn!  Du kan også bruke det i grøt og desserter, og i brød og boller.  Deilig.  Mulighetene er mange.

Her er alt kokt og pakket og klar for fryseren.   I ymse fryseemballasje.  I større pakker legger jeg mellomlegggspapir mellom porsjonene.  Det er da enkelt å ta opp passe mengde, avhengig av hvor mange som skal spise sammen med meg, og hva jeg skal bruke det til.  Lettvint og raskt, det forutsetter bare at jeg husker på å ta det jeg har bruk for opp av fryseren FØR jeg går på jobb.  Visste dere at stekt fiskepudding med ertestuing smaker utmerket?  Spesielt om du spanderer et lite glass hvitvin til. Bare prøv, det var min middag i dag.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

6 svar til Sakte mat

  1. BirtH sier:

    Super måte å gjøre det på! Sånn gjør jeg også det, men ikke i så stort omfang. Byggryn har jeg aldri frosset. Det er jo så godt og næringsrikt, så takk for tipset! Jeg har mest holdt meg til diverse sorter bønner som jeg har kokt i store porsjoner og puttet i fryseren.
    Fiskepudding med erterstuing … Er det godt? Det må være hvitvinen som gjør susen 😉

  2. Strikkebesta sier:

    For eit supert mattips! Særleg for meg som har diabetes er byggryn og belgfrukter midt i blinken:) Det blir nok snart blautleggings- og kokedagar her i huset også:) Tusen takk – og god helg!

  3. Ruth sier:

    Så flink du er til å planlegge. Før iverden da jeg bodde i Nord Afrika var jeg mye flinkere til å bruke bønnerog linser. Vet du at linsekaker er skikkelig godt? Mos linsene, bland med potetmos og urtert. Dypp i egg og så i brødsmuler. Stekes som fiskekaker.

    Vi har spist på puben denne helgen. Jeg har ikke vært i stand til å lage mat etter alt det styret med opp-pussingen min. 🙂

    Ha en herlig søndag-

  4. Annfrid sier:

    Så flink du har vært å fylle opp i fryseren. Som du sier er det hender det at man ikke husker å ta opp maten fra fryseren, men jeg bruker å jukse litt med microen.

  5. Takk for gode tips! Har liten fryser, men burde likevel vært flinkere på dette området. Fiskepudding med ertestuing? Aldri hørt om, men siden du anbefaler vil jeg prøve 🙂

    Ønsker deg en fin uke!

  6. viola sier:

    Takk for tips! Tror jeg skal prøve dette neste gang jeg også, lage i store porsjoner. Det har blitt en del spising ute på oss da jeg ikke har giddet å lage middag, rett og slett, og vi har hatt lyst til å tilbringe tiden ute i sola og det gode været.. Jeg elsker bønner! Blir mest hermetisk på meg- bønner, brekkbønner, linser, kikerter.. men nå skal jeg prøve som deg, koke rå bønner og i store porsjoner. Byggryn er nok sunt. Jeg har brukt noen byggryn kjøpt på tyrkiske butikker.. huff og nå har jeg glemt navnet på dem, gode å ha i salater også.. det er iallefall noe med bygg.. tror jeg.. :)) Så bruker jeg en del ris..

Legg igjen en kommentar

