Tirsdagstanker

Jeg fikk noen kommentarer om fiskepuddingen og ertestuingen:)  Denne blogginga trigger stadig minner fra min oppvekst.  Mine barndoms sjeldne bussturer til Tromsø på svingete og elendige grusveier var alltid en høydare, men medføre dessverre anfall av bussjuke.  Og stoppen på Vollan gjestestue, med verdens beste  karbonade med ertestuing på brødskive, var redninga. På full mage gikk da resten av bussturen til Tromsø uten de store fadesene.  Og fiskepuddingskiver stekt i godt smør med ertestuing oppå, var nå litt beslekta.  Synes jeg.  Selv om fiskekarbonader helt sikkert hadde gjort seg enda bedre.  Med eller uten hvitvin.

Ellers så går det mye i hjemmbaka knekkebrød for tida.  Disse smaker MYE bedre enn det de ser ut til, så utseendet er ikke alt.  Og de smaker definitivt IKKE sponplate.  Knekkebrødene er blitt populære hos flere enn bakeren, og denne porsjonen som jeg har laget i dag, skal eldstesønnen få i presang.

Nå er syraftusen over for denne gangen, og symaskinen skal få en hvileperiode.  Må bare vise fram at jeg har funnet ny anvendelse for litt fra min gamle knappesamling:  Pynt i glidelåshempa på trekantpungene.  Sånne punger er enkle å sy, og noen ganger syr jeg dem litt større enn denne, og bruker som pakkepose for presang.  Det blir meget godt mottatt.

Noe av dette skal bli nabogave, noe bloggegave og noe til meg sjøl.  Denne gangen ble det noen strikkepinneetuier, og noen trekantpunger.  Alt er gjenbruk, også glidelåsene.  En av de aller de første som kommenterte på bloggen min skal få et futteral med noko inni, da jeg har fått med meg at hun liker bedre å strikke enn å sy.  (Nå ser jeg bort fra de som var inne og gratulerte med ny blogg.  De tilhører mine beste venner, og kommenterte etter mild tvang fra meg.  Bare for å se om det funka). Ettårsdagen for min bloggdebut er passert med god margin.  Og det gikk med noen famlende innlegg, før de første «ordentlige» kommentarene kom.  Gjett om det var stas!  Og det er fortsatt stas med kommentarer.  Akkurat som det er stas å vandre innom alle dere jeg har funnet fram til på ymse vis.  Jeg forsøker alltid å legge igjen noen ord.

Mens jeg har skrevet på dette innlegget, ble det plutselig ganske så mørkt i stua.

Ute lager det seg til med lag på lag med skyer.  Dramatisk og vakkert.  Skal tru ka dette betyr?  Væromslag? Tordenvær?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

13 svar til Tirsdagstanker

  1. stubbetufsa sier:

    Hm! Kikket etter, men jeg er nok nummer fire eller noe sånt, så det blir nok ikke til meg!
    Flotte ting du lager! Og flott at det er gjenbruk.
    Nå er det vel bare et par – tre dager igjen til du ferierer?
    Ha det riktig koselig på turen!
    Klem!

  2. Ruth sier:

    Jeg husker den gangen da det var veldig stor stas å gå på Jernbanerestauranten i Trondheim og spise karbonadesmørbrød med stekt løk og ertestuing. Vi var unge tenåringer og måtte spare ukepenger i flere uker for å få råd til å gå. Hellandussen.

    Har du bare blogget i et år? Jeg syns jeg har kjente deg i årevis. Det der er virkelig pussig altså. Koselig også.

    Ha en fin dag i morgen da og så får vi værskiftet betyr at våren har bestemt seg for å komme.

  3. BirtH sier:

    Det er godt at niesa di kunne gjøre bruk av bunaden din! Som har en spesiell historie.

    I min familie er det bare Nordlandsbunad som gjelder. Det fleste har blå (som er finest!), men noen grønne også. I går var det noen som fortale meg at de som bor i innlandet skal ha grønn bunad, og vi ved kysten blå. Ikke vet jeg om det bare er eventyr eller …

    Det er få menn i min familie som har bunad. En svoger har, – eller hadde, – den har krympet betraktelig i skapet. Hadde håpet at den skulle passe mannen her i huset, men han får jo aldri disse alderstilleggene! 🙂

    Apropos «flink?» som fremdeles kan bruke bunaden min: det er ikke alle som har like lett for å legge på seg, – og sånn er det bare. 😀

    God tur til Utlandia! Jeg tror ikke at vi blir å kle oss i finstasen i år. Barnebarna er på ferie i utlandet. Jeg har lyst å kjøre tur sørover i Lofoten og bare se på livet.

  4. Gamleheksa sier:

    Det du skriver hos meg om hjemmesydd crimplene dress med sydd press og gullknapper, sånn hadde jeg første skoledag i aug -70 🙂

    Ønsker deg ei god langhelg.

  5. Bjørg Nina sier:

    Heisann!
    Ja, det er alltid koselig med kommentarer, takk for din hos meg. Ser at du også nettopp har runda året. Da er vi like gamle bloggere, du og jeg.
    Trekantposene dine har jeg aldri sett før. Helt tøffe! Og ideen med ny anvendelse av alle de flotte knappene som er samla opp gjennom åra, er kjempego’.
    Glidelåser har jeg slutta å klippe ut av gamle bukser. Det ser ut som om jeg beholder hele buksa. Vi fikk nytt skyvedørsgardrobeskap på soverommet for fjorten dager sida. I helga hadde jeg opprydding, og tro det eller ei: i det nye, flotte skapet var det ikke plass til alt tøyet! Men kaste- det var ikke lett. 90% havna i ekser på loftet.
    Og tilbake til knekkebrødbaking. Jeg smakte på et bibliotekarvenninna mi hadde bakt. Det smakte helt vidunderlig. Det må jeg også prøve, jeg som egentlig ikke er noe særlig til baker.
    Ha en fin kveld ::OD)

  6. Bjørg Nina sier:

    Hei igjen… jeg har en stygg uvane: å kommentere etter en skumlesing, og da blir gjerne innholdet som «goddag mann- økseskaft».
    Så leser jeg grundig en gang til ( merkelig ueffektivt) og oppdager at jeg har oppfatta flere saker og ting feil. Du starta jo ikke å blogge i mai for ett år sida, men i januar. Du er med andre ord litt eldre blogger enn meg- så det er sagt!

  7. strömma sier:

    Hej

    Nu har jag varit slö med bloggandet och ligger efter med att läsa i din blogg. Men jag ser att du har varit desto flitigare. Både med att sy, laga mat och fixa annat.
    Hoppas er grillplats har tinat fram så ni kan grilla och må lite gott där ute.

    Bilen är fixad. Nu är det bara bilbesiktiningen den 25 maj som ska förhoppningsvis godkänna den.

    önskar dig en finfin helg

    strömma

  8. Annfrid sier:

    Har vært veldig lat med nye innlegg på bloggen, men er inne å besøker andres nesten hver dag. Ser at du er produktiv som alltid. Og det var noen spesielle fotos med dramatisk effekt. Vi har hatt strålende vær i dag, men det skya litt til mot kveld. Strikketur hadde vært å fanga midnattsola i natt og tatt noen fantastiske bilder. Du skal vel snart avgårde på ferietur. Kos dokker masse og så er det forhåpentligvis mer sommer når dokker er hjemme igjen.

  9. strömma sier:

    Hoppas du har en fin och skön helg.

    Du har en Award att hämta hos mig.

    kram
    strömma

  10. Bodil sier:

    Takk for koseleg kommentar. Det er jo noko av det som er så kjekt her i bloggverda, at vi får så mykje inspirasjon hos kvarandre, så det gledar meg at eg kan vera til inspirasjon. Nydeleg trekantpung du har laga, og slike knekkebrød får eg meir og meir lyst til å prøva å laga.

  11. stubbetufsa sier:

    Tusen takk for flott og nyttig pinneholder!
    Et pluss at det er gjenbruk!
    Og einerstrikkepinnene er luksus, tusen takk, Mormonsen!
    Ha fin ferie!

  12. besta sier:

    Er det ett år siden du strta blogginga? Da er det et par grytekluter, hakka sådanne, som du må komme og hente. Fikk dem mot løfte om at jeg skulle starte blogging innen et år….
    Ha fin 17. mai i Ravda. Jeg er klar for nystrøken bunadskjorte og barnebarn her hjemme.(kom hjem sent i går fra min lille vårreise) Nydelig 17. mai vær i år.

  13. viola sier:

    Knekkebrød er alltid godt! Jeg har til gode å lage de selv ennå, men har oppskrift.. Flotte poser du har sydd, virkelig staselige! 🙂 Ja i børjan da jeg blogget lurte jeg fælt på hvordan jeg skulle finne andre bloggere, hehe.. var jo ikke noe søkesystem.. oppdaget det til slutt ved å trykke på linkene på mine interesser på min profil.. hehe.. :))

Legg igjen en kommentar

