Tær og poteter

Andre feriedagen min klarte jeg det igjen.  Jeg skadet foten min.  Lilletåa denne gangen.  På badet, ut av dusjen, med våte bein på glatt flisegolv.  Tåa ble blå og dobbelt så stor.  Jeg klarte fortsatt å gå barbeint, men å få på seg sko var bare helt håpløst vondt.  Inntil min kreative søster kom med en glimrende ide:  Lag holl for tåa i et par dertil egnede sko.  Så jeg fant fram mine gamle, myke, godt inngåtte sandaler, putta foten inni, og tegna omriss av tåa.  Så klippet jeg ut.

Her kan dere se resultatet.  Og det fungerer!  Så lenge tåa får leve sitt eget liv uttafor skoen, så går det helt fint både å gå og sykle.   Men kanskje litt kjedelig å måtte gå i de samme skoene hver dag på fjerde uka.  Det har jo vært ganske kaldt med regn og sludd (også i dag), siden jeg kom hjem.  Men med hvite sokker i sandalene, så går nå det og.  Jeg har i alle fall ikke lyst til å klippe holl i flere sko.  Her kan dere forøvrig se et skimt av golvet mitt, som lå nylagt og skinnende og ventet på meg da jeg kom hjem.  Foreløpig skal jeg ikke legge på et eneste teppe, men bare kose meg synet av ny-glansen.  Og på flisene på badegolvet i Ravda har det nå kommet opp en gummimatte!

Fra det ene til det andre.  Her står settepotene mine, omtrent 50 i tallet,  og venter på å komme i jorda.  Hørte nettopp at riktig potetsetteperiode her i Tromsø er 6. – 9- juni.  Så nå må det stoppe med sluddinga, og det ganske fort.  Mandelpotetene gror innmari seint.  Kanskje like bra.  Leste i avisen i dag om han som plagdes sånn med potetsettinga, helt til han kom på å fjerne groene!

I går fikk jeg plantet i blomsterkassene. og i diverse urner.  Stakkars, her står de og hutrer utfor garasjeveggen.  Jeg kommer til å være mye hjemmefra i sommer, og har derfor kun satset på stemor og geranium.  De overlever det meste, både av sne og tørke.

Men akkurat nå sludder det så heftig, så jeg lurer på om jeg må bringe de under tak..

Gummistøvlan er testa for potetlandet.  Jeg klipte ikke holl til tåa, da var nå liksom litt av vitsen med gummistøvler borte.   Men det holdt hårdt!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

8 svar til Tær og poteter

  1. BirtH sier:

    Velkommen tilbake til det kalde nord! Det er hvitt ganske langt nedover fjellene her. Glad for at jeg har fått kjenne noen dager med sommervarme i år; spredte dager her pluss noen dager nylig på Østlandet. 21 grader var akkurat passe varmt for meg.

    Må si du var veldig uheldig med den lilletåa. Men godt at du hadde sko som kunne tilpasses. Her i det kalde nord kan du jo bare bruke de grønne gummistøvlene til tåa er bra 😉 Kanskje litt klamt å gå hele dagen på jobb med støvler …

    Vi blir trolig ikke å sette poteter i år. Tror forholdene her (jorda) er dårlig. Eller jeg vet ikke hva som gjør at potetene har blitt så skorvete de siste årene.

    Takk for tipset om gummiknottene under vaskemaskinen! Jeg tar det med meg.

    God helg til deg! Husk votter, lue og skjerf 😉

  2. viola sier:

    Nei men, stakkars deg!! :/ Hva er det du driver med?!! Huff, håper du kommer deg fort og raskt, lurt det der med å lage et hull i sandalen!!

    Sludder, sier du! Å hjelpe, på denne tiden! Her har vi nydelig sol og vær! Håper sola kommer til dere også, og at tåa di blir bra igjen til da!! Take care! Klem fra meg! Og god helg forresten! 🙂

  3. Helena sier:

    Huff, det virker vondt med den foten. Smart at klippe hull. For et flott bilde du har øverst på bloggen.

  4. stubbetufsa sier:

    Du har vel vært hos lege med tåa di?
    Hva er det med tær? Dette er den andre tåa som jeg har hørt om er skadet nå i vår!
    Ha ei fin helg!

  5. Ruth sier:

    Himmel og hav jente – du er nå utrolig uheldig med disse føttene dine. Jeg gjorde noe lignende med lilletåen min engang og det var noe aldeles for grusomt vondt. Jeg håper virkelig sandaler med hull hjelper.

    Jo du, naboene mine eksisterer i aller høyeste grad. 🙂 Men du vet, det er lenge siden jeg fant ut at skulle jeg overleve her oppe så må jeg stille meg litt på siden av alt. Jeg stort sett bare betrakter.
    Vi har hatt nydelig vør i to hele datger, men far i morgen av er det meldt lyn og torden så da blir det vel fredeligere enn stund. Aldri så galt — .

    Ha en riktig god natt.

  6. besta sier:

    Huff, så uheldig du har vært! Håper det retter på seg fort + at varmen kommer så du ikke fryser av deg tåa 🙂
    Gulvet ser lekkert ut….reine luksusen med nylagt parkett. Kos dæ og pass på den andre tåa!

  7. strömma sier:

    Huvva vad jag ligger efter i att kolla i din blogg.

    Ser att du haft en väldans otur med din tå. Hade du bott i USA hade du kunnat stämma dom och fått en rejäl slant för det :-).

    Vad nytt fint golv du har nu.

    Hoppas allt är bara bra och att du har bättre väder än här där det regnar och är kallt.

    kram
    strömma

  8. Uffda, håper tåa er bedre nå. Kreativ søster du har!

Legg igjen en kommentar

