Sommerdag i potetlandet

I år falt sommeren på en tirsdag, og poteten kom i jorda i full fart.

Ca. 50 settepoteter, halvt om halvt med mandel og troll.  Jeg fikk dessverre ikke tak i gulløye – kongen blant poteter –  i år.

Manageren var oppgradert til gårdsdreng for anledningen, og svinga greip og potetgrev som en helt.  Vi hadde noen diskusjoner om avstand mellom settepotetene.  Hva vil gi størst avling: Mange settepoteter med kort avstand, eller færre settepoteter med større avstand?  Vi prøver ut begge modellene, så får vi sammenligne til høsten.

Årets nyanlegg er et pitte-lite jordbærland nederst på teigen min.  I bakgrunnen står de to radene med bringebærbusker som vi plantet i fjor høst.  Vi plantet to sorter, og den minst hardføre strauk med i løpet av vinteren.  Så det var nå greit å få testa ut det, og kunne satse på noe annet.

Ellers så var  sommeren bare innom på tirsdag og viste seg fram og sa æda-bæda, se kor fint det kan være. Etter det har vi ikke sett sola.  Jeg trøster meg med at litt regn gjør bondens aker godt.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

5 svar til Sommerdag i potetlandet

  1. stubbetufsa sier:

    Hei, du flittige bi! Du og gubben min har satt poteter på samme dag!
    Enig med deg angående været…

  2. Ruth sier:

    Ikke noe sol her heller. Dårlig gjort.

    Mine poterer vokser og har kommet seg over bakken nå. Men jeg har ikke så mange som deg. JEg tror det var 8 stykker alt i alt. Det blir vel til en 5 -6 middager. Men det er gøy det og.

    Sitter her og venter på rørleggeren og lurer på om jeg kan ta meg et bad i kveld. DET hadde vært deilig det.

    Ha en fin dag.

  3. Maidi sier:

    Ojojoj, vad det arbetas här hos dig. Hoppas ni får jättegod potatis.

    Maidi

  4. BirtH sier:

    Ser at du har skifta ut sommersandalen med gummistøvler. Men det er vel mer passende i potetlandet 😉

    I dag har jeg kjøpt tre sekker polarjord pluss noen sommerplanter. Så kanskje arbeidslysten kommer i morgen. Eller så finner jeg på ei unnskyldning for å slippe hagearbeid. Det er både konsert og kunstutstilling som frister. Og kanskje kommer de tre søte små på besøk.

  5. viola sier:

    Her ligger man ikke på latsida iallefall, ser jeg 😉 Ingenting er bedre enn nypoteter fra sin egen hage! 🙂

Legg igjen en kommentar

