Byggryn-«risotto»

Inneholder: Olivenolje, chili, løk, hvitløk, rød og grønn paprika, gulrot, eplejuice, buljongterning, ferdig kokte byggryn, salt (evt. parmesanost)

Hakk og skjær opp grønnsakene, rasp gulrøttene.  Varm oljen, ha først oppi chili, løk og hvitløk.  Når løken er blank, har man oppi paprikaen og raspet gulrot, og lar lar surre sammen en liten stund.  Strø over en hakket buljongterning, og spe med eplejuice.  Ferdig kokt byggryn røres i til slutt.  Kok opp, spe om nødvendig med mer juice, til passe konsistens.  Smak til med salt.

Denne kunne helt sikkert vært laget også med ukokt, men ferdig oppbløtt byggryn, og da med litt lengre koketid – dvs. så lang tid der tar å koke gryna.  Da måtte man hatt mer veske i, juice eller en blanding av juice og vann, og retten ville fått en sterkere smak  av  det man sper med.

Denne byggryn-«risottoen» ble servert til svinekoteletter.  Men kan også spises som selvstendig vegetarmiddag.  Jeg blander ikke osten i, men har parmesanosten på bordet med ostehøvel.  Så får enhver forsyne seg etter smak og behag.  Og smaken kan være ganske forskjellig hos mine gjester.

Godt, og sunt.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Byggryn-«risotto»

  1. BirtH sier:

    Dette kunne jeg spist som en egen middagsrett. Mens de andre spiser koteletter til. Jeg har kjøpt byggryn; – pakken står på kjøkkenbenken 🙂

    Takk for hyggelige kommentarer!

  2. viola sier:

    Det der er jo som jeg skulle gjort det selv.. ler! Det er min måte å lage mat på det der.. 😀 Senest som i dag lagde jeg» risotto» (selvkomponert som alltid). Man bare veksler på ingrediensene imellom, blir aldri akkurat den samme gryta! Ler.. Denne fikk jeg lyst å lage du! Selvkomponert eller? Ha fine sommerdager! 🙂

Legg igjen en kommentar

