Kyllingpanne med lun salat og spirer.

Nå er det mye hompetihomp med blogginga.  Det er sommer (i alle fall på kalenderen), og det er mye reising både i jobb og privat.  Nå skal liksom ALT i boks før sommerferien.  Det burde egentlig gitt mye å blogge om, men dessverre, som regel har fotoapparatet ligget igjen hjemme, og tida har vært knapp.

Sist helg feiret jeg 2 X 50 års-dag på Hvaler i Østfold.  Sammen med hundre andre gjester.  Et meget trivelig og morsomt arrangement, til tross for at værgudene ikke var helt med oss hele kvelden.  Men vi har oppsummert med at regnbygene egentlig bare ristet folk ekstra godt sammen, der vi løp ut og inn av hytte og anneks.

Som alltid, etter store selskaper, så var det et stort overskuddslager av matvarer til utdeling.  Til tross for stor restelunsj på søndag.  Jeg plukket med meg en pakke red rhubarb (en type salat jeg ikke har prøvd før) og en pakke alfalfaspirer, og fraktet med meg hjem til Tromsø på søndagskvelden.  Og de måtte jeg  finne på å lage  noe godt av til middag på mandag

Etter å ha søkt litt på nettet, og improvisert litt, så endte det opp med denne kyllingpanna:

1 løk, 4 fedd hvitløk, olivenolje, 4 kyllingfileter.  W0k-saus:  2 ss soya, 2 ss fish-sauce, 2 ss worchestershiresaus, 1 ss vann, 1 ts. sukker, 1 ts. salt, 4 cm ingefær (raspet), 1 rød chilipepper, hakket.  Til slutt:  1 porsjon bløtet og kokte byggryn, red rhubarb og spirer.

Hakk og skjær opp alt på forhånd, dette steker man raskt.  Bland alle ingrediensene til wok-sausen.  Skjær løk i båter, hvitløk i skiver, kyllingfileter i passe biter.  Fres løk og hvitløk i olje til løken er blank.  Ta de til side, og stek kyllingfileten til den er gjennomstekt.  Bland i løken, slå over wok-sausen, ha i byggryna og la alt putre sammen en liten stund.  Ta panna til side, bland i red rhubarb og spirer, og server.  Dette gir 3- 4 porsjoner, og smakte kjempegodt.

I stedet for å blande i byggryn, kan man selvfølgelig koke ris og servere ved siden av.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

6 svar til Kyllingpanne med lun salat og spirer.

  1. BirtH sier:

    Spennende mat! Red rhubarb har jeg ikke hørt om. Var den nøytral i smaken?

    Så du putter steinene eller lecakulene i strømpebuksene!? Det var en lurt idé! Men kan det bety noe for varmen sin del og kulene er i strømpebuksa eller ikke …. *hm*
    Syltetøyglass over avleggerne hadde jeg glemt inntil du nevnte det 🙂

    Jeg har planta maaange uteblomster, men de står helt i stampe. Det beste jeg kan gjøre med plantene nå, er å skjerme dem for regnet slik at de ikke drukner! Jaja, det blir vel bedre snart! 😀

  2. Gamleheksa sier:

    Dette så spennende ut 🙂
    Gratulerer med dagen som kommer da. Jeg ar sikkert glemt det innen vi skal på Skibladnertur, så jeg får si det nå. Det hadde jo vært hyggelig å feirsammen med deg, men dette landet vårt er litt for langt og kronglete av og til, selv om vi er små i den store sammenhengen.

  3. viola sier:

    Mmmmm….! Delikat mat ser jeg! Jeg kom akkurat på hva den gryna het, som jeg skrev om en gang før på din side, (vel ved hjelp av min samboer), den heter Bulgur. Vi kjøpte den på tyrkisk butikk. Den kan med fordel has i supper, panneretter.. og er også veldig god i salater. Alfa-alfa-spirer er godt! Klem fra meg! 🙂

  4. viola sier:

    Og Gratulerer med dagen din!! 😀

  5. Takk for smaken. Deilig 🙂

    Takk også for koselig hilsen på bloggen min når jeg var på ferie. Jeg brukte ikke tiden til bloggbesøk, men tar runden nå.

    Jeg får bla meg bakover i tid hos deg og se hva du har bedrevet tiden med når jeg har vært bortreist.

    Ha en fin kveld!

  6. Hei igjen og takk for kommentar på bloggen min. La inn svar på «A room with a view», men det er jo ikke sikkert at du kommer tilbake på den posten. Så jeg kopier:

    Jeg har bodd der totalt 20 uker + gjort god reklame for hotellet, både på blogg og TripAdvisor. Dette er daglig leder og eier av hotellet klar over. Gledelig for meg; hun takker meg på denne måten 🙂

    Du trenger ikke god tid for å reise til Soller, der FÅR du god tid! Det er sakte tempo i denne delen av Mallorca.

    Velkommen tilbake, det kommer nye doser fra mitt paradis!

Legg igjen en kommentar

