Sommerlektyre

Sommeren er er god tid for å lese bøker.  På fly og tog, ute under parasollen, eller inne med noe godt i tekopppen på gråværsdager.  (Egentlig  finnes det vel ingen dårlig årstid for å lese bøker).  Denne sommeren har jeg fått lest en del, blant annet disse tre:

Alle er fra bokhandleren på diverse flyplasser, og alle var lesverdig sommerlektyre.  Sånne som man jeg gruer meg til skal ta slutt, selv om alle er ganske omfangsrike.  Selv om jeg angret litt på at jeg lot meg oppsluke av Anna Gavalda på flyet, så til de grader så det ble både snørr og tårer og like før jeg hulka høyt.  Som regel gir jeg mine paperbacks videre til nye lesere, men disse tre tror jeg jeg må beholde, i alle fall for en stund.  Til tross for at de bærer preg av å ha vært på reise, , utbretta med ryggen opp på nattbord, på stranda i sol, på verandaen i regnvær osv.  Gavalda som i utgangspunktet er en murstein, ble ikke ikke mindre omfangsrik etter å ha ligget i tordenregn.

Dersom det ikke kan ses på bildet:  Jette K. Kaarsbøl «Den lukkede bok», Anna Gavalda «Lykka er ein skjeldan fugl» og Marieke van der Pol «Brudereisen».

I tillegg har jeg funnet ei gammel bok, skrevet av Per Anders Fogelström like etter krigen.  Boka heter «Sommeren med Monica», og jeg synes den er kjempebra.  I begynnelsen på 50-tallet er den filmet, med Ingmar Bergman som regissør og Harriet Andersson i hovedrollen.

mhttp://www.cinemateket-usf.no/Arkiv/CINEMATEKET_USF/vaaren_2004/SOMMEREN_MED_MONIKA.html

Jeg har fått veldig lyst til å se denne gamle filmen, og skal se om jeg får tak i den på DVD.  Nå skal jeg krølle håret, ta på meg noe oppstrammende og gå til byen for å se om jeg finner noe.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til Sommerlektyre

  1. Bjørg Nina sier:

    Heisann!
    Ja, flott å lese. Jeg ble endelig ferdig med Hjemkomsten og har begynt på Senor Peregrino. Jeg henger litt etter i forhold til utgivelser!

    Reinfann kommer som urt på R. Skal bli spennende å se om forfatteren reklamerer for prevensjonsmiddel!
    Ha flotte dager ;:OD)

  2. Ruth sier:

    Bøker er et must, men jeg vet ikke om jeg orker noe med snørr og tårer og hulk i akkurat nå. 🙂 Jeg gleder meg i hvertfall til å kunne gå på biblioteket i Tr.heim med søstra sitt kort. Fråtse i norske bøker – det blir noe det.

    Har du lest Barnepiken av Kathryn Stockett? Den hadde jeg sansen for.

    Kos deg på byn. Jeg skal snart hoppe i badekaret og forbli der en lang stund.

  3. Takk for anbefalinger. Det er alltid kjærkomment. Ferie = lesetid for meg også. I år startet jeg FØR jeg kom på flyplasssen for avreise!

    Platekompaniet har DVD’en om du ikke fant den på byen.

  4. Tuppemormor sier:

    Hei igjen. Holder på med mursteinen Anna Gevalda, men foreløpig syns jeg den er litt «træg». Kanskje ikke bare boka..Du er så flittig, tenk å lage lamellgardiner!!Artig det du kommenterte om «å ligge over». Joda, jeg merker div. forskjeller i dialekt i forhold til barnebarn. F.eks. så «tipper» de ikke på sykkel, de «sykler seg av». Ha fortsatt Strålende Dag!

Legg igjen en kommentar

