Sei er sommermat

I dag skinner sola, og jeg gikk fra jobben klokken to.  Og har laget coleslaw og stekt seibiff ute på verandaen.

Jeg blander mel. salt, peppeer og malt paprika i en plastpose, putter fiskebitene oppi, og rister alt sammen.  Eventuelle melrester kastes sammen med plastposen.  Null oppvask!

Jeg steker i ordentlig smør.  Fisken får nydelig farge og smak av den tørkede paprikaen, som jeg frakter med meg hjem fra Bulgaria i store pakninger.  Coleslawen er laget av kål, eple, gulrot, selleri.  Alt er hakket opp i råkostjernet i kjøkkenmaskinen.  Dressing av lettrømme, majones, melk, sitron og sukker.  Denne gangen fant jeg ut at jeg skulle hakke opp litt rødløk sammen med kålen, og la være å steke løk til seien.  Det smakte for så vidt godt, men neste gang går jeg tilbake til å steke løken, og lage coleslawen uten.

Her kan dere se hva som venter på meg, før jeg kan ta kvelden.  Kjøkkenmaskiner er en velsignelse, helt til man kommer til oppvasken!  Nå et lite glass sherry og blogging til dessert.  I morgen er det fredag den 13.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

5 svar til Sei er sommermat

  1. Ellen sier:

    Stekt sei er suuuupergodt!! Vi spiser den med kokte poteter og salat (issalat, agurk og paprika) og dressing til. Høres kanskje merkelig ut men når salaten blander seg med skyen som jeg får etter å ha kokt ut pannen så smaker den bare helt himmelsk! Hehe!!

    Igår kokte jeg saltet boknafisk, hadde kokte gulrøtter til, poteter, erterstuing og masse bacon. Supergodt det også! Fisk er godt, veldig godt!

    Håper du har det bra! Imorgen er det fredag ja! Den beste dagen i uken. Bryr meg ikke om at det er fredag 13. Satser på at dagen forløper uten uhell!
    God helg til deg!

  2. BirtH sier:

    Seibiff med sjy ispedd kefir, råkost av gulrot med kokte poteter til er vanlig her i huset. Mannen liker litt løk på også, for det er visst han vant til. Rart med det som man har fått servert i barndommen … Det høres smart ut å stå ute og steike!
    Kål (grønnsaker) og epler (frukt) blander jeg sjelden, for det sies å gi mye luft …

    Vi har spist middag på terrassen i dag. Jeg kan telle på én hånd de gangene vi har gjort det i sommer.

    Du skal ikke bekymre deg for at bringebærene dine har frosne; – de buskene har utrolige evner til å finne underjordiske ganger og spre seg 😉 Alle peppermynteplantene mine forsvant i løpet av vinteren. Og jeg seg forsynte tre familier med peppermynte til te. Men nå har jeg fått nye planter av en god nabo 😀

    Forresten, hva koster en kurv jordbær på torget i Tromsø?

  3. Ååå, nå fikk jeg lyst på seibiff! Fristende bilder 🙂
    Det er jammen lenge siden jeg har laget det. Tradisjonsmat som jeg er oppvokst med. Tåler ikke så godt kål, så jeg bruker raspet gulrot til.

    Likte så godt avslutningen din; sherry og blogging til dessert. Herlig!

    Ha fortsatt en fin kveld.

  4. strömma sier:

    Vilken god måltid du har lagat. Jag håller helt med dig om att det är praktiskt och bra med hushållsmaskiner…tills man ska diska dom :-).

    Jag ser att du haft en bra sommar med fina utlagda foton.

    kram
    strömma

  5. Tuppemormor sier:

    Du gjør vel noe feil, var det ikke «sherry with the soup»?!Selvsagt steker du fisk ute i det fri, det er jo en gammel vane du har fra den tid du stod ute i høstmørket og stekte sild. Lurer på hvordan du steker ribbe (som jo også gir fra seg mye fett og lukt), kanskje står du ute over gryter og kar julaften? Men da svetter du iallefall ikke! Har forresten ikke tenkt å bruke selleri i den salaten, har oppskrift fra folkeskolen, og da fantes det nok ikke selleri på de breddegradene jeg var på.Jeg rasper grønnsaker hovedsakelig for hånd, det ble så altfor mye oppvask. Har samme tekniske hjelpemiddel som deg. Og så tar jeg likør – uten blogging – de gangene det er snakk om dessert!På denne dag, se opp for svarte katter og gå utenom stiger. Men det går nok bra, God Helg uansett!

Legg igjen en kommentar

