Månedsskifte

I dag er det 1. september, og vi er i starten på den  første høstmåneden.  Seinsommer og tidlig høst er en fin årstid, med et streif av vemod.  Det er deilig å bo i et land med sånt tydelig skifte mellom årstidene.  Men årstidene minner oss også på hvor fort tida går.  I alle fall meg som ikke lengre er 20 år og tror at livet er evig, men har skjønt at hver dag er viktig.

På lørdag var jeg på en utstilling som heter «Det handler om å skape – dagbokblad gjennom 60 år».  Det var en god opplevelse.  Jeg har tenkt å lage noe på bloggen om den, må bare få tillatelse fra kunstneren først.  Hun er en av mine gode naboer.  Så det får bli om de små og timelige ting. Denne gangen også.

Jeg må få lov til å vise fram mandelpotetene mine.   Og den flotte matjorda i potetlandet mitt.   Jeg kommer alltid i en egen stemning når jeg er i landet og henter opp de første potetene.  En god følelse!

Dette er tatt for vel en uke siden.  Ikke så aller verst?  Og ennå skal de få vokse et par uker.

Strikkepinnene har fått hvile i sommer,men nå er de framme igjen.  Dette skal bli en poncho, tror jeg.  Strikket av to like lange remser, som syes sammen.  Ende mot side.  skjønner?  Garnet er opprekkings etter to mislykkede forsøk på å strikke jakke.  Dette blir omtrent som han som skulle lage kommode (?) og endte opp med et fuglebrett.  Men garnet er i alle fall deilig, mykt, alpakkagarn.  Så til slutt må det vel bli noe jeg kan varme meg inni!

Er det flere enn jeg som har opplevd dette problemet?  Ei bommulls/linbukse som ble litt for kort etter vask, og som jeg ikke hadde lyst til å kvitte meg med.   Jeg spretta falden, og la opp ved hjelp av skråbånd på vrangen.  Lengden ble nå helt fin, og falden ser bra ut.  Problemet er bare den gamle bretten.  Jeg har dampet med klissblaut dampeklede, men bretten forsvinner ikke.  Noen som har et godt råd?

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

5 svar til Månedsskifte

  1. Annfrid sier:

    Så fine potetene dine er allerede. Hos oss frøs potetkålen for noen dager siden. Den er ikke helt svart, men…
    Du er nok ikke alene om å ergre deg over stripa etter tidligere opplegg. tror vel det er fargen som blir litt medtat akkurat der. Hva med å sy en slik sikksaksøm det er på bukseleggen på det stykket som jeg ikke helt skjønte hva det var, en innfelling?
    Ha en fin september!

  2. BirtH sier:

    Det er godt med egenproduserte poteter! I år har vi ikke satt poteter, så vi får satse på andres produksjon.
    Den bretten på buksa di må du bare akseptere, er jeg redd for. Hadde buksa vært av ren lin, ville det nok ikke vært problemer med å få dampa ut bretten, men med blandingsstoffer er det verre. Du kan jo pynte med noen sting (maskin el hånd), eller sy på et silkebånd el.a. Eller tenke at «det skal være sånn».

    Tusen takk for kommentarer! 🙂 Ja, du har rett i at mange føler sterk eiendomsrett til moltemyrene. Og det er visst ikke bare på Andøya 🙂

  3. viola sier:

    Hei, javisst går tiden fort, så alt for fort!! Sant det du sier.. som 20 åring trodde jeg tiden var «evig» framfør meg! Oppdager fort at den ikke er det.. Tiden er kort, veldig kort! Det gjelder å leve hvert minutt føles det iblant..
    Jeg kan ikke finsk, bare noen ord og det å telle.. om jeg husker det. Begynte lese bøker for å lære meg det, finsk er jo det språket som har mest logikk i seg av de nordiske språk (sant!). Og det er såååå veldig vakkert!! Men jeg fullførte ikke kurset.. dessverre.. :/ Men en dag.. kanskje..?? hehe..
    Ha fortsatt fine dager, selv om det er høst! Jeg er glad i høsten også jeg da! Klem fra meg i sør til det vakre nord! 🙂

  4. strömma sier:

    Ja nu är det höst..lite vemodigt är det. Men jag gillar ändå hösten. Allt går som till ro och luften är så skön också.

    Vad trist för ungdomarna med skolgången. Det är ju så viktigt med utbildning och att ha för mycket teori för yrkesutbildningar är ju inte bra. Här verkar det fungera med det ändå och glad är jag ju för det. Jag har ju 2 av mina barn som jobbar i Oslo och dotter som var i Hellesylt i sommar på jobb. Alla trivs så bra i Norge och många är det härifrån Östersund som jobbar där i Norge. Bättre löner och lätt att få jobb för dom. Det är ju bättre dom åker dit än att gå arbetslösa här i Sverige. Även om dom får jobb här i Sverige så är det en bra erfarenhet att åka iväg ett tag.

    Kram
    strömma

  5. Kan ikke bidra med gode råd, men vil ønske deg en god helg!

Legg igjen en kommentar

