Markens grøde

Søstra mi hadde med seg paprika fra sitt innholdsrike drivhus.  I min lille husholdninger er det begrenset omsetning, så jeg måtte fryse ned noe.

Først fikk de en runde under grillen, før jeg dro av skallet, hakket de opp og puttet i fryseren.

Den ferske paprikaen ble bl.a. brukt i biffgryte, sammen med løk og hvitløk, selleri, gulrot, chili, og buljong med tamarind.  Servert sammen med blomkålmos smakte det godt.  Jeg bruker stavmikseren når jeg lager blomkålmos, og tilsetter en god klatt med naturell kremost og grovmalt pepper.

Tamarind hadde jeg aldri forsøkt meg på før, og den ble kjøpt ved en feiltakelse.  Etter å ha søkt på nettet, fant jeg ut at den er en hovedingrediens i HP-saus, altså en smaksetter. ( Disse tror jeg er litt tørket, har store steiner og er uten skall.  Smaker syrlig-søtt).  Man tar en passe mengde av frukten, slår over kokende vann, lar det trekke, og siler av kraften.  Den satte kjempegod smak på biffgryta.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

10 svar til Markens grøde

  1. stubbetufsa sier:

    Hei, Mormonsen!
    Jeg har ikke lest Multelandet, sorry!
    Men Tamarind har jeg kjøpt frukter av, i rød eske på Coop, avlange frukter. Når man tar skallet av, ser de ut som hundeskitt, men de smaker søtt og kjempegodt!
    Store steiner inni, dem sår man, så får man tamarindplanter… Jeg har en, men den vokser langsomt.

  2. Annfrid sier:

    Spennede mat du presenterer. Har aldri hørt om Tamarind, men så har vi heller ikke noe supermarked her.
    Blomkålmos har jeg heller ikke smakt. Høres godt ut.
    Ha en fin uke!

  3. Bodil sier:

    Her var det nye tips å få! Eg har heller aldri høyrt om Tamarind, og heller ikkje laga blomkålmos. Eg får ha det på lyst-å-lage-lista! Ha ein fin kveld 🙂

  4. viola sier:

    Du lager så mye godt du! Faktisk har vi samme smak 🙂 Men jeg har aldri hørt om Tamarind. Du tilsetter kraft av de for å få en litt spennende ekstra smak da skjønner jeg? Mosa blomkål med creme fraiche og pepper hørtes yummi ut!! Det må jeg absolutt prøve!! Klem fra meg! 🙂

  5. viola sier:

    nie – naturell kremost!! DET var det! Jeg blingsa…. 😉 men går vel kanskje med creme fraiche også? hehe..

  6. viola sier:

    nie=nei huff altså!!

  7. besta sier:

    Jøss, så spennende! Har mange ganger tenkt på å lage blomkålmos, men har bare blitt med tanken. Synes du er flink til å lage nye smaker!

  8. Bjørg Nina sier:

    Heisann!

    Høres ut som om det er verdt å la seg friste. Skriver Tamarind opp på innkjøpslista ;:OD)

  9. BirtH sier:

    Du e nu en kløpper med mat! 🙂
    Jeg bruker ikke å gjøre noe med paprikaen før jeg putter den i fryseren, men det høres lurt ut å fjerne det ytterste laget først.
    Ha en god sommerkveld! For det er vel sommer ennå? Ser at det meldes om høye nord-norske temperaturer i Nordens Paris 🙂

  10. strömma sier:

    Vad gott det ser ut med paprikan och grytan med god mat.
    Visst är det spännande med lite olika kryddor och sånt som sätter lite mera studs i smaken. Vitlök är också så gott.

    Ja, vetemjöl ska man ju egentligen inte använda så mycket av. Grövre bröd är ju mycket nyttigare och mer mättande också.

    kram
    strömma

Legg igjen en kommentar

