Værtegn

Her i Tromsø har vi de siste dagene hatt en virkelig Indian summer, og nyter dagene med grilling og utomhusliv.

Dette bildet ble tatt da jeg gikk til byen på torsdag formiddag.  Tåke som ligger mellom husene er sjeldent her i byen.

«Når tåka går i havet, så blir været varmt og fint», er et gammelt værtegn.  Denne gangen stemte det!

«Mye rognebær gir en snerik vinter», er et annet værtegn.  Jeg håper at det ikke slår til denne gangen!  Er det noen som har andre værtegn?

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

5 svar til Værtegn

  1. Annfrid sier:

    Et annet værtegn som er motsatt av det første er: «Rogna skal ikke bære tyngda to ganger», altså tyngde av både bær og snø.

  2. Jeg har en bok som heter «Gamle folkelige værvarsler» (1700 værtegn fra hele landet) og om rognebær står det mye. Jeg har bestandig holdt en tommel opp for det Annfrid sier, men ser i boken at det blir tolket begge veier. Et varsel sier «mye rognebær, våt høst». Det du skriver om tåken/skodde er jo et kjent værtegn. «Når skodda la seg i dalbunnen, ble det godvær, steg den til værs, ble været dårlig.» Nå skal jeg bla litt i boka, det er lenge siden sist.

    Takk for besøk. Nei, jeg har ikke lest «Havets Katedral». Har tenkt på det mange ganger, men utsatt lesingen like mange ganger… Egentlig liker jeg best samtidsbøker, men er selvfølgelig også interessert i historie. Ville lese «Havets Katedral» fordi Barcelona har en plass i hjertet mitt. «Vindens Skygge» er jo også fra Barcelona og den likte jeg godt. Skrev om den boken på bloggen min høsten 2008. Lurer på om det var en av de første bøkene jeg anbefalte på bloggen. Hilste forresten på forfatteren Carlos Ruiz Zafón under Bjørnsonfestivalen på Molde i 2005.

    God helg til deg! Håper du fortsatt har fint vær, her kom det regn i formiddag.

  3. Lappedamen sier:

    Så nydelige bilder. Det at mye rognebær gir en snørik vinter er ikke tilfelle ;-), det er nemlig det motsatte. Grunnen er at treet ikke skal bære to tunge bører etter hverandre. Da får vi vente på vinteren, så ser vi hva som er rett. Rognebærtrærne er flotte.

  4. Ellen sier:

    Hihi… Her er vi uenige ja. Jeg har også hørt at mye rognebær gir lite snø… nå blir det spennende å se hvordan denne vinteren blir. Det er utrolig mye rognebær iår, treene rett og slett bugner av bær. Skulle ha vært blåbær-trær… da hadde de ikke fått hengt i fred for meg…

    Disse høstdagene har vært utrolig fine, tenk i dag var det 17 grader i 15.30-tida.. varmere enn den varmeste dagen i juli vel.

    Ønsker deg en flott ny uke!

  5. viola sier:

    Utrolige vakre bilder, jeg elsker tåke! Ja det er nok et bra værtegn.. Men du – godt mot – jeg mener dere får sol i morgen! Nyyyt dagen da! 🙂

Legg igjen en kommentar

