Ripsing

Torsdag var vi en liten svipptur til Storfjord etter arbeidstid.

Det bugna av bær på ripsbuskene.  Det var seint på dagen, så dette ble et «skjømmingsbilde».

Men jeg fikk med de siste solstrålene på Hattefjellet.  Storfjord er jo kraftkommune, så det passer bra at det kom med et par strømkabler på bildet.

Det ble ikke tid til å plukke rips, men jeg fikk en liter i foræring.  Av den har jeg laget ripsgele.  2 dl vann til 1 liter bær. Kokes til alle bærene har sprukket.

En liter bær gir 0,5 liter saft.  Jeg måtte bruke en kopphåndduk som silklede.  Den så ikke spesielt delikat ut etterpå!  Den gikk rett i vaskemaskinen med sånt ekstra pulver som skal fjerne alle flekker.  Resultat:  Ikke særlig bra.  Så fikk jeg nå testa det.

500 g sukker ble kokt sammen med den silte safta (0,5 liter) på lav temperatur i 20 – 30 min.  Man kan teste om geleen er ferdig ved å ta en dråpe på et kaldt tefat, og la stå litt.  Dra så en kniv gjennom.  Dersom geleen rynker seg, er den ferdig. Av en liter bær fikk jeg tre små glass med gele.  Straks den varme geleen er fylt i glasset, og lokket er godt skrudd på, snur jeg glasset på hodet, og lar det stå slik til geleen er avkjølt.  Enkel hermetisering 🙂

Ripsgele er ikke noe jeg bruker mye av.  Men den smaker deilig på mine grove kjeks, sammen med cottage cheese.  Og så fikk jeg vist fram mine nyeste «gammelkoppa».  Fint gammelt porselen fra Rosenthal, som jeg synes kaffen smaker ekstra godt i.  Det fulgte med 6 kuvertaskebeger (!), som her har gjenoppstått som lysasjett.

I dag har det vært tåke og piskende regn, og sommeren tok nok farvel i går (søndag).  Men før mørket falt på, så rakk naturen å ha en aldri så liten forestilling i dag også.

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

4 svar til Ripsing

  1. Takk for tipset om hva jeg kan bruke kuvertaskebegere til. Jeg har noen nydelige i koboltblå.

  2. viola sier:

    Rips er godt da, spesielt med vaniljesaus, som dessert. Men jeg går ikke av veien for ripsbærgele heller! :)) Forstørret de ripsbærbuskene, og ja! -det virkelig BUGNER kan man si! :)) Klem fra meg!

  3. strömma sier:

    Hej

    Vad gott det ser ut på smörgåsen.

    Jag skulle behöva maila dig. Maila mig gärna till min mailadress:
    zingla90@hotmail.com

    kram
    strömma

  4. BirtH sier:

    Har alltid lurt på hva som er så spesielt med ripsgele? Har ikke tradisjon for å lage det i min familie. Smaker det bedre enn rørt rips? Kanskje jeg skal tipse mannen; for det er han som tar seg av ripsen. Han spiser mest av den også. 🙂

Legg igjen en kommentar

