Herlig høst

Høst

Et fargerikt teppe kler skogen til fest
En vinter i vente der høsten er best

( Marit Irene Jensen)

Fra årets potetavling:  Skrytebilde av et av de største eksemplarene.

Men:  Nok et eksempel på at størrelsen er ikke alt!

Høsten er også suppetid.  Dette er betasuppe med okse høyrygg og masse gode grønnsaker.  Og suppeboller:  Kok en hel mellomstor potet sammen med suppa.  Når poteten er ferdigkokt, tas den opp og klemmes sund med gaffel.  Bland i litt salt, litt sukker, et egg og mel til en ganske fast deig.  Lag små boller med teskje, og kok de i suppa til de har svellet ut, og er gjennomkokte.

En favorittsuppe, og smaker bare enda bedre om den varmes opp dagen etter.

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

9 svar til Herlig høst

  1. Lappedamen sier:

    Å, så deilig denne suppen så ut. Nå ble jeg veldig fysen på god kjøttsuppe. Høres spennende ut med suppebollene, de skal jeg jammen prøve neste gang. Takk for tipset og hyggelige ord på bloggen min. Nå skal jeg ut og reise igjen, denne gangen til Lucca i Italia, så du får følge med. Det blir nok ingen bilder før i neste uke. Jeg gidder nemlig ikke å dra med meg PC.

  2. BirtH sier:

    Trasig med den poteten! Synd at ikke sånt vises utenpå.
    Suppa di får meg til å tenke på raspeballer. Vi har bodd på Vestlandet, vi 🙂

    Takk for kommentar hos meg! Jeg er av samme formeining som deg ang sukker i ripsen. I fjor laget jeg råsaft, og der er det også mye sukker. Jeg laget det bare for at «alle» sa det var så godt. Jeg fylte safta på flasker og putta dem i fryseren. Der ligger den visst ennu …

  3. viola sier:

    Åååå suppe er veldig godt da!! Savner å lage mer suppe her i huset, men det er ikke det aller beste for min samboer.. Men har lenge tenkt å lage suppe nå, lager alltid fra bunnen jeg. Klarer ikke så mye av de halvfabrikerte, selv om de også går an innimellom, når man har det travelt iallefall! De melbollene, eller potetbollene….tror jeg faktisk jeg har smakt. Lurer på om det er de mamma brukte lage en gang.. Det skal jeg jammen spørre henne om….! 🙂 Klem fra meg! 🙂

  4. BirtH sier:

    Kanskje det var på Fiskekroken du spiste den fiskesuppa? Vet faktisk ikke om den restauranten eksisterer nå. Go’mat butikken ligger omtrent vis a vis Joker, så den er lett å finne.

  5. stubbetufsa sier:

    Takk for god ide med høstsuppe! 🙂

  6. Ruth sier:

    Var ute og hyppet opp hele potetavlingen min jeg også. 17 poteter ble det og de som var finest utenpå var som din inni. Det lå noen skikkelige superfornøyde og feite snegler oppi der også. Møkkadyr.
    Men suppen din ser herlig ut. Jeg har gått og hatt lyst på skikkelig kjøttsuppe lenge nå og det er jo egentlig bare å lage en. Jeg trengte bare litt inspirasjon og det fikk jeg jo nå – av deg.

    Ha en super uke.

  7. Bodil sier:

    Mmm, nydeleg suppe, og spennande ide med suppebollar 🙂 Det må prøvast ein gong. Ha ei fin helg 🙂

  8. Kjenner nesten duften av suppen helt hit 🙂 Jeg er ikke så begeistret for høsten, men foreløpig har jeg klart meg bra. I dag har det til og med vært noe solgløtt her.

    God helg til deg!

  9. Annfrid sier:

    Så store poteter du har fått selv om det var noe råte i noen. Vår avling ble helt mislykket siden frosten tok kålen tidlig, men gode er de små potetene.
    Kanskje jeg også skal lage meg en suppegryte nå når været er så hustrig.
    Ha en fortsatt fin helg!

Legg igjen en kommentar

