Arbeidsveien

(Klikk for større bilder)

September og oktober har bragt med seg eventyrlige seinsommer-og høstdager.  Mine daglige trimturer til og fra jobb har derfor vært meget lystbetont.  Og jeg har en herlig arbeidsvei, som jeg gjerne vi dele.

Her forlater jeg borettslaget mitt i lav morgensol.  Dette er «hovedhagen».  Parsellene med potetland etc. ligger helt i øverenden.

Jeg bor helt sør på Tromsøya.  Når jeg går til jobben min, går jeg altså «nordover», denne dagen i deilig temperatur og gjennom en eksplosjon av høstfarger på skogen og i mange vakre hager.

Det er mye bakker i Tromsø.  På dette bildet går det nedover mot Tromsøsundet, hvor det denne dagen ligger morgentåke som siger i havet.

Etter 2,5 km kommer jeg til sørenden av sentrum.  Når man skal forklare retninger i Tromsø, brukes for det meste sør og nord.  Dette kan frustrere mange, som ikke er kjente i byen.

Også i sentrum kan man finne frodige bakgårdshager.  Dette svære treet har alltid fasinert meg.  Jeg vet ikke hva treet heter, men om sommeren er det fullt av gule ranker, og da er det virkelig et syn.  Gullranke?  Gullregn? Det er kanskje vanskelig å se av bildet hvor svært treet egentlig er, men se på grana bakom, som er et ganske velvoksent eksemplar.

Noen lager små hager og miljøer på svært liten plass.

Her passerer Tomastoget (det nærmeste vi kommer jernbanen i Tromsø).  Bak ligger Tromsø kunstforening,  der Tromsø Museum holdt til for lenge siden.

Dette er starten på Storgata, byens hovedgate.  Gata går sør-nord.  Tidligere ble det skilt skarpt mellom byfolk og bona (tilreisende, tilflyttere), og det sies at fortauet til venstre (solsida) var forbeholdt byfolk, mens bonan gikk på høyre side.   I dag er det heldigvis mer kaotisk.  Vi må jo bare gi de rett, som sier at integrering tar tid  🙂

Her har jeg kommet fram til Strandtorget, med Skarven vertshus (kanskje byens mest kjente serveringssted) til venstre.  Litt senere på dagen er her alltid yrende liv, og masse folk på utekafeene rundt torget så snart sola stikker fram.  Det kan se ut til at tyngdepunktet i sentrum har flyttet seg fra Stortorget nord i byen, til Strandtorget.

Og så er jeg framme ved gata hvor jeg jobber (min arbeidsplass er ikke med på bildet).  Har ikke jeg en arbeidsvei som gjør godt for både kropp og sjel?

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

8 svar til Arbeidsveien

  1. Lappedamen sier:

    Superflotte bilder! Jammen har du fin vei til jobben. Det får meg til å tenke at det har da faktisk jeg også, hvis jeg går vel og merke. Har faktisk mange ganger tenkt at jeg burde tatt bilder, men har ikke gjort det. Masse inspirasjon i slike flotte naturbilder. Dessverre har jeg ikke vært i Tromsø, men byen står absolutt på min ønskeliste. (Vi leide ikke leilighet av din venninde i Italia).

  2. BirtH sier:

    En tur på 2,5 km om morgenen er tid nok til å våkne, tenker jeg. Artig å se bilder fra ruta di! Stilig bilde med lav morgentåke. Da jeg var i Tromsø i forrige måned, var det sånn lav tåke at flyturen ble tre kvarter lenger enn vanlig. Aldri opplevd det før.

    Ser at du har sammenfallende brillesmak som meg 😀 Jeg får vel nybrillene om få dager. Det neste på programmet blir en tur til frisøren for å bli ny aller øverst.

    Vi har nytt de siste godværsdagene. Tirsdag siste vi middag på balkongen, sjøl om det var overskyet. Om kvelden satt vi ute med stearinlys og vin, og forestilte oss at vi var i syden 🙂

    Ha ei god helg!

  3. BirtH sier:

    *spiste vi middag

  4. stubbetufsa sier:

    Takk for at jeg fikk følge deg til jobben!
    Du har rett, du har en fin vei å gå!
    Det jeg lurer på er hva som nå er der Tromsø Museum holdt til – i sin tid var jeg der på et kunstkritikkmøte for studenter og andre, og jeg måtte selvsagt si min hjertens mening…

  5. Så hyggelig å følge deg på arbeidsveien. En herlig tur med mye vakker natur rundt deg! Og så nydelig høstvær da! Deilig 🙂 Vi har også nydelig høstvær og jeg håper det varer lenge, lenge.

    Takk for hilsen på bloggen min. Ja, jeg liker best å feriere utenfor den største «turistfellene». Kommer nok til å skrive mer om mitt paradis.

    Ha fortsatt en fin søndag!

  6. viola sier:

    Jo det får jeg si, din gange til og fra jobb, er sunt og sprekt! 🙂 En hel rekke med nydelige bilder du har lagt inn her!! Nydelig den tåka som ligger i landskapet!
    Men huff, har du hørt, at byfolk og bona måtte holde hver sin gate, og så urettferdig fordelt! Glad det ikke er slik i dag! Takk for at jeg fikk være med på denne gåturen! Klem fra meg! 🙂

  7. Thorill Paulsen sier:

    Heia! Satt og leita etter fakta om nedfrysing av sei – da æ kom over bloggen din. Flotte bilda du har lagt ut.
    Lurer på kors’n du oppbevarer sei i fryser’n? Har masse frosne filéter, men er redd de tørker utover vinter’n…

    • mormonsen sier:

      Hei Thorill. Jeg er ingen ekspert på innfrysing, men har som leveregel at mager fisk holder seg lengre i fryseren enn fet fisk. Og sei hører jo til den første kategorien. Jeg kjenner noen som fryser inn fisk i blokk – dvs. de vasker melkepakker, putter i fileter og fyller etter med rent vann. Jeg nøyer meg med å pakke filetene godt og tett inn i plast eller aluminimumsfolie. Og forsøker å få de i omløp før det går stort mer enn et halvår. Er det andre som har gode råd om oppbevaring av seifileter?

Legg igjen en kommentar

