Fiesta

Nå har jeg virkelig hatt bloggtørke.  Jeg har ingen gode grunner, utover at jeg har gått litt tom for «tema».  Men kan nå fortelle at jeg har hatt en fabelaktig fin oval weekend i Spania, Costa Blanca.  Og havna midt oppi fiestaen.

(Klikk på bildene, så blir de større og bedre!)

Fiestaen varer i mange dager, og er som jul og nyttår og 17. mai og litt til.  Gatene hvor prosesjonene gikk, var overdådig pyntet.

Det er fest og dans og farger og fyrverkeri.  Og masse opptog av ulike slag. Hver dag.

Prosesjonene er mer eller mindre religiøse.  Disse bildene er fra en som minnet om 17. mai i Norge.  Masse feiende og munter korpsmusikk, men flaggene var byttet ut med blomsterbuketter!  Disse draktene minner meg om litt om Tromsbunaden min.

Det var lite «flamencokjoler» å se, selv om de forekom.  Men masse fargerike kjoler.  Og dissse ligner absolutt ikke på Tromsbunaden!

Mange kjoler var helt fantastisk pyntet med glitter og perler og blonder.  Se på disse tre små gratiene!

Det var så mange ulike, vakre, kjoler av alle slag.  Byen var som et eneste stort kostymeball.  Bildet er ikke godt, men som man kan se, så var det noen av gutta som pyntet seg også.  Damene hadde enten hvite slør, som her, eller roser i håret.  I de religiøse prosesjonene hadde mange damer svarte klær og svarte slør.

Mange menn (og noen få kvinner) var kledt i sånne «busseruller» som dette, i ulike farger.  De kom som regel i grupper, alle i like busseruller i like farger.  Noen var grå, noen blå, osv.  Vi lurte mye på hva disse symboliserte, uten at vi fant forklaringen.  Noen som vet?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

6 svar til Fiesta

  1. BirtH sier:

    Velkommen tilbake, både fra bloggtørken og fra Spania! Høres deilig ut med en Spaniatur i november! Men jeg har nå vært i Tromsø, og det er ikke så verst det heller … 😉

    Den bloggtørken kjenner jeg godt til. Det er godt med en pause, synes jeg, men jeg er også fornøyd når jeg har «prestert» et innlegg. Blogginga er jo bare en liten tullehobby for mitt vedkommende. Og tid tar det! Akkurat i dag er jeg i ferd med å velge bort trening til fordel for surfing etc … Slett ikke bra!

  2. Ruth sier:

    Så herlig med en liten ferie på denne tiden. Er ikke spanske fiestaer herlige. Jeg har vært på en del av dem jeg også og syns de er fasinerende. Jeg har et svakt minne om de buserullene helt bakerst i hodet. Hadde ikke dce noe å gjøre med lag av en eller annen sort? Fotball lag? Jeg er ikke sikker, men jeg tror å huske noe sånt.
    Du er ikke den eneste som har hatt bloggtørke, det ser ut som den har vært helt epidemisk i høst. Jeg har vært hardt angrepet selv. Vi får håpe det trør seg til. Så flott av avogpå sjalet fungerer. 😉
    Ha en super uke videre.

  3. Ellen sier:

    Koselig med blogginnlegg fra deg igjen. Jeg har supertørke… har ikke blogget siden ferien vår i august!!!! Prøver stadig å ta meg sammen, har flere som savner innlegg fra meg, men jeg har ikke overskudd for tiden. Jobber som en gal, føler jeg, så det må prioriteres først! Men dette var et kjærkomment innlegg nå i kulda! Skal prøve å få laget et innlegg jeg også… snart…

  4. Bloggtørke er vel noe som rammer oss alle inn i mellom. I dag har du i alle fall noe som gikk rett hjem hos meg. En spansk fiesta er toppen av glede! Takk for kommentar! Som du så er det ufrivillig stopp i bloggingen min. Får ta det som en nedtrapping før oppholdet på GC. Husker ikke hvilken restaurant jeg har anbefalt i PR. Nå er det forresten 2 år siden jeg har spist i PR og mye forandrer seg. Derimot anbefaler jeg Restarant Rossini i Arguineguin. Stilig plass og fantastisk mat. Ha fortsatt en fin uke!

  5. PS: Jeg har en god venn som underholder på Restaurant Rossini hver fredag og søndag kveld. Fantastisk sanger. Du finner mer på http://www.davidsearle.com – Home page, scroll ned og klikk på Rossini i venstre marg. Flere bilder.

  6. Strikkebesta sier:

    Deilig med nokre dagar i varmen, vil eg tru, og spanske fiestaer er noko for seg sjolv, dei KAN fest i det landet! Kjekt å sjå litt av det du har opplevd:)

Legg igjen en kommentar

