Litt mer fra Costa Blanca

Jeg har fått spørsmål om jeg vil anbefale Benidorm som  feriested.  Der vil jeg svare både ja og nei på.  Det kommer jo helt an på hva man ønsker seg av ferien.(Klikk på bildene for større og bedre bilder)

Benidorm er en ganske sliten ferieby.  Men bor du i første linje, så har du orkesterplass til Middelhavet.  Dette er strandpromenaden langs Playa Levante. Bildet er tatt fra balkongen vår i 11. etasje.

Det er høyblokker som kjennetegner Benidorm.  Dette bildet er også tatt fra balkongen, men i motsatt retning.  Som dere kan se, så bodde vi nesten helt i enden av Playa Levante.

Strandpromenadene innbyr til lange spaserturer.  Gamlebyen ligger mellom de to strendene.  Her finner man verdens herligste tapasbarer, hvor spekeskinkene henger tett under taket.  Merk alle lekkerbiskene i disken.  Jumjum!

Blir du lei av å traske langs strendene (12 km tur/retur), så kan du gå i fjellet.  Her er jeg ganske høyt oppe, og ser en av skyskraperne fra oven.  Jeg mener jeg talte ca. 50 etasjer på denne.

Tilbake på strandpromenaden.  Spanske pensjonister er ivrige petanque-spillere og har turneringer på strendene.  Her har en spiller parkert hunden sin på promenaden.  Den koser seg under parasollen, på medbragt madrass og forfriskning ved siden.  Man skal da kose seg i Benidorm!

Inne i byen kan man rusle i gågatene, og se på folkelivet.  Om sommeren er det mengder av engelske turister her, og  Levantesiden er full av engelske puber og spisesteder.  Men vinterstid er det de spanske pensjonistene som dominerer hele byen.  Spanias Flordia?

Shoppingmuligheter finnes over alt.  Kinabutikkene har utrolig billigere priser.

Dette er Elcheparken, som strekker seg langs havet fra gamlebyen mot Playa Poniente.  Et veldig trivelig område, en oase etter høyblokkene på Levantestranda.

Inne i byen er den store og flotte (men noe slitte) parken, som bla. inneholder et amfiteater.

Playa Poniente har den fineste strandpromenaden jeg har sett.  Her er også høyden på begyggelsen mer begrenset .  I motsetning til Playa Levante, så inneholder denne bydelen mer enn hoteller.  Her er det også vanlig bybebyggelse, hvor lokalbefolkningen bor.  Skulle jeg bodd her for lengere tid, ville jeg foretrukket denne delen av byen.Mulighetene for trim er mange.  Her trimmes det på stranda.  Med instruktør.  Slike grupper passerte vi med jevne mellomrom langs begge strendene.

Jeg har noen få krav som må oppfylles, dersom jeg skal ha en vellykket ferie:  Jeg må kunne sove godt om natta,  vær og temperatur må være behagelig, det må finnes noen bra spiseplasser, og mulighetene for å gå lange turer må være til stede.  Alt dette fungerte helt bra i Benidorm, og vi var strålende fornøyde etter de seks dagene vi oppholdt oss der i november.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Litt mer fra Costa Blanca

  1. strömma sier:

    Hej

    Den värmen ser skön ut mot den kyla som varit här.

    Hoppas du har haft en fin jul.

    kram
    strömma

  2. BirtH sier:

    Takk for omfattende opplysninger! Det var noe bra der, men egentlig kjenner jeg at det frister ikke.
    Akkurat nå diskuterer vi reisemål i vinterferien. Skal vi satse på sol og varme, eller skal vi ta sjansen på et sted med lavere temperatur og ustabilt vær …..

    Ha ei fortsatt god jul! 🙂

Legg igjen en kommentar

