Fisk og potedes

Fredag fikk jeg levert to svære torsk på døra.  Med mye plunder og kamp fikk jeg råskjært de.  (Råskjæring betyr at jeg deler fisken hele veien, og fjerner ryggbeinet fra nakken og halvveis nedover).  I bitende kulde (10 minus og storm) ble fisken hengt ut, og emballert med trådgardin mot uønskede fuglegjester.

I natt har det snedd, så nå får jeg gå ut og koste av fisken.  Jeg har forsøkt å spørre mere drevne fiskehengere om hvor lenge fisken skal henge.  Men får bare ulne svar, som at «man får prøve seg fram.  Den skal ha ei hard skorpe utanpå, men fortsatt være myk inni».  Vel, her får det bli klemmeprøver med jevne mellomrom.

Boknafisk er en stor delikatesse.  Jeg lar alltid fisken ligge noen timer i vann for å svelle før jeg koker den.  Som regel har jeg kokt gulrot, hvit løksaus og mandelpotet eller gulløye som tilbehør.

Nå er jo poteten kastet ut av det gode selskap «fem om dagen», med begrunnelsen:  «De som ikke skal bygge landet, behøver ikke karbohydrater».  Men foreløpig så er den et must til boknafisk!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

12 svar til Fisk og potedes

  1. stubbetufsa sier:

    Åhh, jaa!
    Når det gjeild potetesen, så va gulløye dein vi brukte mæst. Og tel boknafisk brukte vi flæskefeitt og kokt gulrot.

  2. Oi, jeg skjemmes. Måtte google BOKNAFISK, enda jeg spiste det mye i oppveksten. Som voksen har jeg ikke vært så glad i fisk, jeg har nok fortrengt hva boknafisk var. Jeg kan spise klippfisk av og til. Laks spiser jeg ofte til grønnsakwok. Poteter har jeg ikke i hus annet enn når jeg har gjester til middag. Slik har jeg hatt det i mange år og det kom lenge før det ble snakk om unødvendige karbohydrater.

    Her er forresten linken til det jeg fant om boknafisk: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel149.asp

    Ha fortsatt en fin kveld!

  3. besta sier:

    Pene blondegardiner du har på fisken!

  4. Ruth sier:

    Guriland, DET er det jammen meg lenge siden jeg har spist. Skjønt, det heteer jo ikke boknafisk der jeg finner det. Det er som regel på spanske eller portugisiske restauranter og da heter det selvfeølgelig Bacalao. 🙂 Men godt er det, uansett.

    PS. J0da, jeg kan telle til 5 i hvertfall. En trenger ikke mere for å strikke et sjal. Må jeg ha 10 så teller jeg bare 5 to ganger. (ler)

  5. Lappedamen sier:

    Boknafisk har jeg alldri spist, tror jeg, men Bacalao derimot….. Smart med gardinen så ikke fuglene tar fisken. Du spurte om jeg var med på utstillinger/salgsmesser. Det hender jeg er med på utstillinger, men ikke så ofte. Tiden strekker ikke til. Det meste jeg syr, havner i skuffer og skap, som gaver eller jeg bruker det selv. Regner med at jeg får se bilde av ferdiglaget Boknafisk.

  6. viola sier:

    Oja-meg, det var store greier til fisk du!! Fisk er jeg veldig glad i!! Du får legge inn et matinnlegg også, når den settes til servering.. 😉 Poteter må også jeg bare ha. Vi hadde steinbitfiskekaker her en dag, hadde ikke poteter i kjøleskpaet da, så jeg tok pasta.. men jeg savnet faktisk potetene til den retten.. 🙂

  7. viola sier:

    Altså.. jeg spiser ikke poteter hver dag lenger.. men til noen måltider mååå jeg bare ha det.. (var det jeg mente å skrive..)

  8. Annfrid sier:

    Blondegardiner har nok ikke holdt borte uønska gjester her hos oss. Vi har notlin som skal verne fisk og kjøtt, men røyskatta finn ofte et smutthull. Boknafisk er kjempegodt, og så stor fisk bør nok henge ei tid avhengig av hvordan tørken blir. Ha en god helg!

  9. BirtH sier:

    Vi har også hengt fisk til tørking. 5 stk, vet ikke om det er nok, for vi må jo dele med søster mi sørpå.
    Noe skal vi som boknafisk, og noe som bløytafisk. Har du hørt om det? Det er nydelig!! Bedre enn boknafisken!
    God helg!

  10. strömma sier:

    Vad gott det låter med den fisken. Du är så händig med maten och hungrig blir jag när jag läser allt gott du gör.

    Hade du bott närmre hade du också fått låna bagen med aloe vera produkterna. 2 har 2 bagar och dom är utlånade mest hela tiden.

    När dottern flyttar ut så har jag 2 kvar några år till. Sen blir det ett nytt liv för min del.

    kram
    strömma

  11. Linn sier:

    Hei,
    jeg fikk mye stor og deilig torsk på en liten ut på vannet utenfor Brønnøysund i dag. På nettet søkte jeg metode for å bokne fisken, og fant din nettside. Jeg lurer på hvordan det går med fisken din. Henger den fortsatt ute i kuldegrader? Hvordan går det? Saltet du fisken før du hang den ut?

    Vennelig hilsen Linn Iren Humlekjær

  12. Ellen sier:

    Boknafisk er utrulig god mat. Jeg synes det er nydelig med erterstuing og stekt bacon til. Og potet, selvfølgelig. I det hele tatt er fisk og potet kjempegod mat og vi har det fast en gang i uken hos oss, minst!

    Jeg skal forreste vekke bloggen min til liv igjen. Vi pusser opp leiligheten og det har jeg tenkt å blogge om.
    Håper du vil følge med!
    Klem!

Legg igjen en kommentar

