En stund siden

Nå er det en stund siden jeg har produsert noe til bloggen.  Dagene suser av gårde.

Boknafisken er hentet inn, kuttet opp og puttet i fryseren.  Og har vært middagsmat et par ganger allerede.  Jeg fikk mange kommentarer og spørsmål til boknafisken, så jeg tar en liten oppsummering her:

– Denne fisken har hengt ute i vel tre uker.  I frost og mildvær, i sol og regn, i storm og stille.  Nå er den såpass tørr og hard, så jeg foretrekker å bløyte den noen timer før jeg koker den.

– Jeg salter ikke fisken før jeg henger den.  Jeg salter kokevannet når jeg koker den.  Dersom fisken skal saltes før den henges, så minner det meg mer om klippfisk.

– Dersom fisken henger lenge, blir den så hard, så da må jeg bløyte den før jeg koker den.  Jeg foretrekker faktisk denne varianten, da den da får den mest karakteristiske «boknasmaken».  Jeg lurer på om det er dette BirtH kaller for bløytafisk?

Eplekake

3 egg, 2,5 dl sukker, 2,5 dl hvetemel, 1 ts. bakepulver, 100 g smeltet smør, 3 faste epler, sukker og kanel

Egg og sukker piskes til eggedosis, mel og bakepulver siktes i, smeltet smør røres i til slutt.  Has i springform.  Eplene skrelles, kjernehusene fjernes og de skjæres i båter.  Puttes ned i kakedeigen.  Strø over litt sukker og kanel.  Stek på 175 grader i 35 – 40 minutter.

Serveres varm med vaniljeis, eller lunken med vaniljesaus.  Eller server den uten tilbehør, den smaker godt, uansett.  Denne kaka er rask å lage, og blir alltid vellykket.

Her har kaka akkurat kommet ut av ovnen.  Legg merke til de elegante kakepinnene, som er en presang fra Stubbetufsa.  Kakeforma er et ordentlig kinderegg:  Kakefat, kakeform…

…og kaketine!  I en og samme «pakke».  Her er kaka klar til å tas med på jobben i morrest, etter at jeg tok  munnen litt for full på fredagens etasjefest (årets møljefest).  Det er jo bl.a. mange VM-gull som skal feires i disse dager. 🙂

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til En stund siden

  1. Annfrid sier:

    Får vann i munnen både av boknafisken og eplekaka. For en smart kakeform du har. Vil det si at du steker kaka på fatet????

  2. viola sier:

    Du å du, så fin en kake du har baket! Den ser skikkelig god ut! 🙂 Ja de kakepinnene er supre, bruker dem jeg også….

    Her har vi hatt et supert vær i dag, jeg ønsket sola tilbake, og den kom 😉

    Har jeg svar på hvorfor jeg liker Finland da, tro.. er vel bare blitt slik.. Synes språket er så fint.. Prøvde lære meg det, men kom ikke igjennom hele kurset, av en eller annen grunn.. Men det er den musikken som jeg synes er så fin! Også! 🙂

    Klem fra meg! 🙂

  3. strömma sier:

    Undras om det är liknande som lutfisk vi har här i Sverige?

    Kakan ser jättegod ut.

    Hoppas du har det bra där uppe i det vackra nabolandet.

    kram
    strömma

  4. BirtH sier:

    Takk for kommentar!
    Vår boknafisk henger fortsatt ute til tørk. Mannen sjekket forleden, men fant ut at det var for tidlig å ta den inn. Han liker den godt tørka (i motsetning til meg) 🙂
    Så over til den bløytafisken:
    Det er ikke en rett vi har tradisjon på. Har fått den servert én gang; forsto det sånn at «oppskrifta» kom fra Lofoten. Det er tørrfisk (lenger tørketid enn boknafisken) som er bløtlagt i ei uke eller ved det. Kokes i lettsalta vann. Spises med mye god olje over og masse finhakka hvitløk sammen med kokte poteter. (Alt blandes litt sammen på tallerkenen.)
    Det smaker nydelig!! 🙂 Bare prøv!

Legg igjen en kommentar

