Spleiselag, nysne og levende lys

For et par uker siden var jeg i spleiselag sammen med tre gode venner.   Jeg hadde med boknafisk, vertinna stilte med nytt hus og tilbehør til fisken, og de øvrige hadde med vin og blomster og meget godt humør!

Selvsagt glemte jeg å ta bilder av maten før det bare fantes rester igjen.  Men sånn ble boknafisken servert:  Først bløyta, så kokt i lettsaltet vann.  Servert med stekt bacon, mandelpoteter og gulrøtter.  Og løksaus som ble laget slik:  Hakket løk surres blankt i smør.  Dryss over mel, rør sammen, og spe med litt gulrotkokekraft, litt fiskekraft, og fløtemelk.  Gjett om det smakte!

Etter middagen var det kaffe og kake.  Legg merke til at her ble det kokt kaffe på gammelmåten.

Det nye huset ble behørig innviet, med gode historier, grundige drøftinger og mye fliring.  Levende lys innafor og nysne utfor vinduan bidro til den gode stemninga.Jeg måtte ta noen mørkebilder av nysneen da jeg gikk hjem seint på kvelden.  Jeg tror dette er forklaringen på at jeg plutselig fikk svart/hvitt-funksjon på kameraet.

Må også vise hvordan det gamle fylkesbygget tok seg ut den samme nysnekvelden. Bygget fungerer nå som politihus.  Det ble bygget på 60-tallet.    Jeg synes at dette er et vakkert bygg.  Første etasje med glass og søyler gir et inntrykk av at bygget «svever».

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

2 svar til Spleiselag, nysne og levende lys

  1. Ruth sier:

    Det er få ting som er så hyggelig som en kveld sammen med gode venner og er maten god på toppen – da blir det vel knapt bedre vel? 🙂

    Vi fikk ikke sett månen i går kveld. Her ligger tåka tett som grøt. Vi får håpe det blir bedre vær neste gang. Ha en fin søndag.

  2. BirtH sier:

    Så koselig dere hadde det!
    Takk for tipset om løksaus. Har aldri gjort det sånn; har bare surra løken i smør.
    Skjønner at det er fortsatt noen som koker kaffe på gammelmåten. 🙂 Mine foreldre hadde sånn kaffekjel. Tror den er arva av ho som bor i barndomsheimen min nå.

Legg igjen en kommentar

