Kjøttkaker og duppeditter

På søndag laget jeg nostalgimiddag:  Kjøttkaker i brun saus, med ertestuing.

Dette var en utbredt «søndagsrett» i min oppvekst.  Noen ganger sammen med erterstuing.  Andre ganger med kålstuing.  Og alltid i brun saus.  Gjerne fulgt av rød gele med vaniljesaus, eller sviskegrøt med fløtemelk.  Bildet tok jeg mest for å vise fram den gryta jeg koker ertene i.  Legg merke til lokket, som er et utmerket serveringsfat.

Og mens jeg er inne på kjøkkenutstyr, så er dette tilbehøret til stavmikseren en favoritt.  Det er bare å dele opp løken i passe stykker, hive oppi, så hakker den så fint du vil ha det.  Og det blir lite oppvask etterpå:)

Jeg bruker karbonadedeig når jeg lager kjøttkaker.  Har i pepper, finhakket løk, mel, potetmel, strøkaving, melk, og jobber sammen til passe deig.  Brunes og kokes i brun saus.  Denne gangen hadde jeg en nedfryst rest av saus fra lammesteik, som ble spedd ut og smakt til.  Og tyttebærsyltetøy er et must som tilbehør.

Jeg har problemer med å kaste god mat, så jeg fryser ofte ned rester.  Noen ganger blir de brukt.   Men må innrømme at fryseren ofte bare blir en mellomlagringstasjon.   Innimellom må jeg ha opprydding i fryseren.   Da er det alltid en del som kommer frem fra glemselen, og bare må kastes, fordi det har blitt for gammelt.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

2 svar til Kjøttkaker og duppeditter

  1. BirtH sier:

    Interessant innlegg! 🙂 Kjøttkaker i brun saus med erterstuing var søndagsmiddag heime. Det var alltid min jobb å rense ertene (ta bort de som var litt brune) på lørdag, og sette dem i vann. Mammas kjøttkaker var nyyydelige! Men nå spiser jeg aldri kjøttkaker; savner det ikke heller. En annen delikatesse den gang var mammas fårekoteletter; stekt i ovn. Har du smakt det?

    Å bruke stavmikseren til løkhakking var et nyttig tips. Takk! Du har en egen beholder til løk? Jeg har en litt høyere beholder (som passer til smoothie og sånt).

    Den ertergryta di ser ut som en bolle, men det er det vel ikke … Snedig lokk.

    Venter du storm i dag? Den er ikke komme akkurat her ennå, – ikke kulingen heller – men føler den ligger i lufta ….

  2. viola sier:

    Hah!! Akkurat maken til stavmikseren jeg hadde før, samme merke, helt lik! Men jeg mistet en del i golvet, og siden da har den ikke virket, stakkars.. Ja da var det synd i meg da, for jeg savnet den så inderlig, noe av det kjæreste jeg hadde på kjøkkenet faktisk..! Men heldigvis- nå har jeg en ny- Bosch, like god den også!! Jeg er så glad i å lage saus til pizza med den. Men nå bruker jeg den nesten til alt mulig.. 🙂

Legg igjen en kommentar

