Kylling og pilaffris

Mat som er laget av kylling hører ikke med til mine barndomsminner.  Hønene ble kun brukt til eggproduksjon.  Når kyllingene begynte å gi fra seg «hanelyder», så var det ensbetydende med et kort liv, og en rask begravelse.  Man beholdt kun en hane. Til «husbruk», men aldri til mat!

Denne kylllingen har fått vokse seg stor og rund, og ligger klar for å lages til søndagsmiddag.  Den blir laget slik:

1 kylling (denne er 1,6 kg), 1 ss smør, 1 sitron, 1 kinesisk hvitløk eller 3 hvitløkfedd, salt, pepper, basilikum, litt hvitvin eller vann

Gni inn kyllingen med smør, salt og pepper,  press over sitron. Putt basilikum inn under brystskinnet.  Skjær hvitløk og  sitronen i båter, og fyll inn i kyllingen sammen med litt hvitvin eller vann.  Vær oppmerksom på at sitronen gir mye smak, så man bør være forsiktig med saltet.  Stekes på 180 grader.  Anbefalt steketid er en halv time pr. kg.  Min erfaring er at det må til litt mer tid,  minst 45 minutter pr.kg.

Til kyllingen laget jeg pilaffris:

2 dl ris, 1 ss smør eller olje, 1/2 løk, 1 selleristang, en neve mandler, en neve rosiner, 4 dl vann med en buljongterning, eller kyllingkraft.

Varm oljen, fres løken blank, fortsett med å frese med finhakket selleristang og ris.  Spe med vesken, og ha i rosinene.  Kok til vesken er absorbert, tiden avhenger av koketid på risen – som regel ca. 20 minutter.  Rør inn de hakkede mandlene til slutt.

Risen er ferdig.  Nå skal det bare tilsettes litt kraft fra kyllingformen.  Sitronen og hvitløken i kraften setter nydelig smak på risen.

Her har kyllingen stekt på 180 grader i ca. 1 time og 15 minutter.  De siste minuttene har jeg på grillen for å få ekstra sprøtt skinn.  Nå skal den ligge og godgjøre seg i 10 – 15 minutter, mens vi dekker bordet, snuser inn den deilige lukta og gleder oss!

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

5 svar til Kylling og pilaffris

  1. Naturglede sier:

    Du verden ,dette så så fristende ut at jeg fikk lyst på, selv om jeg er mett. Her var det pasta med kjøttsaus i dag, enkelt og greit på søndag, når det bare er gemalen og meg. Han sier alltid at jeg kan lage en heidundrende middag på mandag. Da har han jobbet hardt og trenger kraftig kost. Men kylling har vi ofte på søndag. Det er både litt «lett» og nydelig. Ha en fin fortsettelse på søndagen 😀

  2. BirtH sier:

    Du er god med mat! Fint at du deler med oss andre!
    Er det sammenheng mellom sitron og salt …? Kan du forklare en amatør? 🙂

    Apropos trening: Det gjør godt både for kropp og sjel. Når det først er blitt en vane, kan en ikke være foruten. Men aller først må en ta et valg … 😉 Hvis en finner en treningsform en liker, går alt så mye lettere. Og jeg har slett ikke trent hele livet!!

  3. Kjenner nesten den deilige lukten… Dette så godt ut! Kylling er blitt min favoritt de siste årene. Kyllingfileter i forskjellige varianter. Takk for oppskriften til pilaffris, den skal jeg notere. Jeg var heller ikke vant med kylling i oppveksten. Første gang jeg spiste kylling var under en busstur gjennom Europa i 1966. Da fikk vi servert kylling på nesten alle hotell vi bodde og var mektig lei da 16 dager var over!

    Takk for søndagshilsen på bloggen min. Ja, jeg setter stor pris på min venninne. På alle måter. Hun er forresten kusinen til min mor, men kun 2 år eldre enn meg. Så vi har kjent hverandre hele livet.

    Boligen jeg skrev om tror jeg er sommerhus for Palmaboere. Ser sjelden folk der annet enn i helgen. Synes det er synd at slike flotte eiendommer står ubrukt det meste av året.

    Ønsker deg en fin uke!

  4. besta sier:

    Fristende middag…nesten så jeg kjenner lukta helt hit. Sitron og basilikum på kyllingen høres nydelig ut. Skal prøve det neste gang.

  5. Annfrid sier:

    Ble nesten litt sulten igjen selv om jeg spiste meg stappmett til middag, meeen det er jo lenge siden! Det var en uvanlig stor kylling du hadde fått fatt i. Vi spiser en del kylling, nesten hver uke, men hadde heller ikke det i min barndom.
    Ha en fin uke!

Legg igjen en kommentar

