Alle Kvinners Blad

Vårens rydding går i rykk og napp.

Som vanlig, kommer disse tre gamle ukebladene opp til vurdering:  Alle kvinners blad fra 1949, 1954 og 1960.  I 1949 kostet bladet 40 ørre, i 1960 kostet det 75 øre.

Her kan dere se hva som var tema i bladene.  Ikke så veldig store forandringer fra dagens ukepresse.  «7500 kr. til brudene» viser seg å ikke være 7500 kr. til en brud, men 500 kr. til 15 bruder.  Kronene var nok litt mer verdt i 1954.  Samtlige brudepar var presentert i bladet, og de fleste beskrev det som en skikkelig startkapital.  Noe annet jeg merket meg, var at samtlige bruder ville slutte i jobben når de giftet seg.  1950-årene var husmødrenes store tiår.

Dette er fra 1960-utgaven, hvor det ble delt ut 15 vinterkåper.  Jeg synes de er skikkelig stilige.  De kunne faktisk godt vært brukt i dag.  Se så flotte flere av de er i ryggen.  Av beskrivelsen kan det se ut til at alle kåpene er laget i Norge.  I dag må vel norskproduserte kåper regnes som en kuriositet?

Ja, hva laget man i julegaver til menn i 1949?  Her har dere noen forslag:  Brilleetui, pakkeposer til kofferten og pynt til glassene på brigdebordet…

Og damene fikk:  Fruktkurv, plastsmekker (de måtte da være til barn?), strømpeposer, sånn ryddepose til å henge på veggen og på innsiden av skapdøren (sånne har jeg sydd), og strikkepose.  Når du ser bort fra de smekkene, så kunne da mye av dette gå fint i dag også?

Som sagt, bladene dukker opp med jevne mellomrom.  Jeg blir sittende og bla og lese, det er som om de er nye hver gang.   Det er jo historieskriving, på sitt vis.  Så de overlever nok denne gangen også.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

5 svar til Alle Kvinners Blad

  1. BirtH sier:

    Dette er historie, ja, – og viktig at noen tar vare på sånt. Jeg tror ikke jeg ville klart å gjemme blader så lenge 🙂 Kanskje jeg heller lever mer i nuet enn i fortida og framtida …. I hvert fall ønsker jeg at jeg gjør det 😉

    Jeg undres på hva artikkelen «Ta din seng å gå» handler om …?

  2. strömma sier:

    Oj, har du sådana gamla fina tidningar. Det måste vara fint att bläddra i dom och se hur mode och annat förändrats genom åren :-).
    Genom jag flyttat så mycket så rensas det ofta bort mycket och inget gammalt blir kvar.

    Nattkram
    strömma

  3. viola sier:

    Oi se her du!! Hadde jeg hatt slike gamle blader, så ville nok ikke jeg ha kastet dem heller! Disse er da gull verdt, spør du meg .) Nei, på tema så har verden sannelig ikke forandret seg.. Utseendet og moten, ja.. men de går i runddans de også.. kåpene kunne like godt ha vært brukt i dag ja.. Kan tenke meg det er givende å sitte og filosofere og blad og lese og se igjennom disse gamle gullbladene! :))

    Ha fine dager! Håper sola kommer til dere, tror nemlig den gjør det.. 🙂
    Klem fra meg! 🙂

  4. Ellen sier:

    Ja moten kommer tilbake hele tiden. Det er nå jeg skjønner at jeg for alvor begynner å bli gammel, for nå har min egen ungdomsmote både kommet og gått en gang til igjen….

    Ser forresten at 70-tallets flower-power er «in» nå i sommer. Søren også.. jeg skulle ha tatt vare på mine fantastiske grønne plast-platåsko som jeg en gang var den lykkelige eier av….

  5. Dette var jo et gjensyn som satte meg i mimremodus. Hadde både strømpepose og ryddepose. Kanskje jeg fortsatt har noe slikt på loftet? Er litt usikker. Så artig at du tok meg tilbake til barndommen! 🙂

    Ønsker deg en fin dag!

Legg igjen en kommentar

