Muffins med kli

Supermuffins med kli
120 g havrekli (du kan også bruke hvetekli)
120 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 klype salt
100 g uraffinert sukker
120 g blåbær (trenger ikke å tines om de frosne)
2,4 dl yoghurt naturell
2 ss olje (gjerne solsikkeolje)
1 ts vaniljeessens
2 stk egg, romtempererte
FREMGANGSMÅTE

Det blir omtrent 12 muffins.
Forvarm ovnen til 180 grader. (Formene i oppskriften er 7 cm i diameter og 3 cm dype).

I en stor bolle, bland sammen kli, mel, bakepulver, salt og sukker til en jevn blanding.

Ha i blåbær og bland forsiktig

I en annen bolle, bland sammen yoghurt, olje og egg. Hell denne blandingen over de tørre ingrediensene. Bland forsiktig med en slikkepott til du ikke lenger ser spor av mel. Blandingen blir klumpete, men motstå fristelsen til å blande for mye.

Hell blandingen i muffinsformene. Fyll bare opp til 3/4 av formene

Oppskriften hentet jeg her:

I mangel av blåbær, brukte jeg et stort bjørnebær i hver form.  Og improviserte litt ellers også.  Men fulgte i hovedsak oppskrifta.  Og de ble kjempegode.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Muffins med kli

  1. BirtH sier:

    Jeg har sans for sunne kaker, dvs kaker med grovt mel etc. Disse minner meg om grove muffins med blåbær som jeg har laget tidligere. Men det var ikke yoghurt i de. Skulle gjerne smakt dine 😉

    Her «sør» er det sol, litt vind,- trærne er grønne! Og det er hagearbeid som står på programmet. Er så glad for hver krok av hagen som blir ryddet 🙂

    Ha ei finfin helg!

  2. viola sier:

    :O

    Nå snur jeg nesten i døra her, for nå…. NÅ får jeg dårlig samvittighet for skulk på kjøkkenet…. :/

    Men forresten du.. disse ser så lekre ut, at jeg heller tar sjansen på å smake en av dem, istedet…. Mmmmm, sikker på at de smaker nydelig!! 😉

    Ønsker deg en god helg, klem fra meg! 🙂

Legg igjen en kommentar

