Trekantpunger II

Nå går det lengre mellom hver gang symaskinen hentes fram.  Men det lå igjen noen lite anvendbare stoffrester etter putesyinga.

Å sy trekantpunger er morsomt .  Du kan gjøre det enkelt og raskt, som den stripete:  Et stødig tøystykke som er dobbelt så langt som det er bredt.  Sy i glidelås mellom kortsidene.  Sy igjen «på langs» og «på tvers».  Man sparer mye plunder dersom man bruker glidelås som er noe lengre enn kortsiden.  Man må bare huske på å feste godt, før man klipper av.    Jeg gjør det samtidig som jeg syr sømmen i «nerkanten» av pungen.  Da syr jeg fram og tilbake over glidelåset et par ganger.  Smik-smak.

Den grønne pungen har jeg lagt littegrann mer jobb i.  Dvs. jeg har sydd av dobbelt stoff, slik at pungen er foret.  Ellers kan man gjøre masse mer, avhengig av hvor avansert man vil gjøre det.  Man kan lage fine kanter til glidelåsåpningen.  Man kan pynte stoffet med blonder og band før man syr sammen pungen.  Man kan fore og man kan vattere.  Man kan skjære opp stoff og bruke lappeteknikk.

Trekantpungene bruker jeg noen ganger som presangposer.  Dersom jeg synes de blir ekstra fine, så er de presanger i seg sjøl.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

5 svar til Trekantpunger II

  1. Bodil sier:

    Og eg som trudde det var så vanskeleg å sy slike trekantvesker! Det var jo ein genial og smart måte å sy dei på. Det fekk eg lyst til å prøva 🙂 Tusen takk for tips og framgangsmåte 🙂 Ha ein fin kveld 🙂

  2. Ruth sier:

    De var kjempefine. Jeg har glidelåsangst og syns alt som har glidelås ser skikkelig vanskelig ut. Ikke bare det foresten, jeg har angst for for også jeg. Så du begrioper vel at jeg blir imponert. 🙂

    Jeg har vært skrekkelig sløv med bloggingen i det siste, jeg skal prøve å ta meg sammen.

    Håper du nyter våren der oppe.

  3. BirtH sier:

    Flott og smart,og enkle å sy, høres det ut som. Jeg blir inspirert, og det er noe av det gode ved blogging!

  4. viola sier:

    Sying er ikke min sterke side.. men du verden så smart disse ser ut! Lekre er de også! Jeg beundrer dere som kan lage slike fine ting! 🙂

    Ha en fin 17. mai dag! 🙂
    Klem fra meg! 🙂

  5. besta sier:

    Kjempeimponert over hva du får til !! Jeg fikk en lignende trekantpung hos Randi og bruker den til å legge smykker i når jeg skal ut å reise. Supert til dette formålet 🙂

Legg igjen en kommentar

