Tromsø – Ravda

Det var hektisk våronn i borettslaget i dagene før jeg forlot Tromsø.  Potetene kom i jorda mellom sluddbygene.  Og i kampen mot ugresset ble jeg inspirert til å lage noe jeg aldri før har prøvd meg på:

Neslesuppe

2 liter nye skudd (ikke toppskudd som er på tur til å bli blomst) kokes med 10 dl vann i 5 minutter.  Halvparten av kraften silte jeg av, og tok vare på.  Resten knuste jeg med stavmikseren.  Så smeltet jeg 2 ss smør og surret en hakket sjalottløk i.  Jevnet med 2 ss hvetemel, og spedde med neslehakket og resten av kraften, pluss en grønnsakbuljongterning.  Lot alt koke i noen minutter (maken til grønnfarge!), før jeg spedde med et par desiliter matfløte, og smakte til med salt og pepper.  Dette skulle gi 4 porsjoner.  Serverte med kokte egg.  Skrånaboen ble henta inn fra potetlandet som prøvesmaker, og vi konkluderte med at suppa var en suksess.  Til dessert hadde vi rabarbrasuppe (også fra egen avling), servert lunken med en god klatt krokanis. Dessverre glemte jeg å ta bilde, før alt var fortært 🙂

Her i Ravda bugner det av lekre tomater, og da man p.t. skal være forsiktig med råe grønnsaker, så blir det supper her også. (Jeg syntes bildet så litt bleiksottig ut, så jeg sjekket på andre oppskrifter.   Og ble beroliget med at suppa skal visstnok ha sånn gul farge, når den er laget med ferske tomater)

Tomatsuppe

Kok ca. 200 g tørket pasta så vidt ferdig.  Lag 7 dl grønnsakbuljong.  Ca 1 kg tomater skoldes, flåes og hakkes.  En stor løk surres myk i 2 ss smør.  Tomatene tilsettes, sammen med 3 dl av buljongen og en liten klype natron.  Koker sammen i 20 minutter.  Knuses med stavmikser, resten av buljongen tilsettes, og alt kokes opp igjen, og får stå og putre i 5 minutter.  Smakes til med salt, pepper, 1 ss sukker og 1,5 del fløte.  Fløten kan blandes i, eller den kan ringles over hver tallerken når man serverer, med en liten bladpersille som pynt.  Denne suppelunsjen har vi koset oss med ute i hagen i går.

Det ferdigkjøpte syltetøyet her nede smaker bare sukker.  Så i dag kjøpte jeg 850 g søte, gode jordbær, som jeg kokte godt sammen, og rørte i 2 ss sukker til slutt.  Det smaker godt både på brødskiva, og i yoghurt naturell  (som er kjempegod her nede, for både magen og ganen).

Mens vi er inne på mat.  Dette er Gerdjika, et lite familiehotell med restaurant, i nye Nessebar, hvor vi ofte spiser lunsj.  I dag spiste jeg lunsj her sammen med min søster.  Moussaka, hvitvin og vann kostet tilsammen ca. kr. 28 pr. person.  En kopp kaffe koster ca. kr. 3,50, og en likør eller brandy omtrent det samme.  Et behagelig prisnivå.  Det koster noe mer, dersom man spiser og drikker på turistområdene som Gamle Nessebar og Sunny Beach, men også der er prisene lave, sammenlignet med hjemme.  Tilbake til Ravda  «gikk jeg mot sola» (som vi sa i gamle dager når vi var på påskefjellet) i 50 minutter.   I morgen skal jeg ta ut sykkelen.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

5 svar til Tromsø – Ravda

  1. stubbetufsa sier:

    Kos deg på ferie, du flittige bie!
    Håper du får flott vær og ingen mageonder!

  2. viola sier:

    Næmenn! Gratulerer med ny bloggutseende! Og hvilke stoooore bilder!! =) Ja det er tider (eller utider) med de utsatte grønnsakene, eller hva det nå er.. Og det som er så godt da!! Sukk.. Spiser bare det fra Norge nå jeg..
    Hvilket fint sted dere spiser på, kan jeg se! 🙂 Og mye godt som frister her faktisk!

    Kos deg videre og take care!
    Klem fra meg! 🙂

  3. Ruth sier:

    Så fantastisk å ha et sånt sted og dra til, jeg er grusomt sjalu. Jeg håper virkelig at du får kost deg masse!

    Supper er tingen, beste som finnes det. Til og med bedre enn tunfisksalat. 😉 Sønnen min bruker å lage tunfiskpasta, jeg får spørre om han har lært det av Mette Marit. (Jeg syns jeg ser fjeset hans.HAHA)

  4. BirtH sier:

    Du er bare så fantastisk god med den maten! Jeg er sikker på at både den ene og den andre suppa smaker fortreffelig!

    Skal tru om du har gått glipp av godværet som har vært her nord de siste 14 dagene? Nå er det kaldere og noe regn, så da kan det vare godt å være i Ravda, tenker jeg.

  5. Lappedamen sier:

    Det var fristende supper. Høres ut som en herlig ferie i Ravda. Kos deg.

Legg igjen en kommentar

