Grill og andre sommergleder

Før jeg reise på ferie den 31. mai, kjøpte jeg 20 små stemorsblomster og tre urteplanterpå tilbud.  Og satte poteter på parsellen min, og på en snipp i bakken som er under opparbeiding.  Da jeg kom tilbake 20. juni, sto tre blomsterkasser og en krukke og bugnet av frodige stemor i intense farger, potetene sto med store kål, og persille, mynte og timian var vokst helt ut av krukkene.   Dette er av de små underene og de store gledene i våres nord-norske, deilige sommer.

Det har vært mange soldager, men mye kald nordavind i sommer.  St.Hans-aften  truet med regn, men det var opphold mens vi spiste rømmegrøt og grillet.  Temperatuen var ikke spesielt høy, så det var mye varme klær og pledd i bruk rundt langbordet på plenen.  Men det var grønt og lyst og vakkert, og etterhvert satt det nærmere 20 personer rundt bordet.

Den 5. juli prøvde vi (14 personer) storgrillen på lekeplassen.  Fortsatt i sol og kald nordaving og varme klær.  Men humøret og maten var upåklagelig.

Besøk i svalgangen i kveldssola med kaffe og te hører også med.  Bemerk islenderen!

Selv om egne jordbær langt fra er modne, så er juli jordbærtid likevel.  Med selvplukk på Spar og Rema.  Jordbæra er søt, så jeg bruker bare 200 g sukker til 1 kg bær.  Det er halvparten av det som er anbefalt i de oppskriftene jeg har funnet, men jeg synes det holder, og synes syltetøyet blir friskt og godt. Jeg fyller den varme, ferdig kokte, bæra i rene glass, skrur på lokket, og stiller glasset på hodet til det er avkjølt.  Verdens enkleste hermetisering.

Rabarbra fra egen avling er også sommermat.  En klatt med iskrem i rabarbrasuppen er mums.  Jeg har også kokt mynte sammen med rabarbrasuppen, og det kan anbefales.  Rabarbrapai er alltid populært.   Her har jeg kokt rabarbrasyltetøy, som  jeg har puttet noen svisker oppi.  Det bidrar til at jeg kan kutte kraftig ned på sukkeret også her.

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

3 svar til Grill og andre sommergleder

  1. Annfrid sier:

    Så flotte stemorsblomstene dine var blitt. Det har ikke blitt den helt store varmen man hadde håpet på selv om det har vært mange fine dager også. Men vi får tro på at august blir knall.
    Ha en fin ny uke.

  2. stromma sier:

    Vad fint du bor och mysigt med egen uteplats.
    Nej, man sitter inte vid dator så mycket under sommaren och bloggandet
    blir det inte så mycket av heller.

    Jag trivs gott här i nya boendet och som du säger, det kan ta ett tag innan man har helt bott in sig.

    Hoppas du får en fortsatt fin sommar

    kram
    strömma

  3. BirtH sier:

    Stemningsfullt og fint innlegg! Bildet av stemorsblomstene er utrolig bra!
    Sjøl om vi ikke har så mange knallvarme dager, synes jeg det er godt at temperaturen som oftest er over 12 grader 🙂 (Kanskje jeg har glemt alle de kalde dagene ….) Godt at det ikke regner! I dag er det overskyet, vind og 13,5. Ser at det er bra der nord hos dere også, – kanskje til og med enda bedre enn her. Nå kommer jeg nok til å følge bedre med på været i Tromsø (jfr mitt innlegg).
    Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

