Regnværssyssel

«Every cloud has a silver lining».  Godt vær er skiftende vær.  I dag er det jamnt grått og det regner, og jeg har brukt en morgenstund til å klippe og sy.

Dette er noen gamle topper fra Masai.  Den ene med kort, den andre med lang arm.    Begge er ganske brede, og så korte at de knapt går til navelen, slik at  jeg alltid må ha en lengre singlet under.  Nå skal de få nytt liv som litt lengre topper, uten arm.  (I min barndom lærte jeg at det heter erme, når armen er på klær.  Jeg har forsøkt, men det blir så kunstig for meg å si/skrive erme).

Jeg klippet ut armene, og laget større halsringing både foran og bak.  Sydde inn både i sidene (A-fasong) og med søm foran og bak.

Denne toppen hadde korte armer, og de ga akkurat tilstrekkelig stoff til å forlenge toppen foran.  Jeg har gjenbrukt den fine avslutningen som var nede på armene, tilpasset de under den gamle linningen på toppen, sydd på, og klippet av det overflødige.  Toppen er nå både smalere og lengre, men fortsatt vid nok til å være ledig og luftig.  Så jeg er ganske fornøyd.  Jeg har ennå ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den andre.

Kan det å handle på salg gå inn under gjenbruk?  Sånn som denne kjolen, som er kjøpt til halv pris?  Sammen med en jakke som passer svært godt til, og som var på 70%?   Med jakken til må jeg da kunne bruke kjolen året rundt?

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

7 svar til Regnværssyssel

  1. BirtH sier:

    Du er smart, du! Jeg liker så godt å se hvordan du fikser og trikser på klær. Genialt med den splitten på ermet (*hehe* armen!) som du har tatt vare på.
    Og kjolen er helårskjole, selvfølgelig, både med og uten jakke.
    Har du tips om flere bloggere som skaper om de klærne som er i skapet?

    Jeg tenker på det du skrev som kommentar hos meg, om å klippe syrinen helt ned. Takk for tipset! Har ikke gjort noe mer med buska, skal se nærmere på saken sammen med mannen når han kommer heim fra Nordens Paris 😉

  2. Ruth sier:

    Du er knallflink til å se løsninger altså. Jeg blir jo så imponert at det nesten ikke er til å holde ut. Jeg er nemelig IKKE flink til sånt. 🙂
    Det regner her også. Masse. Og i år har vi fått midge med gjeller tror jeg. Før i verden hold da i hvertfall regnet midgen borte, men jammen flyr de ikke rundt i pøsende regn også. De er vel så små at de har lært seg å fly mellom regndråpene.
    Vi får bite tennene sammen og vente på bedre tider tror jeg. 🙂 Kos deg uansett.

  3. Takk for koselig hilsen på bloggen min. Ja, nå nyter jeg livet i paradis og lader batteriene. Det var en stri tørn de siste ukene før ferien. Er så imponert over dine syprosjekter. Skulle ønske jeg var bedre venn med symaskina, men vi hadde så mange konflikter at jeg ga opp…

  4. stromma sier:

    Mina varmaste tankar till er alla i Norge. Det är inte klokt vad hemskt det är med det som hänt i Oslo och Utøya.

    Vilket fynd du gjorde med den kjolen. Jättefin är den. Du är så händig med att sy om dina kläder.

    Saftessensen blir det mycket saft av. Man kokar upp 1½ liter vatten + 1 ½-2 kg socker och när det svalnat rör man i essensen. I dunken på fotot så är det ospädd saft som det blir många saftglas av.
    Om du vill kan jag skicka essens till dig, nästa gång jag kommer över dom.

    Kram
    strömma

  5. stubbetufsa sier:

    Du er flittig med dine omsyingsprosjekter! Fine blir de og!
    Det er gjenbruk når klær blir omgjort og så brukt en ny runde.
    Men å kjøpe klær på salg kan man ikke kalle gjenbruk – det er bare bruk. Klærne er jo de samme som da de ble solgt for full pris.

  6. viola sier:

    Så flott topp du fikk omsydd, den ble både smart og fin! 🙂 Håper alt er bra med deg, lenge siden jeg var her inne nå.. Det har ikke vært stor aktivitet med å kommentere for min del i sommer.. Men nå kommer høsten og mørket.. da blir det nok mer blogging.. 🙂 og med tente lys inne..

    Har nå sett bildene dine under her, mange fine bilder og fra turen også! 🙂

    Klem fra meg! 🙂

  7. Lappedamen sier:

    Genialt! Det var meget smart med å sy på ermekanten nederst på toppen. Flott kjole og jakke du har fått, attpåtil på salg! Supert.

Legg igjen en kommentar

