Hjemmesommer

I dag regner det, og plutselig var bloggelysten tilbake.  Etter en lang og usedvanlig deilig sommer, hvor blogginga har ligget brakk.

Jeg har vært en liten tur i min barndoms dal.  Dette var sommerfjøset vårt, som nå er gjort om til anneks.

Det er min søster som har overtatt, og hun har gjort en stor jobb med å sette i stand, ta vare på, og delvis bygge nytt.  Dette er fiskekokeplassen hun har laget i fjæra.

Den gode sommeren har gitt god grøde.  Blåbær har jeg plukket på helt uvanlige plasser.  Og de var store som druer! (Jaja, trekk fra litt, men okkesom)

For første gang har jeg plukket bringebær fra egne busker.  De er store, ikke sant?  Og ganske søte.  Fortsatt er det mye kart, som jeg håper blir modne før frosten kommer.  Jeg satte jordbærstiklinger seint i fjor høst, og har fått en del bær på de i år.  Men dessverre har mange blitt ødelagt av snegleinvasjon.

23. juli kokte jeg de første potetene.  Jeg har aldri før tatt opp poteter så tidlig.

Den gode sommeren har gitt mange muligheter for hyggelige stunder i vindfanget, på verandaen og på grillplassen.  Den lekeplassen som skimtes i bakgrunnen, eier borettslaget sammen med «Vellet».   Her har vi et hjørne med en fin grillplass.  Selve lekeplassen trenger sårt til en opprustning, og nå er det planlagt dugnad.

Denne skråningen ved siden av inngangen til lekeplassen sto full av ugress, da vi gikk løs på den for to år siden.  Vi er ganske fornøyd med rabarbrahekken, som holder ugress godt unna.  Den lille lukinga som har gjenstått, har bare vært terapi. Vi satte poteter på snippen helt til venstre i år.  Nå er poteten oppe av jorda, og vi skal i gang med å legge duk og lage staudebed her.  Han grønne gubben ved benken må få et strøk grønnmaling, for å kamuflere hakesleppet:)

Her står tagetesen og lyser mellom potetris og rabarbra.  Tidligere hadde jeg ikke sansen for tagetes, men i sommer har jeg endret oppfatning.  Maken til varige blomster!  Den steinkanten vi har rundt bedet, er foreløpig litt ymse.  Vi forsøker å dra med oss hjem en stein eller to, når vi er på tur.  Som dere skjønner:  Et langtidsprosjekt.

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

6 svar til Hjemmesommer

  1. Herlige steder; både i din barndoms dal og på hjemlige trakter. Nyttevekster og prydvekster om hverandre er flott. Jeg har alltid likt tagetes, både pga de friske fargene og ikke minst holdbarhet. Trenger ikke mye stell disse!

    Takk for besøk forresten. Artig å høre om andres frokostvaner. Har prøvd å true meg selv til en god start på dagen, men det går ikke.

    Ønsker deg en fin uke!

  2. BirtH sier:

    Her var det mye koselig å lese, og fine bilder! Sommerfjøs oppgradert til anneks er ikke verst!

    Sneglene her har vært snill med jordbæra vår i år. Sikkert fordi det har vært en tørr sommer. Noen år satte jeg små reagensrør med øl i jorda ved siden av jordbærplanene. Ølet tiltrakk seg snegelen; de rett og slett drukna i øl. Har også prøvd å strø noe pulver (kjøpt på butikken) i utkanten av jordbærlandet for å holde sneglene borte. Tror det hjalp.

    Ser at du får fin bringebær. Vi har en tendens til å glemme å plukke bringebæra på vår eiendom. Når vi «kommer på det» ut på ettersommeren, er en del bær veldig overmoden. Må innrømme at jeg ikke har vært og sjekka hvordan det står til i år. Latskap!

  3. Annfrid sier:

    Den fine sommeren har gitt tidligere og bedre grøde i år. I fjor var det jo bånn, og syrinbuskene som blomstrer på fjorårets skudd, har bare hatt noen små blomsteraks her og der eller ingenting rundt omkring her. Bringebæra mi er kommet helt i skyggen av de store grantrærne ved fjøset og får for lite sol ser det ut til. Har forresten holdt på å utrydde noe vill bringebær som æ i min uforstand planta der og som nå holder på å ta overhånd. Sommerblomstene står fortsatt i ful blomst selv om noen begynner å si takk for seg mens ringblomsten bare blir frodigere. Ha en fortsatt fin sommer langt ut i september ønskes!

  4. stromma sier:

    Vilket fint barndomsställe du visar. Kul att din syster tagit hand om det så att det bevaras.

    Ja, blåbärssylt eller hallon är nog gott till den pannkakan. Kom gärna hem till mig med dom fina bären du har :-).

    kram

  5. viola sier:

    Dere har hatt en aldeles vakker hjemmesommer, kan jeg tenke meg? Ihvertfall ser jeg ofte at dere har hatt sol i nord.. og hva er bedre enn det! 🙂

    Det var en gedigen bringebær ja.. Det er faktisk dårlig med bringebær her i år.. har plukket bare litt (les bittelitt).. i Trøndelag, hvor jeg har tilbringt min sommer.. været har også vært veldig skiftende, men jeg er fornøyd.. 🙂
    Vi badet faktisk helga som gikk- i sjøen ja- tenk det!

    Faktisk har jeg ikke plukket noe skogsbær, bare smakt på dem.. som blåbær, tyttebær.. Det har enten vært for varmt, med for mange bitende insekter, eller for vått..
    Og nå er høsten her.. håper på mange soldager, same for you! 🙂

    Klem fra meg! 🙂

  6. Renate sier:

    Fantastisk fint bilde av sommerfjøsen!

Legg igjen en kommentar

