Fire herlige dager på Malta

I august  besøkte jeg Malta for første gang.  Akkurat de dagene jeg var der nede, var det festivitas til ære for St. George.  Absolutt hele øya var  stivpynta.

Jeg besøkte min niese og mannen hennes, og bodde på den flotte båten deres, som ligger fast «stasjonert» der nede.

Den andre dagen gikk vi fra Malta til Gozo.  Her fikk vi også besøkt Den blå lagune, som bar navnet med rett:  Blått, blankt og en herlig temperatur på vannet.

Maten var god, mye italiensk.  Her har jeg fått en lammeskank på tallerkenen.

Vaffelsteiking om bord.  Niesa mi fortalte at melet på Malta ikke var som hjemme.  Bare tull, sa jeg.  Jeg har laget vafler i utlandet maaaange ganger, og de har vært fortreffelige.  Men denne gangen fikk jeg erfare at vaflene ikke hevet seg som de pleide, og virket tunge og halvråe.  Men de smakte likevel forbløffende godt.

Det var ganske hett på Malta i begynnelsen av august.  Da er det godt å komme seg ut på havet.  Og kose seg i en stol på akterdekket mens man beveger seg mellom øyene.  Skikkelig luksusliv.

Malta var veldig stemningsfull.  Det var som å leve i middelalderkulissser.

Tid til litt jåleri under overfarten ble det også.

Dette ligger like ved båthavna, og om kveldene er det uteresturant her (bak båtene, større plass enn det ser ut til).  Vi spiste her første kvelden.  Kveldene var så varme og fuktige, så de hadde store vifter som laget bevegelse i lufta på uteresturantene.

Fire opplevelsesrike dager gikk alt for raskt, før det bare gjensto å ta farvel med festpyntede Malta.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Fire herlige dager på Malta

  1. Så deilig å få oppleve nye steder. Og bo i båt… Flotte bilder!

    Malta har i grunnen stått på ønskelisten i mange år, men så langt har en reise dit ikke blitt prioritert. Har en kollega som jobbet der nede for mange år siden og han har fortalt mye om Malta og Gozo.

    Ønsker deg en riktig fin helg!

  2. stromma sier:

    Vilken härlig resa du har varit ute på. För många år sedan var jag ute och reste i nästan ½ år. Jag reste själv och bla. så seglade jag från Mallorca och resan skulle gå till Kreta. Men båten gick sönder och vi hamnade på Malta där den skulle lagas. Var där i några veckor och det var januari och lite turister. Så jag hade mycket upptäckter där på ön och fick privat guidning av snälla ortsbor. Så jag känner igen mig lite på dina fina bilder här.

    kram
    strömma

  3. BirtH sier:

    Så deilig det så ut! Det minner meg om den sommeren vi seilte i Adriaterhavet i 14 dager …. På Malta har jeg heller ikke vært … 🙂

    Takk for kommentarer hos meg! Jeg er treg til å svare for tida. Når det gjelder gardinene jeg har sydd av det gamle dynetrekket, så fikk jeg to lengder av ett trekk (hadde bare ett), så gardinene er ikke foret.

    En skulle kanskje tro at det har vært for tørt i år til å finne store mengder sopp, men slik er det visst ikke her. Erfarne soppsankere finner myyye!

Legg igjen en kommentar

