Jeg rydder, ruller og bretter

Jeg slutter aldri å la meg fasinere av skyer.  Av skjønnheten og dramatikken.  Men det jeg egentlig skulle skrive om idag, var «hvordan få bedre plass i koffert, skap og skuffer».

Etter at kusina mi tipsa meg om all plassen jeg kunne spare med å rulle klærne når jeg pakket kofferten, har jeg reist med stadig mindre bagasje.  Og nå har jeg tatt det litt videre:  Jeg har begynt å rulle klærne i kommodeskuffene også.  Og har fått en helt annen oversikt, og mye bedre plass 🙂

Tidligere så man bare de øverste plaggene i skuffa.  Og når jeg hadde det travelt, og rasa gjennom bunken, ja så etterlot jeg et skikkelig virvar.  Her er det full oversikt.  Og klærne er slette og fine når jeg ruller de ut.  Sist helg var jeg i bryllup i Trondheim.  I en liten kabin-koffert hadde jeg bunad, selskapskjole, to par sko, strømper, undertøy, toalettsaker, hårføner, etc.  Alle klærne, inklusive bunadsstakken (og den er stor og tung) var rulla sammen.  Alle klærne, inklusiv  skjorte og forkle var slette og fine da jeg pakka opp!  Så som dere skjønner, jeg har blitt en ihuga ruller!

Dette er fasongsydde laken i bommullstrikot, som i alle år har ligget sammentullet og sammenkrøllet, og tatt masse plass i skapet.  Så fant jeg denne oppskriften:

http://www.dinside.no/875764/slik-bretter-du-et-fasongsydd-laken#.Tk1naZT8OgN.facebook

Etter litt trening gikk brettinga som en lek.  Og jeg har fått plass til overs i skapet.  Nå er jeg bare på utkikk etter mer jeg kan rulle og brette!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

5 svar til Jeg rydder, ruller og bretter

  1. Jeg har rullet klær i kofferten i mange år, men aldri tenkt på at jeg kunne gjøre det hjemme. Hmmm… Når jeg tenker meg om kan jeg ikke gjøre det hjemme. Ikke er det nødvendig heller. Jeg har godt med hengeplass og resten er hyller. Nå har jeg bestilt buksestativ, for å få mer orden på buksene også. Som du sier; det har lett for å bli virvar når vi har det travelt. Derfor tar jeg alltid fram klær kvelden før. Lakenbrettinga er helt super! Jeg ruller løpere og duker. Skifter ofte og strykejernet er ikke min beste venn 😉

    Takk for kommentar. Leste om analfabetisme den dagen jeg skrev innlegget. Måtte friske litt opp i gamle kunnskaper. Pliktig skolegang ble innført i 1739, vel 200 år etter reformasjonen.

    Ønsker deg en fin søndag!

  2. Ruth sier:

    Jeg ruller jeg også, – det var noe de kaldte «Hellige Rullere» i min barndom, men det var vel noe helt annet det. 😉 Jeg har vært veldig sløv med både blogging og lesing i sommer jeg også. men jeg håper jeg får igjen lysten snart. Jeg savnet det egentlig. Så mange spennende steder du drar til, Malta høres spennende ut sysns jeg. Og å ligge å dra seg på en solsesng i en båt – nei, npå ble jeg sp misunnelig her at jeg må ta meg en kopp kaffe. 😉

  3. BirtH sier:

    Takk for tips om rulling både i koffert og i skuffer! Har aldri tenkt på at det gir bedre utnyttelse av plassen …. Rullen blir jo ganske kompakt, så det er vel forklaringa. Dette må jeg prøve ut neste gang jeg skal ut å reise.
    Og de lakene …. de ligger jo bare i en eineste tull i skapet på soverommet. Endelig er det noe som har funnet ut hvordan de skal brettes.
    Takk!

  4. Annfrid sier:

    Ruller de fleste plagg i kofferetn, også håndklær, men de fasonsydde laknene blir bare en ball hos meg. Har tidligere sett på en slik kopling, men husker ikke hvordan når jeg skal praktisere det 🙂 Skal ta en titt på koplingen din.
    Ha en fortsatt fin uke!

  5. besta sier:

    Du er jammen praktisk! Skulle forsøke meg på bretting av laken, men fikk det ikke til. Må nok ha tegning av framgangsmåten hengende på veggen

Legg igjen en kommentar

