Høykarbohelg

Denne helga har ikke akkurat vært prega av langsomme karbohydrater.

Rabarbrakake

Fortsatt kan vi ta inn rabarbra, som er helt brukbar.  Dvs. nå rensker jeg stilkene ekstra grundig, kutter de smått, og lar de ligge i vann noen timer.  Oppskriften til denne lettvinte og gode rabarbrakaka fant jeg her:

http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/enkel-rabarbrakake-751174.html

Serveres lunken med vaniljeis.

Når jeg først var i kakemodus, så laget jeg Hummingbird cupcakes også.  Etter oppskrift som jeg fant her:

http://detsoteliv.blogg.no/1303844955_hummingbird_chocolate.html.

De som ønsker å prøve seg på disse, bør være oppmerksomme på mengden med krem.  Her tok opptuktelsen over, så jeg laget bare en fjerdedel av det som anbefales i oppskriften.  Det ga ikke samme mulighet til å lage fullt så flotte, høye snurrer på toppen, og ikke hadde jeg sånne sølvkuler å pynte med heller. Så jeg fikk nøye meg med et mynteblad 🙂 Men jeg synes det er mer enn nok krem for smaken sin del.  Og de smaker farlig godt til kaffe eller te!

Vi har spist fårikål i flere dager.  Den er nå ganske fargelaus og kjedelig å ta bilde av, så jeg nøyer meg med bilde av «tilbehøret»- sjøldyrka poteter.  Er de ikke vakre?

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

2 svar til Høykarbohelg

  1. besta sier:

    Veldig vakkert! Til neste år må du også sette noen blåmandel. Da blir det nesten norsk flagg i kasserollen :)) Blåmandel smaker nydelig. Det rarre er at de blir hvite etter koking. Forstå det den som kan.

  2. BirtH sier:

    Du er god med mat! Får-i-kål har vi ikke hatt ennu i høst, men det er vel fordi jeg ikke er noe «kjøtt-menneske». Dessuten synes jeg man skal være flere enn to når man inntar et sånt tradisjonsmåltid. Nå kom jeg på idéen om å invitere naboene i gulhuset på får-i-kål 🙂 Takk for det!
    Potetene dine er bare nyyydelige!! I går spiste vi gulløye til middag. Tok opp bare en kål, og under der var det noen store pluss mange veldig små eksemplarer av sorten. Litt pussig! Vi har fortsatt ikke sjekka hvordan det står til i mandelpotet-landet. Kålen der står fortsatt grønn og fin.

Legg igjen en kommentar

