Reisebrev nr. 4

Dette får bli et litt-av-hvert-reisebrev.  Et resultat av at Mormonsen tar bilder i hytt og pine, uten en rød tråd.  F.eks. kan hun falle i staver og bli supernostalgisk over en slik kjøredoning.  Legg merke til hjelmen.  Dette er virkelig gjennomført.Et bilde fra «handlegata» i Nye Nessebar.  Store, skyggefulle trær er vanlig i gatene her.  Det gjør det svalt og deilig å rusle rundt, også på varme dager.

Handlegata er full av små btikker, med mye fint å se se på – eller kjøpe.  Prisnivået er behagelig lavt.

Hjørnekafeen, vår favoritt på et travelt hjørne i Nye Nessebar.  Første etasje er en flott, brun kafe fra gammeltida.  Noen bord står ute på fortauet, og så er det en takterasse, som nok er av nyere dato.

Vi tilbringer ikke all vår tid ute på kafeer, eller med å rulle rundt i foryngende mudderbad.  Det hender (ganske ofte, faktisk) at det lages mat på hjemmekjøkkenet.  Her er det lammegryte med tomater, løk, hvitløk, bønner og urter som står og putrer.

Og klesvasken blir en fornøyelse, når tørkerommet er en solvarm veranda,  vasken er tørr i løpet av en times tid,  og lukter så deilig og sol-og vind-tørka!

Hjemmespunnet garn selges i store hesper, veies opp på markedet, og vi betaler ut fra vekt.   Jeg hadde nesten glemt hvordan det var å nøste garn fra store garnhesper.  Og disse er kjempedigre, og gir mye hyggelig sysselsetting ute på verandaen.  Denne hespa ble det 4 svære nøster av, og ble tatt over f lere økter.  Selvfølgelig  bader vi mye i Svartehavet, som fortsatt holder godt over 20 grader.  Og vi går lange turer langs strendene.  I går passerte jeg dette motivet.  Jeg våget meg ikke nærmere – men er det noen som våger å tippe hva dette er?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til Reisebrev nr. 4

  1. strömma sier:

    Vilken rolig bild på solande man med sin mage som syns med fötterna :-).
    Kul att se dina fina bilder från resan.

    kram
    strömma

  2. Ruth sier:

    Gøyalt bilde. Nå fikk jeg meg en god latter på sengekanten. Takk for den du.
    PS. Hvis jeg har sokkermønster du liker så deler jeg vettu. Send meg noen ord du, om du ser noe du liker.

  3. Ellen sier:

    Ugh! Når vi var på Mallorca i august så hadde vi en slik mage liggende på stranden ganske nær oss en hel dag… denne magen hadde bare en bitteliten string-truse på og magen lå både på rygg… og på magen….. ikke særlig lekkert!!! Ved siden av magen lå det en smekker dame med nesten ingenting på…

    Vel.. de passet iallefall sammen dah…

  4. viola sier:

    Ååååå..! Please da, send meg litt sol er du snill..! :)) SE på den stranda da, herlig! Heldige du! 🙂 Og den hjemmelagede gryta fikk jeg veldig lyst på, ja det ser rett og slett alt for fristende ut!! =) Artig å følge deg på reisen!

    Ha fine dager og nyt tiden! 🙂 Klem fra meg! 🙂

  5. besta sier:

    Tipper en vågekval som har gått seg på land 🙂

  6. BirtH sier:

    Her var de mange artige reisebrev å lese! Du må være ei dame med mye humor 😀 Men det er litt betenkelig hvis dere skulle bli som fjortenåringer ….

    Takk for kommentar hos meg! Det var litt av et mesterstykke å strikke en fot hvor vei på den strømpebuksa. – Men egentlig kunne jeg ha gjort det samme 🙂

  7. Lappedamen sier:

    Det ser ut som Nye Nessebar er et herlig sted. Men jammen må du være forsiktig når du er ute på to hjul.

Legg igjen en kommentar

