Forvandlingstrøye

De fleste kjenner kanskje historien om praktiske plagg?

– som kan brukes både foran og bak?

– både på vrangen og retten?

Denne trøya kjøpte jeg for mange år siden, og den har virkelig vært ei yndlingstrøye.  Jeg har lenge vært inne på tanken på å kopiere den, og i dag ble det alvor:  Her har jeg bretta og tegna, og klippet mønster i matpapir.

Jeg fant fram to trøyer, og her er resultatet.  Denne trøya var blitt for kort etter vask. så her har jeg forlenget på skuldrene, etter at jeg klippet av ermene.  Den trøya som er inni, er i veldig tynn trikot, og den var lengre.  Så den kan godt henge litt nedfor.  Det er lengdeforskjell på originalen også.

Trøya som var for i forrige bilde, er her kommet på retten.  Da jeg bare hadde to trøyer å spandere på dette prøveprosjektet, så ble det bare rett og vrang, ikke foran og bak.  🙂

Oppskriften er enkel:  Sy først sammen sidesømmene slik at du får to like trøyer.  Jeg har ikke overlock (heter det det?), så jeg syr sammen med siksak når det er tynne jerseystoffer, sånn som her.  Så putter man trøyene inni hverandre, rette mot rette, og syr rundt ermholl og utringinger, (på vrangen).   Så vrenger man, slik at retten kommer ut, og syr sammen på skuldrene.  Jeg har sydd skuldersømmen for hand, med så små sting jeg får til.  Fald opp nede til slutt.  Det er helt fint om det er litt forskjell på lengdene.

Jeg har gjenbrukt de opprinnelige faldene nede på de to gamle trøyene.  Det var en del plunder med å tilpasse to gamle og til dels skjeve trøyer, til mønsteret.  Noe var for snaut, og noe var for langt, så jeg måtte både «støkkerere», og lage litt annet småjuks.

Dette var moro!  Neste trøye skal jeg sy av fire forskjellige stoffer!

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

7 svar til Forvandlingstrøye

  1. strommas sier:

    Vad fin tröjan blev. Du är så otroligt kreativ och händig med att både sy och förvandla plagg så att du får det som du vill ha det.

    Hoppas allt är bra med dig i allt.

    kram
    strömma

  2. Lappedamen sier:

    Dette var en kreativ løsning og så veldig lurt når man har sølt på den ene siden, bare vrenge og du har en som er ren og pen. Skulle gjerne ha kopiert løsningen, men jeg kjenner på meg at det kommer ikke til å skje…. Har helt allergi mot å sy klær, er helt ferdig med det.

  3. besta sier:

    Skikkelig flink er du!! Rett og slett imponerende ! Dette har jeg aldri kunnet få til. Symaskinen og jeg har aldri blitt gode venner.

  4. stubbetufsa sier:

    Flott!
    Men litt for mye for meg, falt av i svingen…

  5. Du er helt utrolig kreativ og tydeligvis godvenner med symaskinen 🙂 Artig å se hva du får til.

    Takk for hilsen på bloggen igjen. Da ser det ut som vi kan bli naboer for en en kortere periode. Må møtes i «kjelleren» en dag da og ikke bare en kort prat på et fortau…

    Ha fortsatt en fin dag!

  6. viola sier:

    Lekkert!! =) Så smart du er!! 🙂

  7. BirtH sier:

    En så anvendelig trøye har jeg aldri hørt om. Så smart av deg å lage nytt av brukt. Gleden ved å skape kan jeg kjenne meg igjen i.

Legg igjen en kommentar

