Afrikakjole får nytt liv

Dette har opprinnelig vært en stor Afrika-kjole, med altfor stor utringing.  Deilig bommullsstoff, med batikk-trykk.  Jeg spretta, klippet og sydde, og på bildet henger det ferdige produktet.  Nederst er det en god og lang splitt i hver side.  Det er ikke helt enkelt å ta bilder uten blits i mørketida, så de fine fargene kommer ikke helt til sin rett på bildet.

Jeg har kantet med skråbånd rundt hals og armholl.  Måtte bruke de restene jeg fant, så det ble ulike farger.  Men det går helt greit.  På bildet kan man også se at jeg har måttet forlenge stoffet på skuldrene.  Dette er ofte nødvendig når man skal klippe mønster av tøystykker som det tidligere har vært klippet i.

Jeg har tatt vare på den opprinnelig halsringingen, som hadde en fin, liten splitt.  Har lurt på å felle den inn foran.  Men nøler, da jeg er litt redd for å ødelegge et egntlig ganske brukbart resultat.  Afrika-kjolen er forresten en presang fra Skrånaboen.

Hun bragte med seg flere plagg, som kunne egne seg for omsying.  Dette var et bukseskjørt, som var alt for trangt i linningen, og alt for vidt og unett ellers.  Her er bukseskjørtet gjort om til shorts, og det er satt på ny linning/hoftestykke i bommulsjersey med god stretch.

Denne forvandlingstoppen har jeg sydd til skrånaboen.  Den er foret med pastellfarget trikot fra to reklame-t-trøyer.  De er ensfarget og kjedelige, og blir neppe brukt som rette noen ganger.  På bildet kan man se hvordan jeg har satt sammen flere tøystykker.

Dette er den andre siden, og den som Skrånaboen hevder at hun kommer til å bruke som «framside».  Også denne delen har jeg måtte skjøte på, oppe på skuldrene.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

3 svar til Afrikakjole får nytt liv

  1. stubbetufsa sier:

    Du er veldig flink med omsøm!
    Skulle ønske jeg var like flink.
    Ha det fint i sneen!

  2. Ruth sier:

    Du er virkelig god til det der altså. Ikke bare at selve sømmen er flott gjort, men det at du klarer å redesigne plagg og få til både lekre og brukbare plagg. JEg blir jo så skikkelig imponert. Skulle virkelig ønske jeg hadde litt bedre evner i den retningen.

  3. viola sier:

    Den Afrikakjolen var jo stilig da, sånne *glade* farger! Og – du er flink, skulle vært en tur i garderoben min også du :))

Legg igjen en kommentar

