Omsøm i adventa

I dag er det meldt ekstremvær, og utsikten fra mitt vindu er omtrent som på bildet over.  Bildet er tatt gjennom vindusglasset, som en av lampene inne speiler seg i.  Uten at det hjelper så alt for mye på grå-skumringa ute i dag.  Men jeg skal ikke klage, vi har igjen hatt vårtemperaturer oppmot 10 plussgrader her, og det har vært en nytelse å oppholde seg utendørs.

I sånt vær, er det ekstra koselig å pusle inne, gjerne framfor symaskinen.  Dette er en strandkjole, og var opprinnelig skjørtet på en fotsid, diger kjole.  (Nok en omsyingspresang fra skrånaboen). Stoffet til dette er hentet fra skjørtet, og er nå en  knekort kjole.  Skulderstroppene har vært knyttebelte, og jeg har beholdt knappingen foran.  Mye overflødig stoff ble klippet av på sidene, sammen med hele «blusen».

Stoffet er myk og deilig krinklet viskose.  Jeg har beholdt den lille kappen som var nederst på den opprinnelige kjolen.  Oppe har jeg rynket litt øverst på for- og bakstykke, og kantet med skråbånd, før jeg sydde på skulderstroppene.

Nok en vendbar topp.  Det som er ute som «rettside» på dette bildet, er en topp fra Carla,  i deilig bommullsjersey, og som jeg likte veldig godt.  Dessverre ble den for kort etter vask.  Så jeg har forlenget på skuldrene med stoff fra armene.  Jeg forsøker alltid å gjenbruke falden fra gamle trøyer.  Dette gikk ikke med det lilla stoffet, så der har jeg satt på en liten blonde nederst.

Her er alle de tre stoffene som jeg har brukt i toppen.  Det grå stoffet er også fra en annen topp, det lilla fra en forhenværende nattkjole.  Denne trøya fungerer fint på begge sider.

Denne toppen har jeg sydd av en rest av silkestoff, og kantet rundt hals og armholl med skråbånd.  Jeg spanderer på et par innsnitt, det gjør de som regel ikke på tilsvarende topper man kjøper ferdig.

Å sy av rester, krever ofte at jeg må skøyte på, for å få riktig «format» på stoffstykkene.  Dette er fra øverst på bakstykket.

Nå har jeg pakket bort symaskinen for idag, og koser meg med grønn te, et hjemmebakt flatbrød med brunost og trankapsler.  Som godt følge til blogginga.  Advent er en delig tid.

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

7 svar til Omsøm i adventa

  1. BirtH sier:

    Det er så artig å lese – og se – dine omsømprosjekter. Kreativt og flott! Imponert, igjen :)) Ser at du og skrånaboen har gjensidig nytte og glede av hverandre. En gang skal jeg også sitte mer ved symaskinen. Nå er det strikking av julegaver som gjelder.

    Den lampa på hustaket var jo stilig.

    Jeg drikker mye grønn te, men tran tar jeg flytende med skje! Det er ikke godt, men det er fort gjort å svelge ned med vann.

    Tusen takk for hyggelig kommetar! Lua til jenta er det jeg som har strikka og tova, ja. Tenk at du bor i nabolaget til min familie. Neste gang må jeg gå på oppdagelsesferd for å finne ut hvor du bor … Kanskje vi treffes på veien 😉

  2. Ruth sier:

    Du må da ha en garderobe i stadig forandring. Gøyalt å få se hvordan du gjør det. Jeg blir like imponert hver gang.

    Det er gamle pelsjakker jeg har liggende også. Mine og mors og mannens og Barnets. Jeg må virkelig få brukt opp noe av det. Ja, jeg bruker spesiell nål. Jeg fikk faktisk tilsendt en fra Farmor; http://medpinneroggarn.blogspot.com/

    Hun er utrolig flink med skinn. Ta deg en tur innom henne og ta en titt. Der er det inspirasjon i bøtter og spann.
    Spissen er litt anderledes enn på en vanlig synål og den glir lett gjennom skinnet. Lykke til.

  3. Annfrid sier:

    Du verden så flink og flittig du er. Tenker noen ganger i de baner, men det blir aldri noe av. Holder meg mest til strikking. det er så greit å ta med i sofakroken.
    Nå rusker det litt rundt hushjørnene og regnet slår mot ruta, men ennå er det ike blitt noe uvær. Skal ut å reise i morgen tidlig, og håper det har roet ned til da. For over ei uke siden ble jeg værfast i Øksfjord 2 dager. Høststorm med innstilte båter.
    Du får ha lykke til videre med adventprosjektene dine.

  4. Du imponerer meg med din kreativitet 🙂 Tenk om jeg hadde vært like god venn med symaskina og ikke minst; like kreativ. Får heller tenke at kunder hos Fretex setter pris på alt jeg har levert der. Og så får Frelsesarmeen inntekter. Det gjør at jeg får mye bedre samvittighet. Kan jo ikke kaste det som er brukbart, selv om jeg har vokst ut av eller blitt lei av klærne. Skulle helst fornyet deler av garderoben før «utflukten», men det får greie seg med det jeg har. Nå går tiden fort mot avreise!

    Takk for kommentar hos meg. Det er nok el.komfyr der jeg skal bo, men gassen finnes jo overalt. Som du skriver i kommentaren. Ønsker at det etterhvert blir brukt mer naturgass, som ikke er så brennbart. Tragisk med ulykken på Cordial Mogan Playa!

    Ønsker deg en fin helg og håper «Berit» blir litt mildere enn varslet.

  5. karin sier:

    Som du vet å «fornye» garderoben 🙂
    Jeg blir helt satt ut, skulle ønske jeg kunne bruke symaskinen!
    Jeg har en symaskin som står i skammekroken i kjelleren, for vi er slett ikke venner! Du må være veldig populær i nabolaget som deler «fornyelser» med naboer på tvers og kryss. De er heldige :)))
    Ha fine novemberdager. (snart advent, jippi)

  6. Kristina sier:

    Hei tante Lisbeth! Nå hygger vi oss med å lese bloggen din om omsøm og andre gode husmorstips:) I jula blir det julekakebaking, så jeg får kikke innom for å se om du kommer med noen gode tips!

  7. stromma sier:

    Det är dåligt med julkänsla när ingen snö har kommit. Men snart snöar det och det blir ljusare och mer känsla inför julen.

    Vad kul att vara så duktig och kreativ med att sy kläderna själv. Man får ju kläder som man vill ha också då *ler*.

    Brunost är så himla gott. Jag brukar köpa det nu och då.

    Önskar dig en fin 1:a advent

    kram
    Ingrid

Legg igjen en kommentar

