Kanelsnurrer og adventskos

I dag er det første søndag i advent, og det er som alltid stas å få opp adventstake i kjøkkenvinduet.  Dette er gammel årgang, som lyser trofast, og skaper god stemning, år etter år.

Tre av mine gode naboer har vært innom  til søndag-formiddags-kaffe med nystekte kanelsnurrer og julebrød.  Snurredeigen var satt med kald heving i går kveld, og var varme og nystekte da gjestene dukket opp.   Gjestene måtte derfor ha på melisglasuren sjøl.  Det hadde de ingen ting i mot, og kanelsnurrene gikk unna.

Kanesnurrer med kald heving.

1,2 – 1,5 liter hvetemel, 1,5 dl sukker, 0,5 ts salt, 150 g smør, 0,5 liter melk, ca. 20 g fersk gjær.

Bland ca. 1 liter mel, sukker og salt, smuldre i smøret.  Bland ut gjæra i litt kald melk (eller en blanding av melk og vann), og bland så sammen med resten av melka.  Kna sammen til en ikke for fast deig.  Jeg begynner alltid med 1 liter mel, og så har jeg oppi mer etter behov.  Strø hvetemel over deigen, dekk bollen med plast, og la deigen stå i et kaldt rom eller i kjøleskap 10 – 12 timer.  Bak ut som  vanlig, ikke kna og kjevle for mye.   Pensle smeltet smør over leiva, dryss over kanel og sukker, rull sammen og skjær opp.  Dette blir 24 kanelsnurrer.  Etterhev minst 15 minutter, pensle med egg eller med melk med litt sukker i, og stek midt i ovnen på 220 grader i 12 – 15 minutter.

Det er litt merkelig å jobbe med en kald hvetedeig, men kaldhevet deig er veldig lett å bake ut, kanskje fordi melet har fått svelle så lenge. Man kan bruke kald hev til alle oppskrifter med gjær, bare husk på å bruke mindre enn halvparten av vanlig gjærmengde.  Jeg klarer meg også med litt mindre mel enn vanlig til både deigen og til utbakinga.

Dette paret setter jeg alltid fram i adventa, som en påminning om ikke å putte i meg alt for mange kanelsnurrer og andre  førjulsgodterier.

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

4 svar til Kanelsnurrer og adventskos

  1. Ellen sier:

    Kanelsnurrer ja! Det må jeg bake veldig snart. Det er jo supergodt!! Jeg bruker perlesukker på mine, men melisglasur er jo også supergodt!!

    Jeg har ikke helt kommet igang med adventspyntingen enda, men har da fått opp lys i både kjøkken, stue og soveromsvindu. Jeg ønsker meg litt snø for den rette stemninga… ikke denne høstfølelsen jeg fortsatt har.

  2. viola sier:

    Det var litt av en bolleoppskrift, over natten! Så fristende god ut.. men jeg er dårlig på å la ting heve over natten.. skulle gjerne prøvd det, men det blir liksom aldri at jeg gjør det….

    Ha en fin adventstid! 🙂 Den staken lyser vakkert opp! 🙂

  3. Ruth sier:

    Jeg har spist kanesnurrer i dag jeg også, men mine kommer fra Ikea. Jeg kan altså bare ikke bake. Ikea sine er gode de også, men hjemmebakte er vel vest regner jeg med. Jeg får komme på besøk til deg en førjulstid engang. 😉 Ha en super uke.

  4. strömma sier:

    Tack för tipset om att baka med kalldeg. Det ska provas framöver.
    Vad fint med den gamla staken. Här fick jag kasta 2 andra ljusgrejor som lysena var trasiga i och inte gick att byta heller.
    Har ni fått nån snö?

    Nattkram
    strömma

Legg igjen en kommentar

