Førjulstid

Selv om jeg skal reise bort i jula, så har jeg hentet fram litt julepynt i adventa.  Som disse to englebarna.  Synes egentlig de ser litt uskikkelige ut.  Det ikonet som skimtes ved siden av, er en favoritt, og er kjøpt i Vasil Levskij-katedralen i Sofia i påsken i fjor.

Saltet og kokt lammelår er julepålegg nr. 1 i familien.  Så i dag har jeg delt opp to lammelår.  Skanken tar jeg av i leddet, så det går greit.  For å få av den øvre delen, (som jeg ikke husker hva heter), måtte jeg bruke kniv og sag.  Så får jeg en rund, fin stek av midtstykket.  Å dele opp kjøttstykker med bein, synes jeg er et skikkelig spenntak.  Og er ganske fornøyd når jeg får det til, uten at resultatet ser så alt for maltraktert ut 🙂

Her ligger kjøttstykkene i trauet, og får godt med grovsalt under, over og mellom lagene.  Når de har ligget lenge nok, skyller jeg av saltet, og fryser ned det som ikke skal kokes med det samme.  Skankene og den øvre delen gir veldig godt lapskaus- eller suppekjøtt.  Stekene (midt-på-stykket) koker jeg og bruker som pålegg, eller til  middag.

Man kan også la være å salte skankene, og lage de til som langtids-stekt lammeskank på italiensk vis.  Det har jeg aldri laget sjøl, men spiste det på Malta sist sommer.  Det var kjempegodt, så det er verdt et forsøk.

 

I min en-persons-husholdning, så hender det ofte at jeg blir innebrennende med mer mat enn jeg får spist opp.  Nå hadde jeg plutselig et overskuddslager av paprika.  Den kuttet jeg opp, og vendte i olivenolje.

Så stekte jeg paprikaen noen minutter i god varm ovn.  Lot den kjølne litt ned, før jeg hakket den i mindre biter, og fylte i frysebeger.  Smik-smak, barer å hive rett i gryter aller annet som skal inneholde paprika.

Jeg har heklet et par gjestetøfler av restegarn.   Med ett øye på heklekroken og ett  øye på gullrekka på Tven.  De ble ganske improviserte, og ganske store, så jeg tror de skal få en toverunde i maskinen.

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

3 svar til Førjulstid

  1. Englebarna dine skulle jeg gjerne hatt her i stua mi, de var herlige! Jeg pynter ikke med annet enn lys. Min 40 år gamle stjerne henger i vinduet og staken står i et vindu. Og masse lys overalt. I november og desember er det storforbruk av telys her hos meg. Julematen hopper jeg over, både her og dit jeg skal.

    Gleder meg veldig til å reise sørover nå, selv om jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal få ferdig alt før lørdag. Den siste uken har kroppen vært lite medgjørlig, så det skal bli godt å komme i varmen. For det har jeg bestilt 🙂 I fjor hadde jeg 4 uker med vekslende vær. Regn og kalde kvelder kan jeg gjerne unnvære i år!

    Ha en fin adventstid og så håper jeg at vi møtes!

  2. viola sier:

    Fine engler! Og den wok’en er god å ha. Tror vi har ganske lik smak på mat.. det har jeg merket meg, skjønner du.. :))

    Klem! 🙂

  3. viola sier:

    Og fine tøfler! 🙂 (her går det litt fort i svvingene nå..)

Legg igjen en kommentar

